گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

معرفی یک اپلیکیشن میکروتونال تحت سیستم عامل اندروید (۲)

با کمک آیکون + در گوشه سمت راست بالا می توان تعدادِ فواصلِ موجود در اکتاو را زیاد کنیم. مثلا در شکل زیر با کمک آیکون + توانستیم گامی ایجاد کنیم که دارای ۷ فاصله مساوی دراکتاو است. این گام همان گام ۷ قسمتی مساوی یا “۷-EDO” است (لازم به ذکر است این اپلیکیشن برای طراحی سیستم های فواصل تقسیم مساوی طراحی شده است). با برگشت به پنجره “Play” می توان فرکانس های گام را مشاهده کرد و با ضربه زدن بر روی درجات صدای نت ها را شنید و به خلق موسیقی پرداخت. در انتهای این نوشتار می توانید نمونه صوتی کوچکی در گام “۷-EDO” را که توسط این اپلیکیشن اجرا شده است گوش کنید.

در پنجره ویرایش (بخش چپ شکل بالا) با جمع اعداد کنار لغت “Step” می توان به تعداد تقسیمات مساوی اکتاو یا همان تعداد فواصل مساوی موجود دست پیدا کرد. در مثال بالا این جمع معادل ۷ است. عدد کنار لغت “Step” نشان دهنده تعداد تقسیماتی از گام است که در داخل یک فاصله قرار دارند. در مثال بالا هر فاصله شامل یک تقسیم است.

حال به پنجره ویرایش بازمی گردیم. با انتخاب یکی از فواصل و با کمک آیکون + می توان تعداد تقسیمات داخل فاصله را تغییر داد. در شکل زیر با انتخاب فاصله
چهارم، پنجم و ششم، تعداد تقسیمات شکل دهنده این سه فاصله را تغییر دادیم. با جمع تعداد تقسیمات موجود می توان به تعداد تقسمیات مساوی گام رسید:

شکل بالا مدی ۷ فاصله ای است در سیستم فواصل ۱۱ قسمت مساوی “۱۱-EDO”. حال می توان با انتخاب مثلا فاصله ۴ و با کمک آیکون – (در سمت چپ آیکون +) تعداد قسمتها را کم کرده و در نتیجه به سیستم تقسیم مساوی دیگری منتقل شویم. حتی می توان با تغییر تعداد تقسیمات در فواصل یک سیستم به مدهای متفاوتی از آن سیستم دست پیدا کرد. در شکل زیر دو مد مختلف ۷ فاصله ای در سیستم فواصل ۱۱ قسمت مساوی “۱۱-EDO” مشاهده می شود:

با کمک آیکون فایل در پنجره ویرایش یا “Edit” و انتخاب گزینه “Save” می توان گامهای طراحی شده را ذخیره نمود. در انتها باید ذکر شود که میزان خطای محاسباتی این برنامه در بعضی درجات گاهی در حد صدم هرتز می باشد که قابل اغماض است.

شاید بهتر بود در این اپلیکیشن در کنار فرکانس، درجات اندازه آنها براساس سنت (Cent) نیز درج می گردید. با اینحال نگارنده برای آگاهی علاقمندان این برنامه از اندازه درجات گامهای طراحی شده به سنت (Cent) فایلی را ایجاد کرده است. در این فایل اندازه فرکانس در ۱۰۰ ضرب شده و اندازه فواصل نسبت به عدد ۲۶۱۶۳ (فرکانس نت C4 در سیستم معتدل که در ۱۰۰ ضرب شده است) محاسبه گردیده است.

لینکهای مرتبط


audio file نمونه صوتی کوچکی در گام ۷-EDO را که توسط این اپلیکیشن اجرا شده است

فایل تبدیل فرکانس درجات به سنت

لینک دسترسی به برنامه در گوگل پلی (Google Play)

وب سایت طراح برنامه

شاهین مهاجری

شاهین مهاجری

متولد ۱۳۵۰ تهران
لیسانس زمین شناسی، دانشگاه تهران، ۱۳۷۴
نوازنده و محقق تمبک و میکروتونالیست

۱ نظر

بیشتر بحث شده است