گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

خاموشی ثمین باغچه‌بان

روزهای نخستین سال جدید در کنار همه‌ی شادی‌ها و حال و هوای بهاری خودش، برای اهالی موسیقی یک خبر ناراحت‌کننده را هم دربرداشت. ثمین باغچه‌بان، آهنگساز برجسته‌ی ایرانی که در سالهای پس از انقلاب در غربت در ترکیه زندگی می‌کرد، در سن هشتاد و دو سالگی درگذشت.

ثمین باغچه‌بان در تهران به دنیا آمده بود و پدرش جبار باغچه‌بان، بنیانگذار آموزشگاه ناشنوایان در ایران بود. ثمین پس از پایان تحصیلاتش در هنرستان عالی موسیقی در تهران، به ترکیه رفت و تحصیلات خودش را در رشته‌ی آهنگسازی در کنسرواتور دولتی آنکارا به پایان برد.


audio file بشنوید این برنامه را از رادیو زمانه

در سال ۱۳۲۹ به ایران برگشت و ضمن سالها تدریس در هنرستان، آثار مختلفی ساخت. به ویژه با الهام از موسیقی ملی و محلی ایران که بخشی از این آثار، با ارکستر سمفونیک تهران و ارکسترهای دیگر در ایران اجرا شده‌اند.

ثمین باغچه‌بان تلاش می‌کرد تجربیات خودش را از موسیقی کلاسیک، با میراث موسیقایی کشور خودش بیامیزد. سوییت بومی‌وار که شنونده‌ی یکی از همین آثار است.

یکی از معروفترین آثار ثمین باغچه‌بان «زال و رودابه» نام داشت که در جشن گشایش تالار رودکی یا «وحدت» فعلی در تهران، در سال ۱۳۴۶ با ارکستر سمفونیک تهران، به رهبری حشمت سنجری و گروه آواز جمعی اپرای تهران، به رهبری همسر ثمین، اِولین باغچه‌بان اجرا شد.

ثمین باغچه‌بان کوشش‌های زیادی را هم در جهت جمع‌آوری آهنگهای محلی انجام داد و از بخشی از آنها در کارهای آهنگسازی‌اش هم استفاده کرد، از جمله قطعه‌ی «شعله» که با الهام از یک ترانه‌ی محلی بختیاری ساخته شده است.

ثمین باغچه‌بان مدت کوتاهی بعد از انقلاب به ترکیه مهاجرت کرد و همراه با همسرش تا پایان عمر در استامبول زندگی می‌کرد.
فعالیت جدی دیگری در زمینه‌ی موسیقی انجام نداد، ولی چندسال پیش خاطراتش را در تهران به صورت کتابی منتشر کرد.

بخشی از آثار ثمین باغچه‌بان به رهبری منوچهر صهایی در سالهای اخیر با ارکستر فیلارمونیک پلوردیو در بلغارستان ضبط شده که به صورت سی‌‌دی در ایران و اروپا منتشر شده است.

یکی دیگر از آثار او آلبومی‌ است به اسم «رنگین کمون» که با همکاری نوازندگان ارکستر سمفونیک رادیو وین به رهبری توماس کریستین داوید اجرا شد. قطعاتی برای کودکان. یکی از قطعات این آلبوم «نوروز تو راهه» نام داشت.

رادیو زمانه

پژمان اکبرزاده

پژمان اکبرزاده

دیدگاه ها ۶

بیشتر بحث شده است