گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مائوریتسیو پولینی، پیانیست شهیر اصالت‌گرا و مدرنیست (۱)

پیانیست مائوریتزیو پولینی در سال 2010 در سالن کارنگی، جایی که یک برنامه تمام شوپن را اجرا کرد. او گفت که در نظر گرفتن به عنوان متخصص شوپن، «افتخاری بزرگ و شگفت انگیزترین اتفاقی است که می‌ تواند برای یک پیانیست بیفتد.»

مائوریتزیو پولینی، پیانیست مشهوری که مدرنیسم را تعریف کرد، در ۸۲ سالگی درگذشت. آلبوم­‌های ضبط شده او از بتهوون و شوپن به عنوان آثاری کلاسیک همواره مورد ستایش قرار گرفت، اگر چه روش فنی او در اجراهایش گاهی اوقات مورد نقد هم واقع می‌­شد.

مائوریتزیو پولینی، پیانیست ایتالیایی با قدرت‌های فکری فوق‌العاده که تکنیک بی‌رقیب و یکپارچگی تفسیری تزلزل ناپذیرش، او را به استاد مدرنیست پیانو تبدیل کرد، صبح روز شنبه در می‌لان درگذشت. او ۸۲ سال داشت.

مرگ او در یک کلینیک توسط تئاتر آلا اسکالا در می‌لان اعلام شد، جایی که او مرتباً در آنجا برنامه اجرا می‌ کرد. در این اطلاعیه دلیل مشخصی ذکر نشده است، اما آقای پولینی به دلیل مشکلات قلبی مجبور به لغو کنسرت در جشنواره سالزبورگ در سال ۲۰۲۲ شده بود و از تعدادی رسیتال بعدی  نیزکناره گیری کرده بود.

پولینی که سابقه بیش از نیم قرن اجرا را در کارنامه خود داشت، پیانیست نادری بود که همواره شنوندگان را وادار به تفکر عمیق می‌ کرد. او هنرمندی سختگیر و محتاط بود که اطمینان قاطعانه، صراحت سازش ناپذیر و فداکاری استوار به آرمان هایش، گواه آن چیزی بود که همکارش دنیل بارنبویم آن را «تعهد بسیار بالای اخلاقی به موسیقی» می‌ نامید.

پولینی چه زمانی که بتهوون، شوپن یا شومان می‌­نواخت یا آثار مدرنها مانند اشتوکهاوزن را اجرا می‌­کرد، توانایی­‌های بی نظیری از خود نشان می‌­داد. ادوارد سعید، منتقد، زمانی نوشته بود که او کنترل کاملی بر ساز خود داشت و در فرآیندی ساده و در عین حال خسته کننده و قهرمانانه، تکنیکی به شما عرضه می‌­کند که تفاسیر اجرایی را به طور کامل فراموش کنید.

با این حال، شنوندگان زیادی بودند که نمی‌توانستند این تفاسیر را فراموش کنند و پولینی برای مدت‌ها موضوع بحث و جدل بود. مخالفان از اجراهای او فقط بی­روحی و عینیت محض می‌­شنیدند و او را متهم می‌کردند که کارهایش در مقایسه با پیانیست‌های بزرگ، بسیار ناآشنا و یا صمیمیت­‌ناپذیر است. یکی از معدود همتایان توامند او، سویاتسلاو ریختر، پس از شنیدن اجرای شوپن توسط آقای پولینی در رادیو، از آن بدلیل «نداشتن ظرافت و حس شاعرانه» (حتی اگر همه چیز به طرز بی‌عیب و نقصی دقیق باشد) به طور خصوصی شکایت کرد.

هارولد شونبرگ از نیویورک تایمز در بررسی اولین اجرای پولینی در کارنگی هال در سال ۱۹۶۸، یعنی هشت سال پس از پیروزی پیانیست ما در ششمین مسابقه بین المللی پیانو شوپن در ورشو، گفت: این اجرا خیلی دارای تخیل نبود، با تمام مهارتش. پولینی نتوانست نشان دهد که عمیقاً درگیر موسیقی است.

مهدی شکرالهی مقدم

مهدی شکرالهی مقدم

۱ نظر

بیشتر بحث شده است