گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

روش سوزوکی (قسمت پنجاه و نهم)

شینی چی سوزوکی
شینچی سوزوکی (۱۸۹۸ – ۱۹۹۸)

به همین ترتیب کارهایی که ما می‌گفتیم با کودکش انجام می‌داد تا اینکه هیتومی ‌متقاعد شد که این یک بازی جمعی است. بله، این بهترین روش تعلیم و تربیت است و این یک نتیجه گیری است: کودک باید قابلیت و توانایی و مهارت فن کسب کند. اگر از ابتدا با کودک برخوردی جدی و سخت بشود از همان ابتدا به راهی غلط برده می‌شود. ابتدا باید ذهن و روحیه را پرورش داد و بعد از آن رشد توانایی و مهارت را در آنها جایگزین کرد. این یک روش درست و طبیعی است، به این گونه هیتومی‌ کازویا پیشرفت عظیمی‌کرد و در سال ۱۹۶۴ که فقط پنج سال داشت، ما را در آمریکا مشایعت کرد.


پنج دقیقه تمرین در برابر سه ساعت تمرین

بچه ‌هایی وجود دارند که نقطه مقابل بچه ‌هایی که در خانه علاقه‌ای به تمرین ندارند؛ بچه‌ هایی مختلفی وجود دارند که تحت نظر مادرشان هر روز تمرین می‌کنند و برایشان کاملاً طبیعی است. در مدرسه تابستانی، یک دختر بچه توجه مرا به خود جلب کرد که با یک استیل و روش بسیار کم صدا کنسرتو ویولونی از ویوالدی را می‌نواخت. از مادرش سوال کردم چه مدتی است که می‌نوازد؟ گفت: یکسال و نیم گفتم چه اجرای خوبی دارد و چقدر در روز تمرین می‌کند؟ گفت تقریبا سه ساعت. من هم همین فکر را کرده بودم. چقدر خوب یک کودک می‌تواند تمرین کند، وقتی آدم به صدای سازش گوش می‌دهد، احساس می‌کند راه بدست آوردن توانایی، فراگیری متد درست است و تمرین زیاد اگر آدم به این زیربنا پایدار بماند به همین منوال قطعاً فن و مهارت فوق ‌العاده‌ای را کسب می‌کند. تفاوت بین کسی که روزانه پنج دقیقه تمرین می‌کند با دیگری که سه ساعت تمرین می‌کند (با اینکه هر دو روزانه تمرین می‌کنند) عجیب است.
کسی که به اندازه کافی کار نمی‌کند، نمی‌تواند مهارت و فن را هم بدست بیاورد.

هیتومی‌ کازویا، توشیا اتو (Toshiya Eto)، کوجی تویودا (Koji Toyoda)، کنجی کوبایاشی (Kenji Kobayashi) و بقیه، روزانه سه ساعت و بیشتر تمرین می‌کردند.

یک روش دقیق برای شکوفایی استعداد

وقتی که کسی شکایت می‌کند که من پنج سال تمرین کرده‌ام، این چیزی را روشن نمی‌کند. مسئله مهم این است که روزانه چقدر تمرین کرده، می‌گوید: من پنج سال صرف تمرین کرده‌ام، جواب این است که روزی پنج دقیقه می‌شود ۱۵۰ ساعت در پنج سال. او بهتر است که بگوید من فقط صد و پنجاه ساعت کار کرده ام و پیشرفتی نداشته ام. این بهتر است، چون این عجیب نیست که او بهتر نشده است. این درست نیست که به حساب استعدادش بگذارد و ثابت کند که بی استعداد متولد شده است، این اثبات بی معنی است.

گیتی خسروی

گیتی خسروی

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است