گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk
داریوش پیرنیاکان

آنطور که در خبرگزاری ها از قول سیدکاظم موسوی نقل شده بود، او در مصاحبه ای گفته بود: «آلات موسیقی جزو کالاهای اساسی نیست که ما ورودش را الزامی بدانیم. افرادی که به دنبال آلات موسیقی یا امیال شخصی خودشان هستند، می‌توانند از ایران بروند.» این موضوع با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. 

پس از عکس العمل های منفی به این خبر سیدکاظم موسوی در واکنش به اظهارات جنجالی اش درباره آلات موسیقی گفت: «آیا ارز ۴۲۰۰ تومانی به آلات موسیقی هم تعلق می‌گیرد؟ من پاسخ دادم آیا معیشت، نان و کالاهای اساسی برای مردم مهم است یا این سوالاتی که می‌کنید؟ من به هنرمندان ارادت خاصی دارم و مصاحبه منتشرشده از این جانب تحریف شده است.» او در پایان هم گفت: «بین تامین نان شب و آلات موسیقی حتی اگر از هنرمندان هم بپرسید، حق را به من می دهند.» پس از دو روز از انتشار این پیام، خبرنگاری که این مصاحبه را ضبط کرده بود، نسخه صوتی آن را منتشر کرد. دیده بان موسیقی با انتشار بیانیه ای به عکس العمل خانه موسیقی به این سخنان واکنش نشان داده است:

واکنش ها و تحرکات تازه در خانه موسیقی
مهمترین خبری که طی چند روز گذشته جامعه موسیقی را تحت تاثیر قرار داد و بسیاری را برآشفت سخنان نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بود. در پی این سخنان واکنش‌ها و اعتراضات گسترده‌ای از سوی دست‌اندرکاران حوزه موسیقی، چهره‌های سیاسی و فرهنگی صورت پذیرفت و حتا از سوی نهادی چون صدا سیما هم بازتاب یافت. در ادامه این واکنش‌ها در اقدامی شایسته و همسو با وظایف ذاتی یک نهاد صنفی، رییس هیات‌مدیره و سخنگوی خانه موسیقی ایران به گونه‌ای قاطع و صریح نسبت به این سخنان اعتراض و آن را محکوم کرد.
بسیاری از ما حتما موضع‌گیری‌های صریح پیشین هنرمند ارجمند داریوش پیرنیاکان در دفاع از حقوق جامعه موسیقی به‌خاطر داریم. بویژه سخنان وی در جشن خانه موسیقی در دفاع از حق خوانندگی بانوان. هرچند در آن زمان خانه موسیقی که همواره احتیاط، محافظه‌کاری و انفعال در قبال سیاست‌ها و اقدامات حاکمیت را در دستور کار خود داشته در اطلاعیه‌ای سخنان سخنگوی خود را نظر شخصی و نه موضع رسمی خانه خواند اما اینبار با ریاست ایشان بر هیات مدیره خانه موسیقی، اتخاذ این موضع سنجیده در کنار اتفاقی دیگر یعنی باز کردن امکان درج نظرات مخاطبان در صفحه اینستاگرام خانه را شاید بتوان نوید رویکردی تازه در عملکرد صنفی خانه تلقی کرد.
دیدبان موسیقی ایران ضمن تقدیر از موضع اخیر خانه موسیقی و در همراهی با سخنان آقای داریوش پیرنیاکان به طور جداگانه خواستار واکنش وزارت فرهنگ، معاونت امور هنری یا دفتر موسیقی وزارتخانه به عنوان متولیان دولتی هنر و موسیقی در محکومیت سخنانی از این دست و پیگیری آن در جهت عدم امکان تکرار چنین مواضعی به‌ویژه از سوی افراد درون ساختار حاکمیت است.
دیدبان همچنین امیدوار است که سخنان برحق جناب پیرنیاکان، اینبار دست‌مایه سوءاستفاده برخی همکارانشان برای موج‌سواری بر احساسات جامعه در جهت حفظ و کاهش حواشی تمامیت خواهی‌های مرسوم و فضای بسته آن نهاد نشود و وسیله‌ای برای جلوگیری از ورود افراد و اندیشه‌های جدید و شایسته به خانه ‌خصوصاً در فرآیند تعیین مدیر عامل جدید قرار نگیرد.

دیده بان موسیقی

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

  • خدا رحمت کند مرحوم رضا وهدانی و مرحوم صالحی که از دست استادپیرنیاکان چه ها کشیدند! هرکس دیگری به چنین اتهامی متهم می شد الان نمی توانست در خانه موسیقی باشد

بیشتر بحث شده است