گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آلفرد برندل، پیانیست مستقل (۱)

آلفرد برندل

جایگاه آلفرد برندل در میان بزرگترین نوازندگان قرن بیستم و بیست و یکم انکار ناپذیر است. او که به دلیل اجراهای استادانه خود از آثار هایدن، موتسارت، بتهوون، شوبرت، برامس و لیست شهرت دارد.

با این حال، برندل در مقایسه با اکثر همسالان خود شروع نامعمولی داشت. او یک بچه اعجوبه نبود، والدینش موسیقیدان نبودند، موسیقی در خانه وجود نداشت و همانطور که خودش اعتراف می کند، او نه یک بیننده خوب است و نه دارای حافظه فوق العاده است.

اجداد او ترکیبی از ملیت های آلمانی، اتریشی، ایتالیایی و اسلاو هستند. وی در ۵ ژانویه ۱۹۳۱ در ویسنبرگ، شمال موراوی (جمهوری چک فعلی) متولد شد و دوران کودکی خود را در سفر به سراسر یوگسلاوی و اتریش گذراند.
در زمان های مختلف، پدرش به عنوان مهندس معماری، تاجر و مدیر هتل های تفریحی در جزیره کرک آدریاتیک کار می کرد. پدرش سپس به زاگرب رفت و مدیر یک سینما شد. در اینجا آلفرد برندل در ۶ سالگی اولین درس های پیانو خود را از سوفیا دزلیک گذراند؛ او همچنین در تئاتر کودکان در زاگرب حضور پیدا کرد.
سپس او در جایی نزدیک به گراتس نقل مکان کرد و در آنجا بود که در هنرستان گراتس نزد لودوویکا فون کان (Ludovika von Kaan) که خود شاگرد یکی از برجسته ترین شاگردان فرانتس لیست به نام برنهارد استاونهاگن (Bernhard Stavenhagen) بود، درس خوانده بود، پیانو آموخت و همچنین به صورت خصوصی درس آهنگسازی را نزد آرتور میکل (Artur Michl)، ارگ نواز و آهنگساز خواند. پس از شانزده سالگی، آموزش رسمی اندک او به پایان رسید.
او به غیر از شرکت در چند کلاس کوتاه مدت دیگر، هیچ معلم دیگری نداشته است و تا به امروز، آلفرد برندل سابقه موسیقی غیر متعارف خود را یک مزیت می داند!
برای او با ارزش تر از کلاس معلمان، گوش دادن به پیانیست ها، رهبران و خوانندگان بزرگ و البته صدای ساز خودش به صورت ضبط شده بود! برندل با یک دستگاه ضبط نوار ریوکس (Revox) (که می گوید هنوز هم در حال کار است!) قطعات مورد مطالعه اش را ضبط می کرد و گوش می داد. او می گوید: «من هنوز فکر می کنم که امروزه برای جوانان این راه بسیار خوبی برای پیشرفت است و برخی از وظایف یک معلم را ایفا می کند.»
برندل اولین رسیتال عمومی خود را در ۱۷ سالگی در گراتس با جسارتی مثال زدنی تحت عنوان: «فوگ در ادبیات پیانو» با اجرای آثاری از باخ، برامس و لیست و البته خودش به روی صحنه برد.
گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است