گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آموزش گیتار به کودکان (۳)

۳- فراهم کردن شرایط مناسب:

در تئاتر اصطلاحی فرانسوی به نام “میزانسن” وجود دارد که به عناصری همچون طراحی صحنه، نور، دکور و … اطلاق می‌شود. در واقع مناسب‌ترین بستری که بازیگران برای ایفای نقش بر أساس نمایشنامه در آن قرار می‌گیرند تا بهترین بازی و نمایش را از خود ارائه دهند. این موضوع در تمامی أمور حرفه‌ای قابلیت تعمیم دارد. هر چیزی وقتی در جای مناسب قرار بگیرد رشد و شکوفا می‌شود. بنابراین ایجاد یک محیط مناسب برای تمرین موسیقی شاید مهمترین کاری باشد که می‌بایست والدین انجام دهند. قسمتی از اتاق را برای تمرین موسیقی آماده کنید. حتا می‌توانید گوشه‌ای از دیوار را با طرح‌ها و گیتاریست‌های مطرح مزُین کنید. از اشکال فانتزی ِموسیقایی استفاده کنید. در نهایت یک میزانسن “موسیقایی” را ایجاد کرده‌اید.


۴- صندلی مناسب:

یکی از مهمترین مشکلات برای آموزش گیتار به کودکان، یافتن ِصندلی مخصوص و متناسب برای آنهاست. قابل ذکر است برای نوازندگی گیتار کلاسیک،‌ صندلی‌های مخصوص با مهندسی ارگونومیک طراحی و تولید شده است که می‌تواند از آسیب‌های احتمالی به کمر و ستون فقرات جلوگیری کند. در حین نوازندگی هنرجو میل زیادی به تکیه ‌دادن دارد. باید صندلی مناسبی تهیه کنید تا خستگی هنرجو منجر به قوزکردن نشود که متعاقباً می‌تواند باعث تغییر در ویژگی‌های اناتومیک ستون فقرات و ضعف عضلانی شود. با کمی تحقیق و خلاقیت می‌توانید صندلی مناسب را تهیه کنید یا حتا به نزدیک‌ترین نجاری سفارش ساختش را بدهید.

چسباندن چرم بر روی سطح خارجی گیتار : یکی از مشکلات عمده نوازندگان خردسال وحتی در بزرگسالان لیز خوردن مدام گیتار است بهتر است قسمت هایی که گیتار با بدن در تماس است را با چرم مصنوعی بپوشانید تا این مشکل را برطرف کرد.


لوازم جانبی:

یک کیف مستقل برای قرار دادن وسایل مرتبط به کلاس موسیقی مانند دفتر نت و کتاب تهیه کنید. کیف‌های متفاوتی در بازار با طرح‌ها و نقش‌های موسیقی و بسیار زیبا موجود هستند. سعی کنید کیف لوازم موسیقی با کیف مدرسه‌ی فرزندتان تفاوت داشته باشد!


پایه‌ی گیتار:

بارها دیده‌ایم که والدین پس از تمرین فرزندشان، گیتار را درون کیس مخصوص در زیرتخت یا گوشه‌ی اتاق قرار می‌دهند. شاید چنین کاری برای محافظت خوب باشد اما انگیزه‌ای تولید نمی‌کند! همیشه ساز باید در اختیار هنرجو باشد. با قرار دادن ساز بر روی پایه‌ی گیتار در گوشه‌ای از اتاق، حس خوب حضور ساز را به فرزندتان بدهید.

هنرجو باید بیاموزد که در نگهداری و تمیزنگه‌داشتن ساز کوشا باشد. بسیار پیش می‌آید که هنرجو بعد از ماه‌ها تمرین هیچ اعتنایی به کثیف شدن ساز و نشستن گرد و غبار بر روی آن ندارد. تمیز نگه داشتن ساز و دقت در نگهداری از آن جزو وظایف هنرجوی منظم است. مسلماً گیتاری که کثیف باشد، بر اثر بی‌دقتی ضربه‌های متعدد خورده‌است و دارای فرورفتگی باشد – خوشایند هیچ‌کس نیست!

برای جلوگیری از آسیب‌خوردگی گیتار را در معرض تابش مستقیم نور خورشید، در کنار و یا در مسیر سیستم‌های سرمایشی- گرمایشی قرار ندهید.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است