گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

تنها صداست که نمی ماند!

اجرای کنسرتینو ویولنِ پرویز محمود با سولیستی پدرام فریوسفی و رهبری نصیر حیدریان همراه با ارکستر سمفونیک تهران

ارکستر سمفونیک تهران در کنسرت اخیر خود، یکی از برنامه های تاریخی خود را به روی صحنه برد؛ اجرایی از کنسرتینو ویولن پرویز محمود. این قطعه تنها اثری است که از پرویز محمود آهنگساز، رهبر ارکستر و بنیانگذار ارکستر سمفونیک تهران به جای مانده است؛ یک کنسرتینو با حال و هوای موسیقی کلاسیک عصر خود، با فاصله قابل توجهی از فضای موسیقی ایران. شوربختانه به دلیل نبود سازمان های ثبت و ضبط آثار آهنگسازان ایرانی، امروز تنها همین اثر از پرویز محمود به یادگار مانده و تلاش هایی هم که برای دریافت دیگر آثار او از خانواده اش شکل گرفته، همچنان بدون نتیجه مانده است و چندان امیدی هم به تغییر رویه خانواده محمود وجود ندارد.

خوشبختانه پس از سال ها بحث و جدل با مسوولان موسیقی در بنیاد رودکی، امروز ارکستر سمفونیک تهران صاحب یک شورای فنی شده که اجرای این قطعه مدیون نگاه این شورا به برنامه ارکستر سمفونیک تهران است. شایان ذکر است که انتشار پارتیتور این اثر، به همت و پایداری یکی از اعضای این شورا (کیاوش صاحب نسق) انجام پذیرفته که شاید این واقعه کم از برگزاری این کنسرت نداشته باشد.

کنسرتینو ویولن پرویز محمود با اجرای شایسته پدرام فریوسفی و رهبری نصیر حیدریان که نه تنها رهبر این ارکستر، بلکه مربی و راهنمای خوبی برای این نوازندگان است، ششم، هفتم و هشتم بهمن ماه در تالار وحدت به روی صحنه رفت و بلافاصله صدای این ارکستر در فضا محو شد! همان گونه که دیگر اجراهای درخشان ارکستر سمفونیک تهران در این تالار محو شد و دیگر هیچ اثری از آنها در دسترس نیست. متاسفانه ما نمی دانیم هنگامی که ارکستر سمفونیک تهران ایزاک ایشترن، امانوئل ملیک اصلانیان، رافی پتروسیان و… را همراهی می کرده، چه کیفیت و بیانی به ظهور رسیده است.

حتی همین تصاویری که از همراهی این ارکستر با این بزرگان به جای مانده است نیز به لطف خانواده های هنرمندان بوده است نه همت کتابخانه ارکستر سمفونیک تهران. ارکستر سمفونیک تهران نه تنها فاقد آرشیو صوتی و تصویری است، بلکه حتی هنوز سایتی مستقل ندارد که بتوان در آن برنامه های ارکستر، تاریخچه ارکستر، اساسنامه ارکستر و… را مشاهده کرد.

هر چند ارکستر سمفونیک تهران امروز از بهترین تجهیزات صدابرداری و فیلمبرداری بهره مند است و بنیاد رودکی سال هاست که انتشاراتی را به همین نام ثبت کرده ولی هیچ وقت آثار این مجموعه به بازار موسیقی راه پیدا نکرده است. روی کار آمدن تیم جدید مدیران بنیاد رودکی در سال های اخیر، مصادف با تغییرات بنیادین در این مجموعه فرهنگی بوده است و انتظار می رود، با تجهیز کتابخانه ارکستر سمفونیک تهران، بخش آرشیو صوتی و تصویری آن نیز راه اندازی شده و رویه غلط بی توجهی به آثار موسیقی سمفونیک ایران پایان پذیرد. به امید ماندگاری این صدا…
روزنامه اعتماد (۲۷ بهمن ۱۴۰۰)

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است