گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

برزیل، کارناوال و سامبا

برزیل، بزرگترین کشور آمریکای جنوبی تقریباً نیمی از این قاره را اشغال کرده‌ است. پایتخت آن برازیلیا و زبان رسمی آن پرتغالی است. جمعیت آن ۲۱۲،۵۵۹،۰۰۰ نفر است. کلان‌شهرهای پر از موسیقی و رقص و رنگ و شهرهای استعماری جذاب در ۷۵۰۰ کیلومتر خط ساحلی طولانی قرار دارند. برزیل، در سال ۱۵۰۰م. تبدیل به یک کلونی پرتغالی شد که به مدت ۳۰۰ سال تحت حکومت پرتغال  قرار داشت. امروزه باقی مانده‌های این میراث در سراسر شهرهای تاریخی استعماری مشهود است. نفوذ قدرت استعماری پرتغال را می‌توان در معماری، هنرهای تزئینی مانند کاشی‌های لعابی در کلیساها، صومعه‌ها و حتی زبان آنها به وضوح دید. برای گردشگران، برزیل هم بهشتی گرمسیری و هم یک مقصد فرهنگی مهیج با جاذبه‌هایی برای همه سلیقه هاست. موزه‌های هنر جهانی و ریتم‌های پالسکارناوال برزیل؛ از جمله جاذبه‌های توریستی برزیل است.

برزیل دارای تنوع زیستی بسیار زیادی است، و بسیاری از نژادها و گروه‌های قومی را درخود جای داده‌است. در کل، برزیلی‌ها نوادگان چهار گروه مهاجر هستند:
سرخ‌پوستان آمریکا، بومیان برزیل، که نوادگان گروه‌های انسانی هستند که در حدود ۹۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، از سیبری به سمت برزیل مهاجرت کردند و با عبور از تنگه برینگ به برزیل رسیدند. استعمارگران پرتغالی، که از زمان کشف برزیل در سال ۱۵۰۰ تا زمان استقلال این کشور در سال ۱۸۲۲ به این کشور مهاجرت کردند. بردگان آفریقایی که از سال ۱۵۳۰ تا پایان دوران انتقال برده در سال ۱۸۵۰ به برزیل وارد شدند. گروه‌های متنوع مهاجران از اروپا، آسیا و خاورمیانه که در اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم به برزیل پا گذاشتند.

۷۴ درصد از مردم برزیل کاتولیک هستند. برزیل دارای بیشترین شمار کاتولیک‌ها در بین کشورهای جهان است. شمار پیروان مذهب پروتستان در حال افزایش است، این شمار در سال ۱۳۸۸ خورشیدی به ۴/۱۵ درصد می‌رسید. ۸/۱ درصد طرفداران دیگر مذاهب هستند. برخی از این مذاهب عبارت‌اند از کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخر الزمان  (۹۰۰٬۰۰۰ نفر)،  شاهدان یهوه (۶۰۰٬۰۰۰ نفر)، بوداگرایی (۲۱۵٬۰۰۰ نفر)، یهودیت ۲۳۰٬۰۰۰ نفر، و اسلام ۲۷٬۰۰۰ نفر.۰/۳ درصد از مذاهب سنتی آفریقا همچون کاندومبله، ماکومبا، و اومباندا. برخی به ترکیبی از مذاهب مختلف، همچون کاتولیک، کاندومبل، و مذهب بومیان آمریکا اعتقاد دارند

موسیقی برزیل مانند مردمانش متنوع است. مشهورترین نوع موسیقی برزیل سامبا  ( Samba) است.در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ نوعی موسیقی به نام بوسانوا در ساحل‌ های  ریو دو ژانیرو شکل گرفت.
سامبا نوعی رقص و موسیقی برزیلی است که ریشه‌های آفریقایی دارد. سامبا به عنوان نمادی از برزیل و به ویژه  کارناوال برزیلی شناخته می‌شود. سامبا به عنوان یکی از محبوب‌ترین تجلی‌های فرهنگ برزیلی به نمادی از شخصیت ملی برزیل تبدیل شده‌است.

سامبای مدرن که از اوایل قرن گذشته شکل گرفته‌است دارای ریتم دو چهارم است. دوم دسامبر به عنوان «روز سامبا» در برزیل شناخته می‌شود.

هایتور ویا-لوبوس آهنگساز برزیلی نیز با آمیختن نغمه‌های محلی برزیل با روش‌ های موسیقی کلاسیک معروف‌ترین آهنگساز موسیقی مدرن برزیل است.

در ضمن جشن کارناوال برزیل که همه ساله در ایام نخستین سال جدید میلادی در شهرهای این کشور بوسیله گروه‌های گوناگون اجرا می‌شود بسیار مشهور می‌باشد. باید بگوئیم، کارناوال در عین اینکه جذابیت های فراوانی برای مردم دارد؛ مشکلات و اختلالات زیادی در روابط اجتماعی مردم، پس از اتمام جشن می آورد که نیاز به بحث جداگانه‌ای دارد.

کیوان پهلوان

کیوان پهلوان

۱ نظر

بیشتر بحث شده است