گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گفتگو با فروغ کریمی و حامد پورساعی


در تاریخ ۲ و ۳ مرداد ماه شاهد اجرای دو تن از نوازندگان برجسته کشورمان در خانه هنرمندان هستیم. پرفسور فروغ کریمی نوازنده فلوت مقیم اتریش که در مطالب گذشته به تفضیل در مورد ایشان صحبت کرده ایم، به همراه حامد پورساعی یکی از نوازندگان توانای گیتار کلاسیک کشورمان دو نوازی فلوت و گیتار را با اجرای آثاری از دوره های مختلف موسیقی، بر روی صحنه میبرند که این مصاحبه، ماحصل گفتگویی است که در یکی از تمرینهای این دو هنرمند. لازم به ذکر است، کلاسهای پرفسور فروغ کریمی در تاریخ ۴ الی ۸ مرداد ماه در تهران برگزار میشود، برای اطلاعات بیشتر به سایت خبری ایشان www.iranflute.ir مراجعه نمایید.

فتحی: چه مدت زمانی است که در حال تمرین میباشید؟

کریمی: بنده با کمک مدیر برنامه هایم با آقای پورساعی آشنا شدم که بعد از هماهنگی های لازم، تصمیم به همکاری گرفتیم و در تاریخ ۱۵ تیرماه وارد کشور شدم که امروز جلسه سوم تمرین ما میباشد و تا روز کنسرت بیشتر از یک هفته فرصت برای تمرین داریم .

فتحی: آیا از تمرینات راضی هستید؟

بله همه چیز بسیار خوب پیش میرود و بسیار خوشحالم که با این نوازنده خوب آشنا شده ام و بهتر است تا بیشتر در مورد هنرمندانی که در کشور فعالیت میکنند بنویسید، آقای پورساعی بسیار نوازنده قابلی هستند که مطمئنا در روز کنسرت متوجه این مورد خواهید شد!

آقای پور ساعی نه تنها گیتاریست هستند، بلکه در امر آهنگسازی نیز فعالیت دارند؛ بشخصه با گیتاریستهای مختلف در اتریش نیز فعالیت داشته ام ولی گیتاریستی که خودش آهنگساز میباشد با نوازنده ای که تنها گیتار مینوازد، بسیار متفاوت است، در این زمینه آقای پورساعی با نوازندگان دیگر تفاوت دارند.

پورقناد: آقای پور ساعی شما قطعه ای برای گیتار و فلوت هم ساخته اید؟

پورساعی: خیر

فروغ کریمی: باید اینجا ذکر کنم که امسال قطعه ای با عنوان لیبر تانگو از پیاتزولا اجرا میکنیم که تنظیم آقای پورساعی است که کاملا کار متفاوتی هست.

پورقناد: آیا قطعات تکنوازی در برنامه هست و اگر هست، چه قطعاتی؟

فروغ: قطعه ای از آهنگ ساز فرانسوی خواهم زد بنام “رقص بز” که قطعه واقعا بسیار زیبا و جالبی میباشد و که این قطعه در رپرتوار هر فلوتیست حرفه ای وجود دارد و داستان جالبی هم دارد که در همان روز خواهم گفت!

پورساعی: کاپریس ۲۴ پاگانینی را اجرا خواهم و تنظیم آن نیز از روی نت اصلی ویولون آن انجام دادم و قسمتهایی هم از تنظیم جان ویلیامز است و تغییراتی انجام شده که بنظر خودم بسیار بهتر شده است.

پورقناد: آیا آهنگسازی برای گیتار داشته اید؟

پورساعی:بله، قطعه ای با عنوان نوا و قطعه ای با عنوان “حنانه” برای یادبود مرتضی حنانه

پورقناد: آیا در این اثر از سبک هارمونی و آهنگسازی مرحوم حنانه استفاده کرده اید؟

پورساعی:بله، تا حدی از تکنیک های ایشان استفاده کرده ام و حتی قسمتی هم اشاره ای به تمی از موسیقی “هزاردستان” ایشان شده است.

فتحی: آیا قبلا با سایر سازها فعالیت داشته اید؟

پورساعی:
بنده با پن فلوت، ویولون، پیانو اجرا داشتم و با فلوت هم سالهای گذشته اجرا داشتم و در طی این سالها تجربه خوبی در زمینه همنوازی کسب کرده ام.

فتحی: خانم کریمی، سال پیش شاهد کلاسهای تخصصی موزیک کینزولوژی بودیم که به دلایل نبودن فضای کافی و همچنین تعداد بالای شرکت کنندگان نتوانستید به تمامی مواردی که در نظر داشتید برسید، امسال چگونه است، آیا افرادی که سال گذشته شرکت کرده اند امسال با مباحث جدیدی آشنا خواهند شد؟

کریمی:چون سمینار بسیار گسترده است، بنده برای کسانی که در سمینار قبلی آمده اند، برنامه جدیدی دارم و برای افراد جدید نیز برنامه مربوط به آنها داده میشود.

فتحی: شامل چه مواردی میشود؟

کریمی: بسیار گسترده است… مثلا نقاطی که موجب میشود در بدنتان انرژی کسب نمایید و یا کسب انرژی از طریق انگشتان -که امسال برای اولین بار کار خواهد شد- و تکنیک نفس برای هر شخص که در سال پیش بصورت مختصر توضیح داده شد، امسال با توجه به وقت و سالن مناسب برای هر نفر این امکان وجود دارد تا این تکنیک را یاد بگیرد.

خیلی جالب است بدانید که سال پیش کلاسی را برای نوازندگان گیتار برگزار نمودیم که چند نفر از این نوازندگان از طریق ایمیل اطلاع دادند که مشکلاتی که داشتند، مثل گردن درد و کمر درد، با استفاده از تکنیک های داده شده بر طرف شده است یا اینکه تصویر سازی از محیط کنسرت ایجاد میکنیم و با استفاده از سوالاتی که پرسیده میشود به سراغ مشکلات فکری و روحی آنها در زمینه اجرا میرویم.

خوشبختانه امسال با توجه به اینکه وقت و زمان مناسب و همچنین سالن استانداردی برای کلاسها تهیه شده است میتوان در این زمینه فعالیت موثری را انجام داد.

دیدگاه ها ۳

بیشتر بحث شده است