گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نصرالله ناصح‌پور درگذشت!

نصرالله ناصح پور (۱۳۱۹ – ۱۴۰۲)

نصرالله ناصح‌پور خواننده پیشکسوت موسیقی دستگاهی و عضو سابق هیئت مدیره خانه موسیقی ایران در ۸۳ سالگی دارفانی درگذشت. او به دلیل عارضه مغزی پیشتر از بیمارستان بستری بود. مراسم تشییع این خواننده پیشکسوت روز چهارشنبه ۳۱ خرداد ماه و ساعت ۹:۳۰ صبح از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار می شود و پیکر این هنرمند در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده خواهد شد. سه فرزند نصرالله ناصح‌پور نیز از نوازندگان موسیقی دستگاهی ایرانی هستند: پیمان ناصح‌پور نوازنده دایره و تنبک، پرهام ناصح‌پور نوازنده تار و پویان ناصح پور نوازنده سنتور.

نصرالله ناصح پور ردیف ‌دان، خواننده و مدرس آواز دوم آبان ماه سال ۱۳۱۹ در محله قدیمی اونچی میدان (محله آردفروشان) شهر اردبیل به دنیا آمد. در آن زمان، موسیقی دستگاهی و منطقه ای پربار و عمیق آذربایجان در حیطه فرادهی و فراگیری تعداد انگشت شماری از اساتید فن بود. در چنین محیطی بود که ناصح پور با موسیقی مقامی آذربایجانی نیز آشنا و دمخور شد.

نصرالله ناصح پور، با عزیمت به تهران، بیشتر اوقات خود را مصروف فراگیری موسیقی دستگاهی ایران کرد و پس از آشنایی با محمود کریمی، به هنرستان آزاد موسیقی ملی راه یافت و مشغول تحصیل شد. در آنجا، آشنایی با مطالب و نکته‌های شفاهی در کلاس درس علی اکبر خان شهنازی، این امکان را ایجاد کرد که در محفل هنری امیر قاسمی نیز، با روح و حس ساز سعید هرمزی و دیگر استادان حاضر در هنرستان محشور گردد. پس از آن موفق به طی نمودن دوره عالی ردیف عبدالله دوامی را به همراه محمود کریمی، فاخره صبا، مرضیه، خاطره پروانه، الهه (خواننده) و هما شدند.

پس از تشکیل کلاس‌های مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، از راهنمایی‌ها، آموزش و توصیه‌های نورعلی برومند بهره‌مند شد. وی از جلسات شناخت موسیقی و کلام و تلفیق شعر و موسیقی نیز، بهره‌های فراوان جست و سپس جهت فراگیری ردیف عالی موسیقی دستگاهی و آموزش تصنیف و ضرب آهنگ مربوط به آن، به کلاس عبدالله دوامی راه یافت. او همچنین حدود ده سال به تدریس «جواب آواز» در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر مشغول بود. جمشید عندلیبی (در زمینهُ ردیف و جواب آواز)، محمود مخدوم، صدیق تعریف، پری ملکی، محمد ملاآقایی روزبهانی، ماری بیابانگرد، یلدا یزدانی (همگی در رشتهُ آواز) و… از شاگردان او بوده‌اند.

پس از طی دوره‌های عالی موسیقی به همراه محمدرضا لطفی در کانون فرهنگی و هنری چاووش به عنوان عضو شورای عالی فعالیت خود را ادامه داد. او در این گروه به همراه محمدرضا شجریان و شهرام ناظری به آموزش موسیقی مشغول گردید.

نصرالله ناصح پور در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در سال ۱۳۸۴ مورد تقدیر قرار گرفت.
ناصح پور در چند آلبوم به اجرای تصنیف و آواز پرداخته است که بیشتر زمان ثبت شده از صدای او در آلبوم «سرودهای آذربایجانی« به آهنگسازی حسین علیزاده در شهریور ۱۳۵۹ است که متاسفانه به انتشار رسمی نرسید.

از وی به صورت محدود تصنیف هایی در آلبوم های: آلبوم «به یاد درویش خان» با تک‌نوازی سه‌تار محمدرضا لطفی و به همراهی تنبک ناصر فرهنگ فر در آذر ۶۲، آلبوم «نوبانگ کهن» به سرپرستی آقای حسین علیزاده و «یادواره استاد نورعلی برومند» به سرپرستی محمدرضا لطفی منتشر شده است.

یکی از مهمترین آثار نصرالله ناصح پور تألیف تصحیحی از رساله موسیقی از دره التاج لغره الدباج است که امروز در دسترس علاقمندان قرار دارد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است