گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره کتاب «لطف مفخم» (۳)

سرودهای آموزشگاه‌ها
حاوی ۳۲ سرود وطنی و پندآموز به آهنگسازی و سرایندگی جمعی از بهترین موسیقی‌دانان و شعرای معاصر ایران است که در سال ۱۳۲۸ برای تعلیم در مدارس ایران مورد تصویب شورای عالی فرهنگ وقت قرار گرفته و رؤسای انجمن موسیقی ملی، ادارۀ موسیقی کشور و هنرستان موسیقی ملی وقت بر آن تقریظ نوشته‌اند. موسیقی‌دانانی چون علینقی وزیری و روح‌الله خالقی (هریک با نُه سرود و مارش)، علی‌محمد خادم‌میثاق (با شش سرود)، و پرویز محمود، روبیک گریگوریان، ابراهیم منصوری، جواد بدیع‌زاده، حسن رادمرد، داوود نجمی، منوچهر وارسته و لطف‌الله‌ مفخم‌پایان (هریک با ساخت یک سرود) نغمات این مجموعه را ساخته‌اند. اشعار سرودها از شاعران متقدمی چون فردوسی، سعدی، نظامی، اسدی طوسی،‌ و برخی از برجسته‌ترین ادبا و شعرای معاصر، مانند جلال همایی، عبدالعظیم قریب، محمدحسین شهریار، حسین گل‌گلاب (با دوازده شعر) و عباس یمینی شریف است. در میان اسامی شعرا افرادی دیگر نیز مشاهده می‌شوند که امروزه به لطف مفخم با نام و سروده‌ای از ایشان آشنا می‌شویم.

آواز دشتی (دفتر اول) شامل پیش‌درآمد، چهارمضراب، آواز، تصنیف و رِنگ ردیف موسی معروفی برای تار و ویُلُن
موسی‌ معروفی (۱۳۴۴_ ۱۲۶۸) در سرگذشت‌نامۀ خود در هفته‌نامۀ هنری _ادبی_ سیاسی زنگ، شمارۀ ۵، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۳۱، ص ۲، ذکر می‌کند علاوه بر نوشتن کامل ردیف‌های موسیقی ایرانی به ساختن آهنگ‌ها، از قبیل پیش‌درآمد و رِنگ برای تمام آوازها و قطعات دیگر، از قبیل تصنیف و آواز ضربی و مارش و سرود وغیره نیز مشغول بوده و نیز قسمتی از آوازها را به سبک جدید، به‌طور خلاصه، نوشته که فقط آواز دشتی آن‌را آقای مفخم‌پایان به چاپ رسانده و بقیه هنوز به چاپ نرسیده است. چنان‌که مفخم‌پایان ذکر می‌کند، این جزوه شامل پیش‌درآمد، چهارمضراب، آواز (شامل گوشه‌های سارنگ یا سارآهنگ، عشاق، گیلکی، زار و نزار، کوچه‌باغی، چوپانی، دشتستانی و مثنوی)، تصنیف (با شعر سرودۀ موسی معروفی) و رِنگ دشتی است و به‌گونه‌ای نوشته شده که برای همۀ سازهای ایرانی قابل استفاده باشد و آواز آن طوری طراحی شده که پس از نغمات خواننده مطلب دیگری به کار رود تا مانع یکنواختی و موجب تنوع شنیداری شود.

تک‌نت‌های منتشرشده به‌سعی و اهتمام لطف‌الله مفخم‌پایان
شامل شش تک‌نت مستقل منتشرشده به سعی و اهتمام لطف‌الله مفخم‌پایان است و شامل سرود نفت (آبان ۱۳۳۰)، سرود دبیرستان علمیه (مهر ۱۳۲۷)، سرود دهقان (بی‌تا)، تصنیف مشکن دلم (۱۳۳۴)، دعا (۱۳۲۷) و شش آهنگ محلی دشت باوی (۱۳۲۸) است.
▪▪▪
مجموعۀ حاضر را «لطف مفخم» نامیدم تا هم گواه لطف او بر موسیقی و موسیقی‌دانان ایران باشد و هم تلخیصی از نام و نام خانوادگی او، «لطف‌الله مفخم‌پایان».

مقدمه‌ها و مؤخره‌های کتاب‌های مفخم‌پایان اغلب با گله از مسئولان و موسیقی‌دانان و شرایط روزگار خویش همراه است. پس از اتمام امور فنی آماده‌سازی این مجموعه در سال ۱۳۹۸ به دلیل بلیۀ کمال‌گرایی سه سال در انتشار آن تعلل کردم و اینک که در سخت‌ترین شرایط با گرانی افسارگسیختۀ هر روزه و اقبال کمینۀ مخاطبان دست به انتشار این مجموعه می‌زنم از خود می‌پرسم آیا لطف‌الله مفخم‌پایان عاشقانه‌تر از موسیقی‌دانان هم‌نسل من به هنر شریف موسیقی ایرانی عشق می‌ورزید و آیا می‌توانست در شرایط کنونیِ بسیار بدتر از دوران خود در نشر آثار موسیقایی‌ مداومت کند؟!

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است