گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کتاب «موسیقی ژاپن، تجربه موسیقی، بازنمود فرهنگ» منتشر شد

کتاب «موسیقی ژاپن، تجربه موسیقی، بازنمود فرهنگ» نوشته‌ بانی سی. وِید* با ترجمه‌ی زینب محفوظی به همراه یک سی‌دی، منتشر شد. این کتاب را امسال انتشارات ماهور به بازار عرضه کرده است.
ناشر این کتاب درباره آن می‌گوید: موسیقی ژاپن یکی از چندین جلد پژوهش موردی است که در کنار کتاب موسیقایی بیاندیشیم، جلد محوری مجموعه‌ی موسیقی جهان، می‌توان از آن بهره برد. کتاب موسیقایی بیاندیشیم با پرداختن به موسیقی فرهنگ‌های گوناگون، چارچوبی برای بررسی دانش عملی موسیقی در سراسر دنیا فراهم می‌آورد. این کتاب زمینه را برای طیف گسترده‌ای از موردپژوهی‌ها که هر یک بر ناحیه‌ی خاصی از دنیا متمرکز است، مهیا می‌سازد. هر یک از این موارد پژوهشی وضعیت موسیقایی معاصر یک ناحیه را نقطه‌ی شروع قرار می‌دهد و به اطلاعات تاریخی و سنت‌ها نیز تا جایی که به حال حاضر مربوط می‌شود می‌پردازد.
موسیقی ژاپن مدرن، کشوری که در آن موسیقی سنتی، غربی، و مردم‌پسند در کنار یکدیگر رشد و رونق می‌یابند، در کتاب موسیقی ژاپن به روشنی معرفی می‌شود. نویسنده، بانی سی. وِید، با تکیه بر بیش از چهل سال تجربه، در سرتاسر کتاب و در قطعات منتخب سی‌دی بر سه موضوع تمرکز می‌کند. او مطالب را با کندوکاو در چگونگی تاثیر عمیق تعامل با حوزه‌های فرهنگی، هم در غرب (اروپا و آمریکا) و هم در آسیا (قاره و جزایر)، بر موسیقی در ژاپن آغاز می‌کند.
وی در ادامه به تبیین این مسئله می‌پردازد که صنعت پررونق موسیقی مردم‌پسند ژاپن به چه نحو شکلی نوین از یک جنبه‌ی مهم از فرهنگ موسیقایی این کشور به لحاظ تاریخی، یا همان روند تدریجی عمومی‌سازی، نیز محسوب می‌شود. طی این روند، موسیقی یک محل یا گروه سرانجام در اختیار طیف گسترده‌تری از افراد قرار می‌گیرد. خانم وِید سپس به سراغ بررسی بینامتنیت در موسیقی ژاپنی می‌رود: اینکه مضامین آشنا، اصوات موسیقایی، و ساختارها با گذر زمان به چه ترتیب در سنت‌های گوناگون هنرهای نمایشی ژاپنی تداوم و تغییر یافته‌اند.
روایت‌های عینی از اجراها و مصاحبه با هنرمندان مهم و کلیدی، در کنار نمونه‌ها و تصاویر واضح، بر غنای کتاب موسیقی ژاپن می‌افزایند. متن کتاب به همراه یک سی‌دی هشتاد دقیقه‌ای از نمونه‌های موسیقی، حاوی تمرین‌های شنیداری و عملی متعددی است که دانشجویان را به شکلی فعال با موسیقی درگیر می‌کند.
* بانی سی وید (متولد: ۲۹ مارس ۱۹۴۱) استاد موسیقی، رئیس گروه دانشکده در مطالعات آسیایی، و دارنده کرسی ممتاز ریچارد و رودا گلدمن در مطالعات بین رشته‌ای در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی است. او به عنوان رئیس انجمن اتنوموزیکولوژی (Ethnomusicology) خدمت کرده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است