گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آموزش گیتار به کودکان (۵)

علم روانشناسی کودک تنبیه‌هایی که باعث سرخوردگی و تحقیر کودک شود را از اساس نفی و تقبیح می‌کند. مطلقا هنرجوی کوچک و دوست داشتنی ما علاقه‌ای به دیدن چهره‌ی عبوس و لحن صدای بالای مدرس ندارد که چنین برخوردی می‌تواند سوهان روح و مخل آرامش هنرجو شود و حتی باعث شود که از جلسه‌ی بعد در کلاس حاضر نشود!

به هیچ عنوان در آموزش نباید هنرجو را تحت فشار و الزام قرار داد. اهرم فشار شما باید تشویق باشد. یک استراتژی آزموده شده و موثر. تمرین اساس پیشرفت در هر حرفه‌ای است. بنابراین شما باید در ازای تمرین نوازندگی برای فرزندتان یک پوئن و جایزه در نظر بگیرید. حتی این جایزه می‌تواند یک چیز ساده مانند شکلات محبوب فرزندتان باشد. پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود در رابطه با نوع و دلیل تنبیه است. اگر هنرجو از حضور در کلاس موسیقی امتناع کرد، اقدام به تمرین نکرد و یا مدرس از کیفیت تمرین ناراضی بود، آن تشویق را تکرار نکنید تا کودک تنبیه شود. فراموش نکنید بهترین تنبیه، فقدان تشویق است.

فضای موسیقایی و انتخاب موسیقی مناسب

همانطور که دیدن بسیاری از فیلم‌ها برای سنین پایین مناسب نیست و در تمام کشو‌رها هر فیلمی بر حسب نوع محتوایی آن رده‌بندی می‌‌شود مسلما هر نوع موسیقی‌ی مناسب کودک شما نیست!

شاید پرسشی مطرح می‌شود که به ظاهر عجیب به نظر برسد. آیا یک نوع موسیقی می‌تواند مناسب نباشد؟ آبا موسیقی بد هم داریم؟ اگر با مفهوم موسیقی به عنوان هنر سر و کار داشته باشیم پاسخ این پرسش خیر است. ذات هنر زیباست. اما درک هر اثر هنری نیازمند بلوغ و شناخت می‌باشد، در غیر اینصورت نتیجه عکس می‌دهد. در زمینه موسیقی لزومی ندارد تا فرزند شما ترانه‌های قدیمی عاشقانه‌ای که از فراق محبوب می‌نالند و شکوه می‌کنند را بشنود. شاید برای شما چنین ترانه‌های نوستالژیک باشند و شما را یاد جوانی بیندازند اما قاعدتا آن چارچوب و ناخودآگاه ذهنی ِ پدر و مادر هیچ تناسبی با حس همذات‌پنداری فرزند ندارد.
متاسفانه در دنیای امروزی چنین مرزبندی‌هایی به هیچ وجه رعایت نمی‌شوند.و دیدن کودک خردسالی که اشعار غم‌انگیز یا حتی الفاظ ناپسند را به کار می‌برد تعجبی را به دنبال ندارد و به کرات مشاهده می‌شود که هنرجوی کودکی اشعار موزیک رپ را که مملو از مفاهیم سطحی و گاهاً مبتذل هستند را به خوبی حفظ کرده است و با خواننده همخوانی می‌کند و گاهی والدین چنین چیزی را نشانه‌ی بلوغ و شعور بالای کودک خود می‌دانند!

خوشبختانه آلبوم‌های موسیقی متعددی برای کودکان عرضه شده است که می‌توانید با مراجعه به مراکز فروش معتبر محصولات فرهنگی آنها را تهیه کنید. در این زمینه‌ می‌توانید از مدرس فرزندتان درخواست راهنمایی کنید و به یاد داشته باشید نزدیکترین آموزشگاه موسیقی به محل زندگی شما الزماً بهترین مُروج آموزشی ِ ممکن نیست!

۱ نظر

بیشتر بحث شده است