گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آلفرد برندل، پیانیست مستقل (۲)

آلفرد برندل
برندل علاوه بر فعالیت ها در زمینه نوازندگی، علایق دیگر خود را نیز دنبال می کرد، از جمله نقاشی، آهنگسازی و ادبیات. ادبیات دومین کار حرفه ای او بود. در زمان اولین رسیتال او، یک نمایشگاه نقاشی او در گالری گراتس برگزار شد. اما در سال ۱۹۴۹ در مسابقه پیانوی معتبر فردریکو بوسونی (Ferruccio Busoni International Piano Competition) در بولزانو ایتالیا چهارمین جایزه را از آن خود کرد.

سپس از مسترکلاس های ادوین فیشر (Edwin Fischer) پیانیست بزرگ سوئیسی و  آلفرد کورتوت (Alfred Cortot) و ویلهلم کمپ (Wilhelm Kempff) بهره برد که می توان دوره های کورتوت و کمپ را دارای بیشترین تاثیر روی سبک نوازندگی او دانست.

بعد از این دوره بود که او آکومپانیست دیتریش فیشر-دیسکائو (Dietrich Fischer-Dieskau)، خواننده برجسته باریتون آلمانی شد.
Audio Fileاجرای برندل را از سونات لا ماژور شوبرت ببینید

در اواسط دوران حرفه اش، اغلب در طول فصل به طور گسترده مشغول اجرای کنسرت بود و به طور مرتب سالن هایی مانند تالار کارنگی نیویورک را به فروش می رساند. به عنوان مثال او در فاصله سالهای ۱۹۸۲-۱۹۸۳، او ۷۷ رسیتال در یازده شهر در دو قاره اجرا کرد! کارنامه او، علاوه بر سونات‌های بتهوون، عموماً به آهنگسازان قرن نوزدهم اروپای مرکزی محدود می‌شد.

با توجه به این موضوع، یکی از برجسته ترین دستاوردهای برندل، تلاش های او برای احیای علاقه به سونات های پیانوی شوبرت است که در دهه ۱۸۲۰ نوشته شد ولی بعده‌ها تا حد زیادی نادیده گرفته شد. برندل بسیاری از این آثار را در تور خود از اتحاد جماهیر شوروی و ژاپن در سال ۱۹۸۸ گنجاند. فوگ‌های پیچیده باخ نیز مورد علاقه‌اش بوده است. چند باری که برندل جسارت خروج از این رپرتوار را پیدا کرده است، اجرای آثار درخشان‌ِ فرانتس لیست و ساخته‌های قرن بیستمی یکی از هموطنان اتریشی‌اش، آرنولد شوئنبرگ بوده است.

با این همه برندل از طرف بعضی از منتقدانش به نداشتن زبان شخصی و تمرکز بر اجرای نظر آهنگساز محکوم شده است.

برندل تا امروز هم عاشق هنر است، همچنان در اوقات فراغت خود از گالری‌ها و موزه‌ها بازدید می کند و به طور شگفت انگیزی مطالعه می‌کند. او در بخش همپستد لندن زندگی می‌کند و خانه‌ای در دورست نیز دارد که دارای استخر شنا است که از آن برای رفع مشکلات کمرش استفاده می‌کند (همان خطر مشهورِ شغلیِ رایج برای پیانیست‌ها در سال‌های پیری، به‌ویژه پیانیست‌هایی با قد متوسط مثل برندل!)

او آثار هنری را از سراسر جهان جمع‌آوری می‌کند و به ویژه به آثار قوم‌نگاری (اتنوگرافی) علاقه دارد. او دو مجموعه مقاله به نام‌های «اندیشه‌های موسیقی و اندیشه‌های پس از آن» (۱۹۷۷) و «موسیقی به صدا درآمده» (۱۹۹۰) منتشر کرده است.

برنارد هالند در مقاله‌ای در نیویورک تایمز در سال ۱۹۷۷ می نویسد: «شاید هیچ پیانیست دیگری در زمان ما تا این حد آگاهانه از کانال های معمولی موفقیت و فرمول‌های ستاره شدن دوری نکرده باشد و همچنان در نهایت موفقیت حرفه‌ای خود قرار داشته باشد.

برندل به برنارد هالند در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفته است: «آنچه که من را در مورد دستاوردهایم راضی می‌کند این است که شهرت خود را مدیون رسانه‌ها یا قدرت شرکت‌های ضبط نیستم، بلکه مدیون نوازندگی خودم هستم.»

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است