گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کارهای پیانوی آهنگسازان ایرانی در لندن

روز چهارشنبه پنجم اکتبر ۲۰۰۵، تعدادی از ساخته های آهنگسازان معاصر ایران برای پیانو، توسط تارا کمانگر در دانشکده سنت پاول لندن به اجرا درخواهد آمد.

در این برنامه که به کوشش بنیاد جادوی ایران (Magic of Persia) برگزار خواهد شد این قطعات نواخته می شود:

– «افسانه ایرانی»، «پرلود: به یاد خیام»، «رقص قفقازی» و «شب تابستانی» از امین الله حسین، آهنگساز ایرانی-فرانسوی. نت دو اثر نخست، در دهه ۱۳۳۰ با پشتیبانی مالی اداره هنرهای زیبای ایران در پاریس به چاپ رسید و بارها در برنامه های پیانونوازان در ایران جای داشته است ولی متاسفانه ضبطی از آن در دست نیست.
– « سه مینیاتور ایرانی» از هرمز فرهت، آهنگساز و موسیقی شناسی ایرانی مقیم ایرلند. این اثر که بر اساس چند ترانه محلی ایرانی آفریده شده برای نخستین بار در مارچ ۱۹۸۵ توسط ریچارد دیرینگ (پیانونواز انگلیسی) در لندن به اجرا درآمد.
– «نکتورن: شبی در یک باغ ایرانی» از بهزاد رنجبران (استاد آهنگسازی دانشکده جولیارد در نیویورک) که نت آن به تازگی در آمریکا به چاپ رسیده است. این نکتورن، بر خلاف نکتورن های معمول، حدود ده دقیقه زمان را برای اجرا طلب می کند. آهنگساز در ساخت این اثر از خاطرات دوران کودکی اش در ایران و حال هوای سنتورنوازی الهام گرفته است.
– «راپسودی اصفهان» اثر جواد معروفی، آهنگساز و پیانونواز تاثیرگذار بر نواختن موسیقی ایرانی با پیانو. فریبرز کیانی (نوازنده تمبک) در اجرای راپسودی اصفهان، تارا کمانگر را همراهی خواهد کرد. 

– «رقص فانتاستیک» از لوریس چکنوریان، رهبر ارکستر و آهنگساز ارمنی-ایرانی، که در هفت بخش ساخته شده و مربوط به دوران نخستین فعالیت آهنگساز است.

علاوه بر این قطعات، دو اثر از سرگی پرکوفیف با نام های «سونات» و «از دفترچه قدیمی» و «والس مفیستو» از فرانتس لیست نیز اجرا خواهد شد.

تارا در یک خانواده مهاجر ایرانی در کالیفرنیا متولد شد و از کودکی به فراگیری ویلن و پیانو پرداخت. وی در دو کنسرت، کنسرتو پیانوی شماره دو از راخمانینف را با همراهی ارکستر اجرا کرده و مدتی نیز به عنوان نوازنده ویلن با ارکستر سمفونیک مرسید همکاری داشته است. او در دوران تحصیل در رشته مردم شناسی دانشگاه هاروارد، برنامه های گوناگونی را برای بخش
پارسی رادیو آمریکا و WHRB 95.3FM اجرا کرد و ضمن ادامه آموختن پیانو با ویکتور روزنباوم ( Victor Rosenbaum) (استاد کنسرواتوار نیوانگلند)، مدیریت انجمن ایرانی (Persian Society) در هاروارد را نیز به عهده داشت. وی اکنون مشغول ادامه تحصیل در دوره عالی اجرای پیانو در آکادمی سلطنتی موسیقی در لندن است.

کمانگر گرچه هیچگاه در ایران نبوده به اجرای آثار آهنگسازان ایرانی در برنامه هایش بسیار علاقه مند است و اظهار می دارد: «کارهای آهنگسازان ایرانی نه تنها بسیار زیبا هستند بلکه هم برای شنوندگان ایرانی و هم برای شنوندگان غربی لذت بخش هستند ولی متاسفانه این آثار به ندرت در غرب اجرا می شوند…»

برای اطلاعات بیشتر در باره زمان و مکان اجرای این رسیتال به این صفحه نگاه کنید:

Piano Recital

پژمان اکبرزاده

پژمان اکبرزاده

۱ نظر

بیشتر بحث شده است