گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

روش سوزوکی (قسمت بیست و نهم)

پدر من ماساکیچی سوزوکی و ویولون هایش

من در سال ۱۸۹۸ در ناگویا (Nagoya) متولد شدم. در خانه ماساکیچی سوزوکی مؤسس بزرگترین کارخانه (کارگاه) ویولون سازی جهان. این را هیچکس نمی‌تواند تعیین کند که به کجا و کدام خانواده تعلق دارم این در دست ما نیست ما نمی‌توانیم تعیین کنیم که به اینجا یا آنجا می‌خواهیم تعلق داشته باشیم و همین است که هست. از دوران پدر جد من سوزوکی، در خانواده یک ساز زامیزن (Samisen) می ساختند، نوعی ساز زهی سه سیمه‌ی ژاپنی که شبیه یانجو بود.

پدر من در سال ۱۸۵۹ در توکوگاوا (Tokugawa) متولد شده است. ابتدا در درون خانواده اش کمک به ساختن زامیزن (Samisen) می‌کرد اما بعدها به اتو (Eto) رفت که معلم انگلیسی بشود.

با وجود این طرز فکر او، آن هم در اوائل دوران می‌جی (Meiji) ولی قطعا دارای روحیه پیشرفته ‌ای بوده است. بعد ها علاقه‌اش را به سازهای غربی کشف کرده و در آن قدم به قدم تحقیق کرد و متوجه شد که قبل از ویولون و زامیزن ساز دیگری بنام رابانسترن (Rabanostron) وجود داشته است؛ این ساز را پنج هزار سال پیش وقتی که مصر در اوج شکوفایی فرهنگی اش قرار داشته، همراه با یکی از شاهان مصر در مقبره می‌گذارند. تقریبا چهار صد سال قبل یک مبلّغ مسیحی در مقابل شاهزاده نوبوناگا اودا (Nabunaga oda) در اوتسو (Otsu) در کنار دریای بیوا (Biwa) ساز ویوله (Viole) را که قبل از ویولون موجود بوده می‌نواخته است.

پس از آن به سبب تعصب و به زیر فشار گذاردن مسیحیان بوسیله توکوگاواها تا زمان حکومت می‌جی سی (Meijisi) در ژاپن، دیگر از ویولون صدایی شنیده نشد!

در جوانی پدر من در تمام ناگویا (Nagoya) بندرت کسی صاحب این ساز بود. بر حسب تصادف در یک انستیتو پدرم از معلمی‌ که یک ویولون داشته خواهش می‌کند که ساز او را در زمانی که وی در خواب بسر می برد، بررسی کند. در همان نخستین شب پدرم آن ساز را به گونه ای علمی تر و اصولی تر رسم و طراحی می‌کند.

تحقیق بدون وقفه

بعد از سالها ناکامی سرانجام در سال ۱۸۸۸ اولین ویولون خود را ساخت؛ بعد از آن کارخانه را تاسیس کرد. این کارخانه منحصراً تمرکز خودش را به ساخت ویولون اختصاص داد و همینطور بتدریج کیفیت ساخت ویولون ‌ها بهتر و بهتر می‌شد. وقتی کارها خوب پیش می‌رفت، می‌توانستند روزی ۴۰۰ ویولون و ۴۰۰۰ آرشه تولید کنند. در کارخانه سوزوکی ۱۱۰۰ نفر مشغول به کار بودند، در حالیکه در آلمان بزرگ و با عظمت در مارکن نوی کبرشن فقط ۲۰۰ نفر کار می‌کردند. پدر من در این زمینه هرگز تحصیل کافی نکرده بود، با این حال ویولون ‌های خیلی خوبی را به بازار عرضه کرد. او تا پایان عمر هشتاد و شش ساله خود همچنان به تحقیقاتش درباره ویولون ادامه داد.

گیتی خسروی

گیتی خسروی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است