گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اوه لین گلنی

در تاریخ موسیقی، اوه لین گلنی Evelyn Glennie اولین شخصی است که توانسته به عنوان یک نوازنده سولوی سازهای کوبه ای، پرونده حرفه ای بسیار موفق و مداوم داشته باشد. او به عنوان یکی از گزیده کارترین و مبتکرترین موسیقی دانان در صحنه موسیقی امروز به شمار میرود و همواره تعریفی جدید از تواناییها و کاربردهای سازهای کوبه ای ایجاد میکند. برنامه های اوه لین از چنان نیرو و زندگیی برخوردارند که میتوان گفت نوع جدیدی از اجرا را به وجود آورده اند.

اوه لین سالیانه در سراسر جهان بیش از ۱۰۰ اجرا دارد و با رهبران نام آور، ارکسترها و هنرمندان سرشناس بسیار همکاری داشته است. تقریبا تک تک اجراهای او در ده سال ابتدای کار حرفه ای اش، در نوع خود بدعت گذار بودند.برای در دست داشتن نمونه ای از تنوع کاری او میتوان به تعدادی از هنرمندان بسیار متفاوتی که با اوه لین همکاری داشته اند نام برد: نانا وسکانچلس Nana Vasconcelos نوازنده برزیلی پرکاشن، گروه طبل نوازان کودو Kodo، بلا فلک Bela Fleck نوازنده بانجو، بیورک Bjork خواننده ایسلندی، بابی مک فرین Bobby McFerrin و استینگ Sting.


مختصری از گذشته

بانو اوه لین الیزابت آن گلنی Dame Evelyn Elizabeth Ann Glennie، متولد ۱۹ جولای ۱۹۶۵ اسکاتلند و اولین نوازنده سولوی حرفه ای سازهای کوبه ای در جامعه غرب قرن ۲۰ است. او در مزرعه ای واقع در ابردین شایر Aberdeenshire رشد کرد. پدرش نوازنده آکوردئون یک گروه رقص سنتی اسکاتلندی بود. سنتهای قدرتمند موسیقی بومی نواحی شمال شرق اسکاتلند در رشد هنری این هنرمند جوان که اولین سازهایش کلارینت و سازدهنی بودند، تاثیر فراوانی داشت. اوه لین موسیقی را در آکادمی الون Ellon Academy و آکادمی سلطنتی موسیقی Royal Academy of Music ادامه داد.

گلن گولد Glenn Gould (1982-1932 پیانیست کانادایی) ، ژاکلین دوپره Jacqueline du Pré (۱۹۸۷-۱۹۴۵ نوازنده ویولون سل انگلیسی) و همچنین تریلوک گورتو Trilok Gurtu (متولد ۱۹۵۱، نوازنده پرکاشن هندی) از جمله افراد بسیار موثر بر گلنی به شمار میروند.

دوران حرفه ای
گلنی به طور گسترده به اجرای تور در نیمکره شمالی میپردازد و چهار ماه در سال به ایالات متحده رفته و به اجرای برنامه با طیف وسیع و بسیار متنوعی از هنرمندان و ارکسترها میپردازد و در طول سال بیش از ۱۰۰ اجرا، کلاس و کارگاه برگزار میکند. آثار اوریژینال او تا کنون شامل ۵۳ کنسرتو، ۶۵ رسیتال، ۱۸ کنسرت و ۲ اثر برای مجموعه نوازندگان پرکاشن هستند. گلنی در یک اجرای زنده میتواند تا ۶۰ ساز بنوازد که نی انبان اسکاتلندی از آن جمله است. اوه لین گلنی علاوه بر کار بی نظیر موسیقی، به کار جواهر سازی نیز میپردازد.


ناشنوایی

گلنی از سن ۱۲ سالگی دچار کم شنوایی شدید –نزدیک به ناشنوایی- بوده است. اما این مشکل مانع کار موسیقی او در سطح جهانی نشده است. او از پشتیبانان تعداد زیادی مراکز خیریه برای ناشنوایان، موسیقی دانان جوان و افراد مبتلا به ناتوانیها و معلولیتهای –از جمله فستیوال جهانی جوانان ابردین- به شمار میرود. گلنی برای اینکه بتواند موسیقی را بهتر “حس” کند، با پای برهنه بر صحنه حاضر میشود.

اوهلین گلنی ادعا میکند که عامه مردم درک صحیحی از ناشنوایی ندارند و میگوید که با تمرین به خود آموخته است که به جای گوش، با اعضای دیگر بدن خود بشنود. او در پاسخ به توجه گمراه کننده رسانه ها، مطلبی تحت عنوان Hearing Essay منتشر کرده است که در آن شرایط خاص خود را به تفصیل توضیح داده است.

جوایز و افتخارات

اوه لین گلنی برنده جوایز متعددی شده است که جایزه گرمی Grammy بهترین موسیقی مجلسی در سال ۱۹۸۹ برای اجرای سونات برای دو پیانو و پرکاشن اثر بلا بارتوک Béla Bartók (همراه با دیوید کورکهیلDavid Corkhill و موری پراهیا Murray Perahia از آن جمله است.
او موفق به دریافت ۱۵ دکترای افتخاری از دانشگاههای بریتانیا شده و در سال ۱۹۹۳ به درجه OBE (مامور ارشد پادشاهی انگلستان) که در سال ۲۰۰۷ با دو درجه ارتقا به مقام شوالیه گری و دریافت لقب Dame تبدیل گشت، نائل شد.

evelyn.co.uk
en.wikipedia.org

۱ نظر

بیشتر بحث شده است