گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ماکس استاینر، «پدر موسیقی فیلم»

ماکس اشتاینر در حال ضبط موسیقی فیلم با ارکستر

ماکس استاینر (Max Steiner) با نام کامل ماکسیمیلیان رائول والتر اشتاینر (Maximilian Raoul Walter Steiner) یک آهنگساز و رهبر ارکستر اتریشی بود که در سال ۱۸۸۸ در وین به دنیا آمد. او کودکی اعجوبه و شاگردِ گوستاو مالر بود که از سن ۱۶ سالگی به صورت حرفه‌ای به عنوان رهبر ارکستر شروع به کار کرد و تبدیل به پرکارترین آهنگساز موسیقی فیلم‌های هالیوود شد.

او نابغه‌ی موسیفی فیلم بود، استعداد عجیب او به صورتی بود که در سن ۱۲ سالگی اولین اُپرِت خود را نوشت و در سن ۱۵ سالگی به یک آهنگساز، تنظیم‌کننده و رهبر ارکستر تمام وقت تبدیل شد.

او در سن ۱۵ سالگی به عنوان یک آهنگساز حرفه‌ای شروع به کار کرد و در سن ۲۱ سالگی به برادوی رفت. در سال ۱۹۲۹ به هالیوود نقل مکان کرد و به عنوان یکی از اولین آهنگسازانی شناخته شد که موسیقی متن فیلم‌ها را آهنگسازی و رهبری کرد. او بیش از ۳۰۰ موسیقی متن فیلم با شرکت‌های آر.کی.او (RKO Pictures) و برادران وارنر (Warner Bros). ساخت و برای ۲۴ جایزه اسکار نامزد شد و سه جایزه را برد؛ فیلم‌های «خبرچین»، «حالا»، «مسافر» و «از وقتی که تو رفتی» موفق به کسب جایزه شد.

او در کنار آهنگسازانی همچون دیمیتری تیومکین، فرانتس وکسمن، اریک ولفگانگ کورنگلد، آلفرد نیومن، برنارد هرمن و‌ میکلوش روژا نقش عمده‌ای در ساختن سنت نوشتنِ موسیقی برای فیلم داشت و به همین دلیل به او لقب «پدر موسیقی فیلم» داده‌اند.

از جمله آثار مشهور استاینر می‌توان به «جزبل» (Jezebel) در سال ۱۹۳۸، «زنان کوچک» (Little Women) در سال ۱۹۳۳، «کینگ کنگ» (King Kong) در سال ۱۹۳۳، «کازابلانکا» (Casablanca) در سال ۱۹۴۲ اشاره کرد. او همچنین موسیقی متن فیلم «بر باد رفته» (Gone with the Wind) در سال ۱۹۳۹ را ساخت که در رتبه دوم لیست بهترین موسیقی متن فیلم‌های آمریکایی قرار دارد. استاینر همچنین همکاری‌های فراوانی با کارگردانان مشهوری همچون: مایکل کورتیز، جان فورد، و ویلیام وایلر سه کارگردان مشهور سینما و برای فیلم‌های زیادی از ارول فلین، بت دیویس، همفری بوگارت، و فرد آستر داشت.

audio fileبشنوید «دلیجان» را با آهنگسازی ماکس استاینر، با گروه کر و ارکستر فستیوال لندن به رهبری ارکستر استنلی بلک

برخی از ابداعات اشتاینر تبدیل به تکنیک‌های استاندارد موسیقی فیلم شدند، به همین سبب او را یکی از برترین و تأثیرگذارترین آهنگسازان سینما می‌دانند. او همچنین اولین دریافت‌کننده‌ی جایزه گلدن گلوب بهترین موسیقی متن است که آن را برای موسیقی فیلم «زندگی با پدر» دریافت کرد.

اشتاینر در سن ۸۳ سالگی بر اثر نارسایی قلبی در هالیوود درگذشت. او در مقبره بزرگ در گورستان “Forest Lawn Memorial Park” در گلندیل، کالیفرنیا دفن شده است.

منابع
britannica.com
songhall.org

walkoffame.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است