گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

روش سوزوکی (قسمت پنجم)

چنین کودکانی برای بشریت لطف و رحمت هستند

ده سال بعد نامه ای از هیرومی با یک ضمیمه دریافت کردم؛ در آن زمان از شاگردان دوره اول دبیرستان بود: «آقای پروفسور، من این شعر را نوشته ام و برای آن هم قطعه ای را ساخته ام، برای مسابقه ای تحت عنوان ترانه سرایی و آهنگسازی برای تمام دانش آموزان دوره اول دبیرستان های ژاپن؛ ترانه من انتخاب شد و جای اول را به خود اختصاص داد!»

وقتی به گذشته بر می گردم و به آن کودک شیرخوار که بر روی دستهای مادر نشسته بود و با تمام حواس اش به نواختن من که کنسرتویِ ویوالدی را در حال نواختن بودم و چه شاداب، سرحال و بیدار، تمام وجودش را با ضرب ها حرکت می داد، بعد متقاعد می شوم که این استعداد عالی و با شکوه، نشان ویژه، قابل ستایش، شگفت انگیز و متدی که از طریق خانواده اش داده و بکار رفته شده، بزرگ و پرورش پیدا کرده است.

آتسومی و هیرومی که بچه های معمولی و در خانواده ای عادی متولد شده اند، به جهت پرورش شان به خوشبختی رسیدند.

شخصیت و اعتبار هر انسان، به این معنی که: توانایی و شایستگی، طرز فکر و نوع آن بوسیله موقعیت و محیط زیستش تراش و پرداخت داده می شود و تمام اینها خودش را در صورت و چشم های یک انسان در یک کاراکتر کلّی ظاهر می سازد و تاریخ زندگیش روز به روز تغییر می کند و طبق مناسبات، فصلهای زندگیش ورق زده می شود.

بتدریج ما را این ارتباط ها به خود مشغول خواهد کرد که در چگونگی رفتار با زندگی، زندگی با ما چگونه رفتار خواهد کرد. اما در حال حاضر ما خودمان را با این مسائل و مشکلات موجود که انسان چگونه باید رشد و نمو و پرورش بیابد مشغول می کنیم.

استعداد موروثی نیست

سرنوشت یک مرغ مینا را ماه اول زندگیش تعیین میکند. تا این زمان پذیرفته بودم که صدای بی نظیر یک مینا غریزی است. اما اینطور نیست. میناهایی که باید در قفس نگهداری بشوند، در بهار از آشیانه پرنده های وحشی آورده میشوند و تا قبل از اینکه آنها پرو بال در بیاورند، بالغ و مستقل بشوند و به محض اینکه، ترسهایشان را از دست دادند و شروع به غذا خوردن کردند، یک مینای استاد برایشان می آورند که هر روز ترانه های محبوبش را سر می دهد!

مینای کوچک یک ماه تمام گوش می دهد به آواهای سر داده شده استاد و با این وضعیت تربیت پیدا میکند. از این متد ها همیشه از قدیم استفاده می شده است. کوتاه بگویم که این روش پرورش، قابلیت استعداد مینا به این روال است. مینای استاد رل و نقش معلم را برای مینای نو پا دارد. پرورش شاگرد بعدها به فرم دیگری ادامه پیدا می کند، ولیکن اهمیت زیادی دارد که در ماه اول مینا یک معلم خوب داشته باشد. در واقع در ماه اول بوسیله صدای معلم تعیین می شود که آیا مینای وحشی یک خواننده خوب یا بد می شود!

اصلا به این ربطی ندارد که این مینا به عنوان خواننده خوب یا بد متولد شده باشد. در مورد یک مینای کوچک چرخش زندگی و حیات توانمندی و قابلیت برجسته ای را نشان می دهد که بتواند با محیط زیست هماهنگی و همگونی داشته باشد که مینا با دارا بودن معلم خوب براساس، طبق تجارب و امکانات فیزیولوژی تغییرات صداها و روان شدن صداها را پیدا کند و به این فن مثل استادش چیره شود.

واگذار کردن یک مینای جوان را به معلم اش، در حالیکه قبلا از میناهای تربیت نشده پرورش یافته باشد، نسبت تجربیات طولانی ای که داشته ایم، می دانیم تربیت و پرورش خوبی را به همراه نخواهد داشت. این قانون طبیعت است که امکانات زندگی، شکل و فرم پیدا می کند؛ مثال مینای کوچک آیا یک اشاره پر شکوه نیست برای بسط و گسترش امکانات بشری؟

من خودم شخصا به آن یقین دارم؛ این خواسته بزرگی نیست که تأکید می کنم، چقدر احتیاج و ضرورت است که برای تربیت و پرورش کودکان، بهترین تأثیرها را باید بر آنها بگذاریم.

گیتی خسروی

گیتی خسروی

دیدگاه ها ۳

  • برخی نوشته های شما بیهمتاست. آرزو دارم همیشه همین جور بمونید. در باره اصول نواختن ویولن من برخی از بخها رو دارم . همه اونا چطور ببینم. دوم اینکه نتهای آستور پیاتزولا رو چه جور میشه پیدا کرد؟ شما میتونید کمکی بکنید ؟

  • درود بر شما. من پرویز هستم. خیلی خوشبختم که این پایگاه رو با این آموزه های شیرین و دلچسب پیدا کردم . خیلی خوب بود . سپاسگذارم . دوم اینکه من چه جور میتونم از آستور پیاتزولا نتی پیدا کنم. سپاسگذارم باز.

بیشتر بحث شده است