گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk
امیرفرشید رحیمیان (۱۳۳۸-۱۴۰۲) تصویر از ایسنا، عکاس: بابک برزویه

امیرفرشید رحیمیان نوازنده باسابقه ترومپت و آهنگساز در سن شصت و چهار سالگی درگذشت. رحیمیان سابقه ضبط و اجرای آثار بسیاری را در کارنامه خود داشت و در سال‌های اخیر به رهبری ارکستر نیز پرداخت.

امیرفرشید رحیمیان، نوازنده ترومپت، آهنگساز و رهبر ارکستر، در تاریخ ۲۷ آذر سال ۱۳۳۸ در شهر تهران به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۴۹، همزمان با کلاس پنجم ابتدایی، وارد هنرستان عالی موسیقی شد و پس از آن، به دلیل علاقه به ساز ترومپت، با پیشرفت قابل توجه در یادگیری و نواختن این ساز، در ۱۲ سالگی موفق به اجرای کنسرتی در تالار هنرستان عالی موسیقی شد.

در سال ۱۳۵۳، رحیمیان با نوازندگی در ارکستر ژونس‌ موزیکال، فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۵۵ به کنسرواتوار وین رفت. وی در آنجا به تحصیل آهنگسازی و رهبری ارکستر پرداخت و پس از پایان تحصیلات در اواخر سال ۱۳۶۰ به ایران بازگشت و به عضویت ارکستر سمفونیک تهران پیوست.

رحیمیان همچنین از سال ۱۳۶۲ با ارکستر سمفونیک صدا و سیما همکاری کرد و به عنوان آهنگساز، با گروه کودک و نوجوان نیز به همکاری پرداخت.

او در زمان جنگ آثاری را در واحد موسیقی صدا و سیما ساخت که یکی از مشهور ترین این آثار قطعه سمفونیک باکلامی است که او با همکاری برادرش همایون رحیمیان نوازنده ویولن و آهنگساز به نام «نوروز در سنگر» ساخته است.

همچنین تصنیف «تاب بنفشه» بر روی شعر حافظ با مطلع: تاب بنفشه می‌دهد طره مشک زای تو» ساخت که چندصدایی آن را همایون رحیمیان به عهده داشته است. این تصنیف که خوانندگی آن را مهرداد کاظمی به عهده داشته است، در دهه شصت و هفتاد، بارها از رادیو و تلویزیون پخش شد.

وی برای آهنگسازی فیلم «از خرمشهر تا ابدیت» در سال ۱۳۶۴ جایزه موسیقی متن جشنواره جوان را به‌ دست آورد.

رحیمیان در سال ۱۳۶۹، زمانی که ارکستر فرهنگسرای بهمن تأسیس شد، همکاری خود را با این ارکستر آغاز کرد و پس از آن، نخستین ارکستر بزرگ موسیقی پاپ (بیگ بند) پس از انقلاب ۱۳۵۷ را با خوانندگی مهرداد کاظمی تشکیل داد.

وی در طول سال‌های فعالیت خود، نوازندگی در بسیاری از آثار موسیقی ایران، آهنگسازی قطعات متعدد برای صدا و سیما ‌و فیلم‌ها و سریال‌ها، رهبری ارکستر، آموزش موسیقی را در کارنامه خود دارد.

امیرفرشید رحیمیان امروز در سن شصت و چهار سالگی به دلیل عارضه قلبی در تهران درگذشت.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است