گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره درس گفتارهای نقد موسیقی

ویراست جدید کتاب “درس گفتارهای نقد موسیقی” تالیف آروین صداقت کیش، تحت عنوان “پیش نویس، نسخه ی ۲.۲” منتشر شد. با ارائه ی این نسخه و شماره ی ویراست حاضر و با توجه به امکانات فضای مجازی، متن این کتاب عملا به متنی همیشه باز برای ویرایش های بعدی (تا جایی که استخوان بندی اصلی مخدوش نشود) بدل شده است.

در این نسخه که فعلا فقط در قالب پی دی اف قابل دسترسی است علاوه بر اعمال برخی ویرایش های متنی که از ویراست ۱.۰ همچنان باقی مانده بود، فهرست های منابع و ارجاعات هم یکدست تر، دقیق تر شده و برخی منابع اینترنتی نیز به روز شده اند.
افزون بر این اسلایدهای درسی نیز به زودی در بخش جدیدی از سایت که در حال راه اندازی است منتشر خواهد شد. در این بخش فایل های جلسات درس به قالب پاورپوینت در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

کتاب درس گفتارهای کارگاه نقد موسیقی، مجموعه ای است ترکیب شده از آنچه که در ۱۶ جلسه کارگاه نقد موسیقی می گذشت. این کارگاه در زمستان ۹۱ و بهار ۹۲ در خانه ی موسیقی ایران برگزار می شد.

کتاب حاضر از یک طرف با ساختاری گزارش گونه به مستندسازی وقایع درون کارگاه، مانند پرسش و پاسخ های دانشجویان می پردازد و از طرف دیگر محتوای درس ها و مثال های زیادی از نقد منتقدان ایرانی و غیرایرانی را درون خود جای داده است.

متن کتاب ابتدا به شکل گزارش-درس هفتگی در زمان برگزاری جلسات کارگاه ها در وبگاه خانه ی موسیقی منتشر می شد. پس از پایان کارگاه با دو هدف عمده این مطالب به شکل کتاب در آمد.

نخستین هدف این بود که خواننده با خواندن کتاب تا آنجا که ممکن است به دقت در جریان کارگاه قرار گیرد -به عنوان سند یا …- و دومین هدف آن بود که -تا زمان فراهم شدن کتابی که از ابتدا برای پرداختن به مسایل نقد موسیقی نوشته شده باشد- به شکل نظام یافته و با رویکرد آموزشی به گروهی از مسایل پایه ای و شیوه های نقد موسیقی پرداخته شود.

از همین رو گزارش-درس های شانزده گانه جمع آوری شده و با طرح درس های پیشنهادی، تمرین های دانشجویان و آمارهای به دست آمده از پرسش نامه هایی که در آغاز کلاس شرکت کنندگان پر کرده بودند، به شکل کتابی که در این وبگاه ارایه می شود، درآمده است.

نسخه ی ویراستاری نشده ی این درسگفتارها بدون افزوده هایی که از آن یاد شد در دو سال گذشته (از ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ تاکنون) به تدریج در گفتگوی هارمونیک منتشر شده است. اکنون علاقه مندان می توانند نسخه ی کامل و ویرایش شده را در قالب یک کتاب الکترونیک از وبگاه اختصاصی کتاب www.palatus.net دریافت کنند.

آروین صداقت کیش

آروین صداقت کیش

متولد ۱۳۵۳ تهران
منتقد و محقق موسیقی

دیدگاه ها ۲

  • سلام
    ممنونم از تلاشهای بی وقفتون
    واقعا ممنونم از طبع بلندتون که این کتاب ارزشمند رو در اختیار علاقمندان قرار دادید
    یکی از حوزه های آسیب شناسی موسیقی مربوط میشه به نقد موسیقی.موسیقی دچار نفد کسانی شده که اصول نقد رو نمی دونن.اکثریت فک میکنن هر نوازنده یا آهنگساز یا خواننده ای صرفا به لحاظ دستی بر آتش داشتن می تونه به نقد آثاری بپردازه که در ژانر فعالیت خودش در حال جریان هست یا بوده.این کتاب واقعا وفید و لازمه واسه کسانی که اهل قلم هستند بازم ممنونم

  • پژوهشگران پرکار و با مطالعه ای مانند آروین صداقت کیش قادرند نقش بسیار تعیین کننده ای در توسعه ای علمی موسیقی در زمانه ی خویش بازی کنند. شادابی و طول عمر ایشان آرزوی همه ی دوستداران موسیقی ایران زمین است.

بیشتر بحث شده است