گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

هرآنچه که باید درباره «ریورب» بدانیم (۳)

سالن (Hall) با زمان بازگشت تقریبی ۱.۲ تا ۳ ثانیه:

یکی از نمونه های فراوان و معمول ریورب، نوع سالن (Hall) است. این نوع ریورب شبیه سازی مشخصی از یک سالن بزرگ است که به راحتی با اندکی تغییر قابل استفاده برای تمامی اعضای ارکستر می باشد، به طوری که حتی کوچکترین عضو ارکستر به خوبی شنیده شود. ضروریست تا بدانیم که سالن های کوچک از اتاق های کوچک همچنان صدایی بزرگتر تولید می کنند.

audio file نمونه صدای یک درام در محیط هال را بشنوید

فضا (Plate) با زمان بازگشت متغیر:

پلیت (Plate) ها در حقیقت یک ریورب مکانیکی هستند که شبیه سازی از فضایی مشخص در آنها وجود ندارد.

این نوع ریورب ها دارای فضاهای کوچک و بزرگ، سخت و الکترونیک و با واکنش سریع هستند که کاربردی بسیار در صدا سازی و فضاسازی الکترونیک دارد و کمتر در در یک موسیقی اکوستیک استفاده می شوند.

audio file نمونه صدای یک درام در محیط پلیت را بشنوید

همچنین انواع دیگری پریست نظیر “spring” و “Space” و یا “Cathedral” و… وجود دارد که بررسی بیشتر آنها را بر عهده علاقمندان می گذاریم.

پارامترها در ریورب:

در هر ریورب، پارامترهایی، سراسری و مشخص وجود دارد که با تغییر هرکدام از آنها، ریورب می تواند تغییرات فاحشی در خود داشته باشد؛ بنابراین دانستن هر کدام از این پارامترها و به خاطر سپاری آنها ضروریست:

نکته: توصیه می شود که برای درک دقیق تر یک پلاگین ریورب در “Daw” خود باز کنید و به دنبال گزینه هایی که زیر به آنها اشاره می شود، بگردید و آنها را تغییر دهید تا با اتفاقاتی که می افتد همراه شوید:

۱- “Reverb Time” یا “Decay”: مقدار دامنه زمانی ریورب را مشخص می نماید. هرچه زمان ریورب بیشتر شود مقدار ماندگاری و عمق آن نیز افزایش می یابد.

۲- “Pre Delay”: پری دیلای یک پارامتر برای تعیین اندازه اتاق است که با تغییر آن فضا بزرگ تر و کوچک تر می شود. همچنین با پری دیلی می توان یک منبع صوتی را به شنونده دور تر یا نزدیک تر نمود.

۳- “Diffusion”: دیفیوژن میزان انعکاس صدا در برخورد به اشیا مکان و همچنین نوع ان اشیا (سخت، نرم و…) را شبیه سازی و تغییر می دهد. بنابراین هرچقدر این مقدار بیشتر شود ریورب گرم و حجیم تر صدا می دهد و هر چقدر ان را کمتر کنیم صدایی خالی تر و با تراکمی کمتر خواهیم داشت.

۴- “Damping”: اکثر اتاق ها دارای اشیا با فرکانس بالا (Hi Damp) و یا پایین (Low Damp) هستند و زمانیکه صدا با آنها برخورد می کند، از خود فرکانس هایی به نسبت خود تولید می کنند. این پارامتر به ما این امکان را می دهد که این فرکانس های بالا را کم و یا زیاد نمائیم. این قابلیت بسیار شبیه کم و زیاد کردن فرکانس ها در اکولایزرها است.

۵- “Spread”: به دامنه پخش شدن انعکاسات در فضا (Spread) گفته می شود. هرچه این پارامتر افزایش داده شود صدا در محیط پخش تر و باز تر می شود.

۶- “Wet/Dry Mix”: این پارامتر مقدار خیس و یا خشک بودن ریورب را به طور قراردادی مشخص می نماید.

پارامترهایی که خواندید تنها بخشی کوچک از انواع پارامترهای تنظیم ریورب در نوع الگوریتمیک آن بود. برای درک بهتر سایر پارامتر ها آنها را تغییر دهید و با دقت به آنها گوش کنید تا برایتان قابل درک شوند.

۲- کانولوشن (Convolution): کانولوشن یک نوع ریورب واقعیست که برای تولید فضا، از “Impulse & Response” های از پیش ضبط شده، استفاده می نماید.

ارائه یک توضیح دقیق از “Impulse & Response” ها کمی سخت است و نیز به اندکی تامل دارد. “Impulse & Response” در حقیقت یک سیگنال ضبط شده از یک محیط واقعی هستند که تمامی مشخصات حقیقی و دقیق مربوط به یک محیط را در آنها ذخیره شده است.

این سیگنال ها با فرمت با کیفیت ویو (wav) توسط یک مهندس صدا از یک مکان ضبط می شوند و در اختیار مصرف کننده قرار میگیرند. مصرف کننده با توجه به نیاز خود یکی از آن ها در نرم افزار رابط لود کرده و با استفاده از تنظیماتی مشخص از آن استفاده می کند.

مزیت این نوع ریورب در واقعی بودن آنها است. همچنین پارامترهای آن توسط پلاگین هایی قوی نظیر “Altiverb” به صورت سه بعدی قابل مشاهده و ویرایش است.

(بحث دقیق در این باره همچنین با توضیح عملی و تصویری آن را در مطلبی دیگر، به شرح مفصل توضیح داده خواهد شد.)


در پایان…

بایستی بدانید که تکنیک ریورب، یکی از مهمترین تکنیک ها در موسیقی و میکس است، چنانچه که در حقیقت هیچ چیز همانند ریورب در ضبط یک قطعه موسیقی نمی تواند اینچنین تغییراتی بنیادین، ایجاد نماید.

قبل از ساخت یک قطعه به فضایی که می خواهید بسازید فکر کنید و آن را در مکان های مختلف تصور کنید. ایده خود را یادداشت کنید تا در هنگام ضبط و میکس تکنیک های آهنگسازیتان با مختصات ریورب هماهنگ باشد. بسیار دیده شده است که خیلی از تکنیک های مهم یک قطعه در یک فضا بسیار راحت شنیده می شود اما با یک تغییر کوچک ریورب صداها گم شدند یا با صدایی بسیار کم شنیده می شوند.

منابع و ماخذ:

۱- music.tutsplus.com

۲- sonicscoop.com

۳- ویکیپدیا

۴- جزوات و تجربیات شخصی

مسعود یزدی نژاد

مسعود یزدی نژاد

۱ نظر

بیشتر بحث شده است