گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مجموعه آلبوم هایی با عنوان “Buddha Bar” مدت هاست که مورد توجه بسیاری از علاقمندان به موسیقی و همچنین عموم مردم قرار گرفته است بالاخص در ایران که توانسته است علاقمندان بسیاری را برای خود بدست آورد و یکی از پرفروش ترین آثار در شاخه “lounge” و “chill out” (دو سبکی که خصوصیت مهم آن آرام بودن ریتم در آنها می باشد)

اما جالب است بدانید بودا بار در حقیقت نام رستورانی‌ست در فرانسه که با دکوراسیون و غذای خاص که عموما از شرق آسیا می باشد. این رستوران توانسته است خود را به عنوان مکانی آرام و لذت بخش معرفی نماید و شعبه های مختلفی را نیز در سراسر دنیا دارد.

اما یکی از مهمترین تفاوت های این رستوران که آنرا با دیگر مکان ها متمایز می سازد موسیقی ای است که در این مجموعه استفاده می شود و بصورت سفارشی برای این رستوران تهیه می شود. بدلیل استقبال بسیار زیاد از موسیقی های ساخته شده مجموعه آلبوم هایی با عنوان بودا بار منتشر شده که توانسته بسرعت جایگاه ویژه ای برای خود بدست آورد.

وقتی دو مجموعه اول از سری آلبوم های بودا‌بار تهیه و گرد‌آوردی شد و در سری های بعدی اشخاص دیگری چون دی جی راوین (DJ Ravin)، سام پوپات (Sam Popat)، ژان پیر دانل (Jean-Pierre Danel) و دیوید ویسان (David Visan) و… به عنوان تهیه کننده حضور داشتند.

اما چیزی که موجب متمایز شدن آلبوم های بودا بار از سایر آثار موسیقی الکترونیکی شد استفاده از المان های موسیقی آفریقا و آسیا بود که برای شنونده اروپایی بسیار جذاب بود هر چند اگر نگاهی به آهنگسازان این مجموعه بیندازیم نیز متوجه میشویم که خود آنها نیز هریک به نوعی شیفته موسیقی شرق بودند.

کلود شال تهیه کننده دو آلبوم اول در دوران جوانی آرایشگاه داشت و یکی از علاقمندان موسیقی الکترونیک بود و با اینکه شهرت خاصی در کار خود داشت به یکباره کارش را ترک نمود و به مسافرتهای طولانی در کشورهای شرقی دست زد؛ سفر به هند – نپال – اندونزی موجب شد تا وی با جادوی شگفت انگیز موسیقی مشرق زمین آشنا شود و پس از بازگشت به کشورش آثاری را عرضه نمود که همگی نشات گرفته از این فرهنگ بودند که در میان آثار وی موفقترین آنها دو آلبوم بودا بار بود.

یکی دیگر از تهیه کنندگان موفق مجموعه بودا بار، دی جی راوین بود؛ شخصی که موسیقی برای وی زندگی میباشد. او سالها به دنبال یافتن ملودی ها و نغمه های فراموش شده موسیقی بود که علاوه بر آن عمیق و پر احساس باشد. وی در سال ۱۹۶۶ در هند بدنیا آمد، در کشوری که موسیقی در بین مردمانش جایگاه ویژه ای دارد، در دوران نوجوانیش به فرانسه مهاجرت نمود اما همواره موسیقی کشورش در ذهن و خاطره اش باقی ماند.

وی در کلاب های مختلف، کارش را بعنوانی دی جی شروع نمود که یکی از مشهورترین این کلاب ها “The Rex” بود. در یکی از جشنهای این کلوب وی با کلود شال آشنا شد کسی که وی را با موسیقی الکترونیک تلفیقی و جهانی آشنا نمود.

audio file بشنوید قسمتی از اجرای Bielka Nemirovski را در این مجموعه

این آشنایی سبب همکاری وی با کلود شال در آلبوم های “Flying Carpet”, “Loverdose” و “Nirvana Lounge”, شد و در سال ۱۹۹۷ پس از تمام شدن قرار داد کلود شال در تهیه دو آلبوم اول وی بعنوان تهیه کننده سومین آلبوم از سری مجموعه های بودا بار انتخاب شد که با دو آلبوم قبلی تفاوت چشمگیری داشت اگر کلود شال خود تحت تاثیر موسیقی شرق بود اما این موسیقی جزئی از شخصیت و هوین راوین را هم تشکیل میداد! وی با خلق فضاهای خیالی و موسیقی که نشان دهنده هوای حاکم بر معابد بود توانست روح تازه ای به این سری از مجموعه بودا بار بدهد و تنها قصد و هدفش لذت و کسب آرامش نبود بلکه فهم عمیق از موسیقی شرق بود.

audio file بشنوید قسمتی از اجرای سارا برایتمن را در این مجموعه

اما یکی دیگر از آهنگسازان و تهیه کنندگان سری های بودا بار، ژان پیر دانل میباشد وی یکی از مشهورترین نوازندگان گیتار راک در فرانسه میباشد که این ساز را بصورت خود آموز فرا گرفت و همچنین در آهنگسازی و تهیه کنندگی نیز تجربه بسیار بالایی دارد.

وی که تحت تاثیر هانک ماروین (Hank Marvin) گیتاریست افسانه ای انگلیسی قرار داشت خود شروع به فراگیری ساز گیتار نمود و در طی سالها، کنسرت و ضبط در استودیو آلبومهای مختلفی را در زمینه نوازندگی گیتار عرضه نمود که به فروش خیره کننده ای در اروپا دست یافت و توانست هفت دیسک طلایی (جایزه) را از آن خود کند؛ آلبوم وی توسط انجمن مشاهیر گیتار راک در آمریکا بعنوان بهترین آلبوم سال ۲۰۰۰ شناخته شد!

جدا از آن وی بعنوان تهیه کننده و همچنین دی جی با خوانندگانی چون مدونا – بریتنی و موبی نیز همکاری کرده است. وی در سال ۲۰۰۱ آلبوم “Buddha Bar Amnesty International” را آهنگسازی و تهیه نمود. در هر حال گوش دادن به این مجموعه را به کسانی که خواهان شنیدن اثری متفاوت اما سرشار از آرامش هستند توصیه میکنیم.

دیدگاه ها ۱۰

  • اولین بار در سال ۲۰۰۲ یکی از آلبومهای بودا بار به دستم رسید و ۲ سال پیش بود که فهمیدم بودا بار اسم یه کافه در پاریس هست. سال گذشته سفری به اونجا داشتم و در بدر دنبال این کافه می گشتم، ولی هیچکس نمی دونست کجاست. تا اینکه آخرین روز اقامتم، با یه نقاش ایرانی آشنا شدم و اون بهم گفت که این کافه دقیقاً بغل سفارت آمریکا و در میدان کنکورد قرار داره (اینا رو می گم که کسایی که بعداً می رن اونجا مثل من دربدری نکشن!). خلاصه آخرین شب تونستم به آرزوم برسم و به اونجا برم. فضای عجیبش تو ذهنم نشسته و خارج نمی شه. بعد از اون ۲-۳ بار به بودا بار دبی رفتم. جایی که از نظر اندازه و زرق و برق از بودا بار پاریس چشم گیر تره؛ ولی به هیچ وجه حسی که اونجا به آدم منتقل می شه رو نمی ده و فقط در سطح می چرخه. مرسی از مطلب کاملی که نوشتین

  • با سلام
    من امروز یک آهنگ بسیار زیبای ایرانی را در یکی از فروشگاههای برند شنیدم و وقتی اسم خواننده را پرسیدم گفتن “بودابا” به دنبال این اسم به وب سایت شما و مجموعه موسیقی های بودا بار رسیدم که فوق العاده بود و فکر کنم اسم را یا من اشتباه شنیدم یا اشتباه گفتن .. اگر اطلاعی دارید که در این مجموعه آهنگ ایرانی هم قرارداره لطفا اطلاع دهید.
    با سپاس

  • سلام بسیار عالی و توضیحات قابل درک و دقیقا مثل اینکه در موسیقی بودابار را در ذهنت میشنوی . ممنون میشوم چنانچه مطلب دیگری داشتید برام ایمیل کنید . درود و مرسی

  • سلام.من امروز توی یک کافه رستوران بودم یه آهنگ فوق العاده گذاشته بودن که آخر سر پرسیدم اسم این آهنگ چیه گفتن بودابار آمریتا ولی من هرچی میگردم اون آهنگ رو پیدا نمیکنم.وسط آهنگ هم یه خانم میخونه که فوق العاده بود آهنگش.اگه میدونید خواهش میکنم برام آهنگشو بفرستید.بسیار زیبا بود و خییییلی دنبالشم و پیداش نمیکنم
    Tak.nafas17@gmail.com

بیشتر بحث شده است