گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گزارشی از برنامۀ «بررسی آثار محمد سعید شریفیان»

جمعه یکم خرداد ۱۳۹۳، فرهنگسرای ارسباران میزبان برنامه‌ای بود که به همت باشگاه موسیقی ارسباران برگزار شد. بررسی آثار محمد سعید شریفیان، یکی از آهنگسازان با سابقۀ کشور هدف این برنامه بود و در آن سعی شده بود تا از طریق نمایش فیلم، اجرای زنده و بحث و گفتگو، تعدادی از این آثار معرفی و مورد تحلیل قرار گیرند.

در ابتدا وحید افتخار حسینی، از اعضای باشگاه، توضیحاتی در مورد باشگاه موسیقی ارسباران ارائه کرد و این جلسه را نخستین جلسۀ عمومی این باشگاه معرفی کرد که در سالن اصلی ارسباران برگزار می‌شود. وی همچنین خلاصه‌ای از فعالیت‌های باشگاه در سالهای قبل و سال پیش رو را ارائه کرد. به گفتۀ وی این بیست و دومین جلسۀ باشگاه و نخستین جلسۀ عمومی باشگاه بود که برای اولین بار در سالن اصلی برگزار می‌شد. همچنین تا آخر امسال پروژه‌های دیگری نیز تعریف شده‌اند که هر ماه به یکی از آنها پرداخته خواهد شد.

شروع این برنامه با فیلمی کوتاه به نویسندگی و کارگردانی مهران پورمندان، درباره‌ی زندگی هنری محمد سعید شریفیان همراه بود. این فیلم روایتی مجمل از روند زندگی آهنگساز و اتفاقات و تأثیراتی ارائه می‌کرد که شریفیان در طول عمر هنری‌ خود با آن‌ها روبرو شده بود. همچنین این فیلم به نکته‌ای جالب اشاره می‌کرد که شریفیان به گفتۀ خود سعی کرده است تا بدون استفاده‌ی مستقیم از عناصر موسیقی ایرانی، موسیقی ایرانی بسازد.

پس از نمایش فیلم، قطعۀ «دوئو» برای کلارینت و پیانو توسط سایوری شفیعی و بهنام ابوالقاسم و سپس «رقص امواج» برای ویلن سلو توسط تینا جامه‌گرمی به اجرا در آمد.

در ادامه، حضار شاهد بخش گفتگوی برنامه بودند؛ جایی که مهران پورمندان، وحید افتخار حسینی و فرهاد پوپل به بحث و گفتگو دربارۀ آثار شریفیان پرداختند. از نظر پوپل، موسیقی شریفیان دارای هویتی ایرانی است و روحیۀعدالت‌جوی آهنگساز در آثارش نمایان است. همچنین از نظر او آثار وی دارای خصائص پست مدرن است و می‌تواند در این سبک گنجانده شود. از سوی دیگر مهران پورمندان تفکر موسیقایی شریفیان را پست رومانتیک دانست، در حالی که در لحظات مختلف از امکانات موسیقی مدرن نیز بهره برده است. همچنین وی به علائق و تمایلات آهنگساز، اعم از پرداختن به موضوعات مذهبی، ملی و اسطوره‌ای (همچون آرش، سعدی و …) اشاره داشت، و از سوی دیگر بر اساس اسامی برخی آثار، تعدادی از ساخته های شریفیان را توصیفی خواند. وحید افتخار حسینی نیز شریفیان را آهنگسازی کنجکاو معرفی کرد که در آثارش به دنبال یافتن چالش‌های موسیقایی جدید و پرداختن به علائق و تمایلات خویش دانست.

در بخش بعدی برنامه، سه قطعۀ دیگر از آثار شریفیان به نام‌های «کویر» برای پیانو سولو (با اجرای بهنام ابولقاسم)، «چهارگاه» برای ویلنسل سولو (با اجرای مجید اسماعیلی) و «چهار قطعه‌ی گرگانی» برای سکستت (کوارتت شهرزاد با اجرای: تینا جامه‌گرمی، یگانه حسینی‌نیا، آتنا زنگنه، نگار نوراد، به همراه نازنین اورمز، نوازنده‌ی گیتار و سایوری شفیعی، نوازنده‌ی کلارینت) به اجرا در آمد.

و در انتها شریفیان در صحبتی کوتاه، ضمن تشکر از باشگاه موسیقی ارسباران، از سبک متفاوت برگزاری این برنامه تمجید کرد و انجام بحث‌های تحلیلی و علمی را به جای تعریف و تمجید‌های متداول از نکات مثبت این برنامه برشمرد. وی در ضمن تصریح کرد که ترجیح می‌دهد کار وی در چهارچوب «ایسم»ها گنجانده نشده و موسیقی‌اش همان گونه که هست شنیده شود.

     
 


       
 
وحید افتخارحسینی

وحید افتخارحسینی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است