گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اصول نوازندگی ویولن (۸)

۳/۱/۵: نکاتی در اجرای گام کروماتیک

۳/۱/۵/۱: هر گاه بنا به دلایل مختلف نوازنده مصمم به اجرای متوالی دو نت با فاصله نیم پرده توسط یک شماره انگشت باشد، لازم است تا هلال داخلی انگشت به مانند فنری باز شود. طبیعی است در حالت برگشت، هلال انگشت دوباره بایستی جمع شده و انگشت به شکل هلالی اولیه خود باز گردد (مراجعه به بند:۱/۲/۱/۳).

طبیعی است انجام این تغییر در انگشت، بایستی بدون جابه جایی و حرکت دست رو به سمت جلو و یا عقب باشد.

همانند اجرای فا بکار بلافاصله پس از می بکار توسط انگشت چهارم، در گام دو ماژور و در پوزیسیون اول سیم دوم.

۳/۱/۵/۲: با توجه به نحوه نواختن این گام و استفاده متوالی نوازنده از یک شماره انگشت در اجرای فواصل، باید از آوردن فشار قائم اضافه توسط انگشتان بر روی گریف پرهیز نمود.

زیرا هر چه میزان فشار وارده از انگشت بر روی گریف بیشتر باشد به همان نسبت باز شدن هلال داخلی انگشت و یا جمع شدن آن با مشکل بیشتری انجام پذیرفته و از سرعت اجرا نیز کاسته می گردد.


انگشت چهارم در حالت طبیعی و به شکل هلالی

در این حالت، نوازنده به ناچار در تامین فواصل نیاز به تغییر محل دست به سمت جلو یا عقب پیدا کرده و از میزان عمل و نقش انگشت کاسته می گردد.

۳/۱/۵/۳: در هنگام تغییر مکان و یا حالت هر یک از انگشتان برای اجرای فواصل گام کروماتیک، بایستی از تغییر محل قرارگیری شست چپ جلوگیری نمود.

همچنین در اجرای گام کروماتیک، گاه به اشتباه ناحیه متصل به شست در کف دست توسط نوازنده منقبض می گردد که از این انقباض نا خواسته نیز بایستی جلوگیری نمود تا نوازنده دچار احساس گرفتگی در دست خود ننماید.


انگشت چهارم در حالت جلو کشیده و با هلال باز شده

۳/۱/۵/۴: از آنجا که در اجرای گام کروماتیک همواره با جابه جایی انگشتان مواجه هستیم، دقت به چگونگی اجرای صحیح ضرب آهنگ الزامی می نماید(مراجعه به تذکر-۱۵).

الگوی شماره ۱/۴:

– نحوه نواختن دوبل ها:

در تمرین نواختن دوبل نت ها، باید به نکات مختلفی توجه نمود و با تمرین گام به گام این نکات به توانایی در نواختن دوبل ها دست یافت.

۴/۱/۱: اولین نکته، بدست آوردن مهارت در آرشه کشی همزمان بر روی دو سیم آزاد و صداگیری یکنواخت و بی نقص نوازنده از ساز است. بنابراین تمرین صداگیری دوبل سیم آزاد می تواند برای آرشه های مستقل راست و چپ که به صورت کامل (از پاشنه تا نوک آرشه) نواخته می شوند، انجام پذیرد.

در اینجا بدست آوردن تسلط و مهارت در صداگیری کامل و یکنواخت از آرشه با انجام تمرین در تمپوهای پایین و پر تعداد ضربی انجام می پذیرد ( نظیر اجرای سه دوبل سیم آزاد گرد در تمپو ۶۰ در یک طول آرشه کامل).

تذکر-۱۸ : در رابطه با تکنیک آرشه کشی دوبل ها توسط دست راست و زوایای اعضای مختلف این دست نسبت به یکدیگر و همچنین تنه، در ادامه این سلسله مقالات و در مبحث تکنیک های دست راست، به تفضیل بحث خواهد شد و در اینجا از این به بعد تنها به نکات دست چپ توجه خواهد شد.

۴/۱/۲: مورد بعد، بدست آوردن مهارت در اجرای یک دوبل مرکب از یک شماره انگشت و سیم آزاد مجاور آن است، در واقع در این حالت اولین تلاش دست چپ در اجرای دوبل، انجام می پذیرد.

برای این کار بایستی هر یک از انگشتان را به فواصل مختلف از شیطانک قرار داده و با سیم آزاد مجاور، تمرین انگشت گذاری دوبل را انجام داد. لازم به ذکر است که در اینجا نیزانجام تمرین در تمپوهای پایین و پر تعداد ضربی و با آرشه های جدا برای هر دوبل، مورد نظر است.

علی نوربخش

علی نوربخش

متولد ۱۳۵۵ تهران
نوازنده و کارشناس آموزش ویولون
لیسانس مهندسی عمران

Date and place of birth 1977 Tehran
Violinist and Violin Instructor
B.Sc. Civil Engineering

دیدگاه ها ۱۸

  • از سایت خوبتان خیلی خیلی ممنون هستم باز هم اطلاعات در مورد نحوه تمرین ویولن و کمانچه بگذارید ممنون هستم

  • واقعا انسان از دیدن همچین سایتی لذت می بره
    خدا شما و تمام کسانی که واسه موسیقی تلاش می کنند را حفظ کنذ
    لطفا راجع به تکنیک های آرشه پرانی ایرانی توضیح دهید

  • ای کاش اصول اولیه خودتان را معطوف ۱ کتاب نمی کردین
    مجموعه کتاب های بسیار مفید برای اصول اولیه
    پیشنهاد من به ویولنیست هاleopold auer

  • در مجموعه مقالات “اصول نوازندگی ویولن” هیچیک از کتب آموزشی ویولن مورد بررسی قرار نگرفته، بلکه من روش نواختن صحیح این ساز را از جهات گوناگون مورد بررسی قرار داده ام.

  • در ابتدا با کمک تیونر سعی کنید تا ساز را کوک کنید و هنگامی که به آگاهی بیشتری در این مورد رسیدید سعی کنید تا سیم ها را نسبت به همدیگر کوک کنید

  • انگشتگذاری درویلن مانندعملکردکلاویه های پیانو و برخورد چکشها به سیم می باشد/به این موضوع فکر کنید خیلی بهتون کمک میکنه/ موفق باشید.محمد.

  • با سلام و خسته نباشید

    این آموزش اصول نوازندگی ویلن فقط ۷ بخشه
    چرا ادامه نداره
    من منتظر قسمت های بعدی هستم
    با تشکر فراوان

  • سلام.
    خسته نباشید.
    یه پیشنهاد دارم:
    اگه به همراه نوشته عکس هم قرار میدادید درک مطالب برای افردی مثل من که تازه کار هستند،درک مطالب سان تر میشه.
    ممنون.

  • سلام با تشکر از گرداندگان ای سایت سوالم درمورد آرشه کشی به روشهای مختلف که خیلی مهم بصورت اتود کسی در هیچ سایتی توضیح نمیدهددر ویلون آرشهکشی خیلی مهم مخصوصا ویلون ایرانی یک سوال دیگرم چرا هر کسی میخواهد در مورد دستگاههای موسیقی ایرانی توضیح دهد سریع سراغ حالات روحی دستگاهها توضیح میدهد هیچ سایتی درمورد فواصل پرده ها به صورت علمی وتئوری توضیح نمیدهد که دانشجویان از حالت عملی دستگاهها آ؛موزش ببینند ممنون

بیشتر بحث شده است