گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ادوارد الگار، آهنگساز انگلیسی (۱۵)

البته هنوز خطرها در کمین اند: روح جرونتیوس صداهای خوفناک دیو ها را که همراه با خنده هایی هجوآمیز اند به وضوح می شنود. وقتی که دیو ها میگذرند، روح در می یابد که او تنها صدای آنها را شنیده و خود آنها را ندیده است. آیا او قادر به دیدن خدا خواهد بود؟ فرشته می گوید که روح می تواند خدا را ببیند اما اخطار می دهد که شعله های عشق ِ جاویدان او را برای همیشه خواهد سوزاند.

روح از دور صداهایی می شنود، صداهایی که صدای گروه کر است در حال خواندن “ثنا مخصوص بلندمرتبه ترین خداهاست” . فرشته نیز به آواز در می آید و لحظه ای به یادماندنی را خلق می کند.

اکنون، تمام صداها به صورتی سه لایه در هم آمیخته میشود. “ثنا مخصوص بلندمرتبه ترین خداهاست” به همراه ارکستر قوت دوچندانی می یابد. اینجا، ابتدای یکی از بهترین قطعات اجرا شده توسط گروه کر است. موسیقی هنگامی که به جمله ی ” آه! ای خرد دلچسب خدای من!” می رسد، به ضرب شش-چهار نزدیک می شود.

در زمان کودکی، الگار در نزدیکی کلیسای محلی وُرسِستر زندگی می کرده است و به هنگام بازی های کودکانه، به نوای دلنشین کلیسا گوش فرا می داده است. پس از آن، او به فراگیری کارهای آوازی باخ، هندل، مندلسون، برامس و دوُرژاک مشغول بوده است. آشنایی او با موسیقی آوازی گروه کر و نواهای کلیسایی به خوبی در این اثر وی مشاهده می گردد.

یک پاساژ در ارکستر ما را به صحنه ی “قضاوت” نزدیک میکند. فرشته ی عذاب، که یک صدای باس او را به اجرا در می آورد، از عیسی مسیح می خواهد که روح هایی که برای وی عزیزند را به آمرزش نزدیک کند. ما سپس نواهایی زمینی می شنویم که در کنار تخت احتضار جرونتیوس مشغول دعا کردن می باشند که این صحنه بیانگر این است که تمامی اتفاقات در بخش دوم، تنها در صدم ثانیه ای اتفاق افتاده اند.


“حواریون”

یک اوراتوریو برای سوپرانو، کنترآلتو، تنور و سه سولیست باس، گروه کر و ارکستر. بر پایه ی متون انجیل که توسط الگار انتخاب شده اند.
اوراتوریو شامل دو بخش است که به صورت مجزا نواخته می شود.

زمان تقریبی: قسمت اول:۷۰ دقیقه / قسمت دوم:۵۰ دقیقه

تاریخ: ۱۴ اکتبر ۱۹۰۳

مکان: فستیوال سه سالانه ی بیرمنگام

رهبر ارکستر: الگار

“حواریون” (Apostles) به دنبال یک تفکر عمیق به وجود آمد. الگار در فکر آماده سازی قطعه ای برای فستیوال بیرمنگام در سال ۱۹۰۰ بود که متأسفانه بیماری، این امر را کمی به تعویق انداخت. در اواخر سال ۱۸۹۹ بود که او تصمیم گرفت “رویای جرونتیوس” را که بر اساس شعر کاردینال نیومن بود در فستیوال به اجرا درآورد.

ابراهیم قائدی

ابراهیم قائدی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است