گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

منتشری: روایتگر ردیف مهرتاش هستم

الان دست استاد مهرتاش از این دنیا کوتاه است. ۹۰ درصد آواز خوان های امروز شاگرد مهرتاش بودند. خود آقای لطفی گفت: به نظر من بهترین استاد آواز در ۱۰۰ سال اخیر، استاد مهرتاش بوده است و این گفته من نیست. آقای لطفی همان ردیف بنده را تدریس می‌کند که البته ردیف من نیست و ردیف استاد مهرتاش است که من روایتگر آن هستم. روزی متوجه شدم که دو نفر از شاگردانش همین ردیف من را می خوانند؛ همان شور “هر صبحدم نسیم گل از بوستان توست / الحان بلبل از نفس دوستان توست” که گفتم این ردیف من است و آن ها گفتند که آقای لطفی در کلاسشان همین ردیف شما را درس می دهد.

با خودم گفتم خدا را شکر که یک موسیقیدان صاحب‌نام تشخیص داده است که این ردیف خوبی است و همین حد توجه برای من کافی است. اولا شرکت بزرگی مثل ماهور این اثر را وارد بازار کرد و اگر این شرکت این کار را نمی کرد ما چه می کردیم. بارها از آقای موسوی تشکر کردیم و او گفت که بقیه آهنگ ها را هم باید بیاورید و من استودیو و ساز در اختیارتان قرار می دهم تا همه آنها را بخوانید.

اگر شرکت های خصوصی مثل ماهور یا باربد –که کارهای فولکلور را ضبط می‌کند- نبود، ما چه می کردیم؟ ابتدای این کار، سخت بود و الان جایگاهش را پیدا کرده است که تمام شرکت ها این اثر را می خواهند. اگر آقای اسفندیاری نبود، ما چه می کردیم؟ من به او گفتم که این کار را با شما شروع کردیم بنابر‌این امتیاز ضبط تمام ردیف ها را به شما می دهم و به شخص دیگری نخواهم داد. اوایل کار وقتی می خواستیم “هفت سین” را ضبط کنیم، با خودم گفتم که واکنش مردم چیست که آقای اسفندیاری گفت که نگران نباش، چون اثری ملی است، مردم استقبال می کنند.

سپس در اینترنت قرار داده شد و موفق شد. بعد از آن، “چهارشنبه سوری” را ضبط کردیم. برای شعر این کار به مدت ۴ سال به دنبال مجوز بودم تا اجازه داده شد. الان کار ضبط این آثار کمی سهل تر شده است. چند آهنگ گردو فروش، چاقاله بادوم، گل پونه نعناع پونه، سبزی بهار و… را ضبط کردیم با تاخیر ایجاد شده از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تا شب عید روانه بازار می شود.

شما می دانید که هر سال برای استاد مهرتاش بزرگداشت می گیریم؟

خیر، اطلاع ندارم.

دو سال بر سر مزارش بزرگداشت گرفتیم و دو سال است که آقای بابایی به دنبال مکانی است و ممکن است مراسم را همین جا بگیریم. در حال حاضر آقای بابایی در حال صحبت با خانه هنرمندان است تا سالن بزرگ –سالن کوچک قابل استفاده نیست- را در اختیار ما قرار‌دهند.

سالگرد وفاتشان در چه زمانی است؟

اردیبهشت است البته ما نمی توانیم در اردیبهشت بگیریم. ما هر سال توانستیم تا آخر اردیبهشت توانستیم مراسم را برگزار کنیم ولی امسال (زمان مصاحبه) مصادف با انتخابات شد و کارمان کمی عقب افتاد ولی بایستی حتما این مراسم را برگزار کنیم چون بعضی از دشمنان ما بابت عدم برگزاری مراسم خوشحال می شوند. این هم مساله بزرگی است که می گویم، من می خواهم مراسمی برای استاد شما برگزار کنیم، اگر به من کمک نمی کنید باعث زحمت در کارم هم نشوید، اگر مدعی هستید که آواز خوان هستید، بخوانید و من هم خوشحال می شوم. اگر از من تعریف نمی کنید تکذیب هم نکنید زیرا شما در جایگاه تکذیب کردن هم نیستید. اگر آقای شهیدی یا آقای شجریان تکذیب کند ممکن است به ما لطمه بزند. آقای ناصح پور گفتند که ۵ سال شاگرد استاد مهرتاش بودند. آن فرد در شورای موسیقی در هنگام ضبط ردیف ها استاد مهرتاش گفته‌بود که مگر مهرتاش ردیف داشته داشت!

یونس محمودی گلستانه

یونس محمودی گلستانه

۱ نظر

بیشتر بحث شده است