گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ارکستر سمفونیک دوبوک یادگار پرویز محمود

‌بعد از مهاجرت پرویز محمود به آمریکا، تا سالها اطلاعاتی از فعالیت‌های دانشگاهی و هنری او در دسترس نبود تا اینکه ابتدا تز دکترای او و پارتیتور کنسرتینو ویولن او توسط پژمان اکبرزاده و در سال ۱۴۰۰ مستندی ۱۲ دقیقه‌ای درباره او از تلویزیون اینترنشنال پخش شد. این مستند موجب شد امروز اطلاعات بیشتری درباره این چهره برجسته موسیقی سمفونیک ایران در دسترس قرار گیرد. محمود در آمریکا ارکستری به نام «ارکستر سمفونیک دوبوک» بنیانگذاری کرده است که این ارکستر همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. امروز نوشته‌ای درباره تاریخچه این ارکستر را می‌خوانید. (سردبیر)

ارکستر سمفونیک دوبوک اگرچه اولین بار در سال ۱۹۰۳ بنیاگذاری شده است، اما ارکستر سمفونیک دوبوک به شکل امروزی در سال ۱۹۵۷ تحت نظارت دانشگاه دوبوک (UD) تشکیل شد.

دکتر پرویز محمود، دانشیار موسیقی دانشگاه UD به عنوان اولین رهبر این ارکستر در دوره جدید فعالیت آن ارکستر را هدایت کرد. اولین کنسرت آنها در ۱۱ دسامبر ۱۹۵۷ در پیترز کامانز در محوطه دانشگاه UD بود.

در همان سال، دکتر گیلورد کوچمن، رئیس دانشگاه UD، دکتر دوی بیکر رئیس موسیقی، دکتر پل لاوب و کلارک استیونز به همراه و انجمن فیلارمونیک (حامیان هنر)، شروع به برنامه‌ریزی برای تغییر نام ارکستر سمفونیک UD کردند. اعضای ارکستر هم از دانشگاه و هم از جامعه هنری شهر دوبوک بودند.

در پایان فصل ۱۹۵۹-۱۹۶۰ نام تغییر کرد و دکتر استیونز به عنوان اولین رئیس هیئت مدیره انتخاب شد. ارکستر سه تا چهار برنامه در سال با تکنوازان بین‌المللی ارائه می‌داد. آنها همچنین اجراهای خود را به مکان‌هایی بزرگتر از سالن‌های قبلی‌شان بردند که هزینه اجراها با فروش بلیت‌ تامین می‌شد. در فصل ۱۹۶۱-۱۹۶۲ آنها چهار کنسرت را در سالن دبیرستان ارشد دوبوک اجرا کردند.

طی جلسه‌ای در سال ۱۹۶۳، هیئت مدیره تصمیم گرفت نام خود را به ارکستر سمفونیک دوبوک (DSO) تغییر دهد. این تغییر نام نشان دهنده این واقعیت بود که UD تصمیم گرفت از همه حقوق حاکمیتی چشم پوشی کند. اولین اجرای ارکستر سمفونیک دوبوک در تالار ترنس دوناهو در کالج کلارک در ۲۰ اکتبر ۱۹۶۳ برگزار شد.

تحت مدیریت پرویز محمود، DSO از نظر تعداد نوازندگان و اعتبار هنری رشد کرد. محمود پس از ۲۶ سال به عنوان رهبر ارکستر، در سال ۱۹۸۵ بازنشسته شد. نیکلاس پالمر در سال ۱۹۸۶ به عنوان دومین مدیر موسیقی و رهبر ارکستر DSO انتخاب شد. تحت رهبری پالمر، ارکستر به رشد پیوسته در تعداد نوازندگان، فروش بلیط و حمایت عمومی ادامه داد. تعداد کنسرت های اجرا شده از پنج کنسرت در فصل ۸۵-۱۹۸۶ به ۲۷ در فصل ۱۹۹۱-۱۹۹۲ افزایش یافت! پالمر در سال ۱۹۹۹ به پاس خدمات‌اش به ارکستر، رهبر اصلی ارکستر سمفونیک دوبوک شد.

در طول فصل ۱۹۹۹-۲۰۰۰، مدیران این ارکستر، جستجوی زیادی برای پر کردن موقعیت پالمر انجام دادند. هیئت مدیره همراه با حامیان ارکستر، ویلیام اینتریلیگاتور را به عنوان سومین مدیر موسیقی و رهبر ارکستر سمفونیک دوبوک انتخاب کردند. تحت رهبری او این ارکستر رشد و موفقیت فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد که شامل جذب مخاطبان و نوازندگان جدید، افزودن رپراتواری از اپرا به فصل‌های اجرایی، دوبرابر کردن تعداد کنسرت‌های آموزشی و ایجاد مشارکت‌های جدید در جامعه هنری بود. این ارکستر همچنان به فعالیت می‌پردازد.

dubuquesymphony

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است