گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نقدی بر رهبریِ ناموفق دومینگو در جشنواره وربیه

پلاسیدو دومینگو

در تاریخ ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۳، رهبر ارکستر اسپانیایی و خواننده اپرا، پلاسیدو دومینگو با ارکستر جشنواره وربیه (Verbier Festival Orchestra) در سوئیس، رهبری آثاری از بتهوون و چایکوفسکی راه به عهده داشت. امسال سال ۳۰ سالگی این جشنواره است.

بر اساس اخبار لو تامپس، نوازندگان ارکستر جشنواره وربیه (VFO) از عملکرد دومینگو در تمرینات ناراحت شده بودند و فکر می کردند رهبری او «گمراه کننده» بود و با استانداردهای رهبری ارکستر مطابقت نداشت.

نوازندگان همچنین ادعا کردند که دومینگو نمی‌دانست نت‌ها را به طور دقیقی دنبال کند و همین اتفاق باعث گم کردن بخش در حال اجرا از طرف او شد. این اتفاق باعث شد که به دلیل اختلال ایجاد شده اجرا متوقف شود! علاوه بر این، به گفته نوازندگان، دستیارش پشت سر او ارکستر را رهبری می‌کرد نوازندگان ارکستر هماهنگ شوند.

دومینگو در این برنامه سمفونی شماره ۵ چایکوفسکی، اورتور کوریولان و کنسرتو پیانو شماره ۳ بتهوون را با نوازندگیِ پیانوِ ماریا خوآو پیرس (Maria João Pires) اجرا کرد.

مارتین انگستروم، مدیر جشنواره وربیه در مورد نگرانی های نوازندگان ارکستر جشنواره وربیه (VFO) به لو تامپس گفت: «برای من، هیچ چیز شگفت انگیزی وجود ندارد، دومینگو بهترین رهبر نیست، او یک موسیقیدان بزرگ با تجربه و شغل استثنایی است».

«او در اپرای متروپولیتن نیویورک بود، من فکر می کنم که بدون شک چیزهای با ارزشی برای ارکستر وربیه دارد… این ارکستر از نوازندگانِ جوان تشکیل شده است که برای یادگیری در آنجا هستند. ما می دانیم که در دنیای موسیقی کلاسیک، وقتی یک رهبر به استاندارد لازم نمی رسد، اخراج می شود. دومینگو تقریباً چهل سال در دنیای آوازِ لیریک فعال بوده و تجربه بی‌نظیری دارد، این است که می‌توان انتظار داشت که برای آموختن به این ارکستر حرفی برای گفتن داشته باشد.»

«حقیقت این است که دومینگو مجرب‌ترین رهبر نیست – من برعکس‌اش را نمی گویم! – اما ارکستر تا پایان ژوئن آماده بود، او با دستیارش کار کرد و کار خیلی خوب آماده شده بود. در مورد رهبر دستیار که پشت سر او بود، واقعاً عجیب است! من او را ندیدم! معمولاً وقتی یک رهبر مشکلاتی دارد، کنسرت مایستر به کمک او می آید و مسئولیت حفظ هماهنگی ارکستر را بر عهده می گیرد. بسیاری از نوازندگان ویولن جوان وجود دارند که به آنها فرصت می دهیم تا بتوانند این موقعیت را به دست آورند. بر عهده آنهاست که این فرصت را به دست بگیرند تا در شرایطی مانند این موفق باشند.»

وقتی از او در مورد ادامه استفاده از دومینگو به عنوان رهبر سوال شد، انگستروم گفت: «قطعاً! من رهبران را دعوت می کنم، بر عهده من نیست که تفسیر یک اثر را به استادان بدهم! این برنامه برای یک ارکستر در این سطح نسبتاً آسان است.»
theviolinchannel.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است