گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گزارشی از جلسه نقد «پیمان عشق» و پخش مستند «هزارداستان امیرجاهد» (۱)

نشست بررسی و رونمایی آلبوم «پیمان عشق» و پخش مستند «هزارداستان امیرجاهد» در روز پنجشنبه ۲۶ شهریور ماه در خانه هنرمندان برگزار شد. در ابتدای این نشست محمود توسلیان منتقد موسیقی و روزنامه نگار با اشاره به اینکه جهان امروز، جهان انتخاب هاست و کسانی که این برنامه را انتخاب کردند بی شک از روشنفکران واقعی جامعه اند، از حاضرین خواست تا آثاری از این دست را بیشتر مورد مداقه قرار دهند و حمایت کنند.

سپس مستند «هزارداستان امیرجاهد» ساخته منوچهر مشیری به نمایش گذاشته شد. در ادامه ی این نشست، سجاد پورقناد به ارائه توضیحاتی درباره تکنیک های متفاوت برای کمپوزسیون تصانیف استاد امیرجاهد پرداخت و در ادامه از همکاری های حمیدرضا عاطفی، الوند بهاری و منوچهر مشیری تشکر کرد. در ادامه فیلم مستند «هزاردستان امیرجاهد» به نمایش درآمد.

پس از نمایش این فیلم دکتر مهدخت معین (فرزند استاد دکتر معین و نوه استاد امیرجاهد) به ایراد سخنرانی در مورد این مستند پرداخت؛ وی گفت: «منزل استاد امیرجاهد متصل به منزل ما بود و از کودکی ایشان را می دیدم و از پنج سالگی محضر ایشان را درک کرده ام. خانم خاطره پروانه از محضر استاد امیرجاهد استفاده کرده بودند و حتی نام ایشان را هم استاد برایشان گذاشته بودند، هرچند به غلط، در منابع مختلفی فرد دیگری را در این مورد اعلام کرده اند.طبق پیشنهاد شهرداری منطقه ۱۴ قرار شد، منزل ما (دکتر معین) و منزل استاد امیرجاهد تبدیل به موزه شود که امروز این موزه ساخته شده و در منطقه چهارصد دستگاه میدان شهدا وجود دارد. در سال ۱۳۴۲ من به پیشنهاد استاد امیرجاهد که اعتقاد داشتند کار را نباید تنها از روی نت درآورد و باید به صورت شنیداری هم کار کرد، من ضبط صوتی که در خانه داشتیم را در جلسات متعددی نزد ایشان بردم و تصانیف ایشان را با صدای خودشان ضبط کردم. این نوارها به هنرهای زیبا و مرکز حفظ و اشاعه موسیقی داده شد و پیشنهاد شد از روی این اجرا ها بازسازی صورت بگیرد.»

دکتر مهدخت معین افزود: «مجموعه پیمان عشق را هنوز کامل نشنیده ام ولی بخشهایی که تا به حال شنیدم، به نظر من از نظر اجرای بخش آواز دقیق بوده و موسیقی های میانی آن نیز خوب بوده است. تنها سئوالی که وجود دارد این است که چرا عنوان موسیقی به جای تنظیم استفاده شده است.»

پس از سخنرانی دکتر معین، محمود توسلیان از منتقدان برنامه؛پیمان سلطانی، سعید یعقوبیان و کامیار صلواتی، دعوت کرد به روی سن بیایند و در ابتدا از پیمان سلطانی پرسید، آیا اثری که بازسازی شده را می توان آهنگسازی نامید و یا باید از اصطلاح تنظیم استفاده کرد؟ پیمان سلطانی در پاسخ به این سئوال گفت: «اثری که سجاد پورقناد خلق کرده است به دلیل استفاده از تکنیک های مختلف آهنگسازی و چندصدایی شامل خصوصیاتی می شود که می توان به آن عنوان کمپوزیسیون داد و امروز دیگر در محیط های آکادمیک به کسی که تنها خالق ملودی است، آهنگساز نمی گویند، استاد امیرجاهد در این آثار، شعر و ملودی روی آن را ساخته است و باید او را تصنیف ساز بنامیم نه آهنگساز.»

در ادامه پیمان سلطانی در پاسخ به این سئوال توسلیان که تاثیر این نوع موسیقی ها را در تربیت شنوایی نسل جدید تا چه اندازه می بینید گفت: «در این زمینه مهمترین تاثیر را رسانه ها دارند که متاسفانه سمت و سویی که امروز در آنها دیده می شود چندان معقول نیست، رسانه ها امروز از این طریق در حال وارد کردن آسیب جدی به موسیقی هنری هستند و اجازه نمی دهند که این دست آثار به خوبی به منازل مردم راه پیدا کنند.»

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

  • سلام. هرچی گشتم ارتباط با ما یا تماس با ما یی پیدا نکردم که این مطلبو اونجا بگم. واسه همین اینجا مطرح میکنم!
    غیرفعال کردن راست کلیک روی صفحه رو برداشتید خیلی تاثیر منفی داره و نمیشه چندصفحه رو باز کرد و به ترتیب مطالعه کرد. یا شاید صفحه ای که خونده میشه رو دلم بخواد نبندم و به صفحه بعد برم. اگه بمنظور جلوگیری از کپی رایت اینکارو کردید باید بگم هزارتا راه دیگه برای کپی برداری وجود داره و این کار شما فقط باعث آزار ما مراجعین به سایت هست.
    ممنون از مطالب مفیدتون

بیشتر بحث شده است