گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

یادداشتی بر آلبوم «یادگار روزگار تار»

«همزاد همرنگ هراس، دونوازی دف (ژانر وحشت)»، «خوف دره خاموش، ۷ قطعه برای سه‌تار»، آلبوم «آمد ندید برفت…» و «تفسیر و ترجمه‌ی کتاب آقاسیدنصرالدین خاموشی جیحون‌آبادی» بخش کوچکی از رزومه‌ی نوازنده‌ی آلبومِ «یادگارْ روزگارْ تارْ» (۱) هستند. همچنین علاوه بر رزومه، این «آهنگساز، پژوهشگر موسیقی و نویسنده و نوازنده‌ی تنبور، دف، تار و سه‌تار» که موسیقی را با آموزش نزد سیدخلیل عالی‌نژاد شروع کرده و «از ۱۰ سالگی فعالیت‌های حرفه‌ای خود را…آغاز نموده»، دفترچه‌ی آلبوم را، که خود طراح و گرافیست آن است، به تصویری از خود (بسیار شبیه به استاد) و تصاویری از صدابردار و نیز عکاسِ آلبوم مزین کرده است.

داده‌هایی که این بسته‌ در اختیار می‌گذارد به درستی و با ذهنی آماده، ما را به نخستین و واپسین شنیدن قطعات آن رهنمون می‌سازد. قطعاتی که نامگذاری‌شان با وسواسی مثال‌زدنی صورت گرفته‌اند و لبخند رضایتِ خالق اثر را در جزء جزء آن می‌توان حس کرد.

ویبره‌های پُردامنه روی شاهد! مضراب‌های راستِ سریع و متوالی (با چهار علامتِ فورته) روی یک نوتِ ثابت، صدای برخورد خارج از کنترلِ مضراب با سیم زرد، فقدان هرگونه جمله‌بندی روشن و سر و ته‌دار، حمله‌های هیستریک به پرده‌ها و انواع گسیختگی‌های محتواییِ ناشی از ناشی‌گری که در جای جایِ این «تار زدن» بارها به گوش می‌رسد، کاملاً با رنگ بنفشِ فتوشاپیِ به کار رفته در جلد آلبوم و دودی که از واژه‌ی تار برخاسته قرابت دارد.

این آلبوم در انتقال پیامِ خود نیز موفق عمل می‌کند. در مواجهه‌ با صداهای قطعات این مجموعه، اطلاعاتِ وارده به گیرنده‌های شنوایی، با واسطه‌ی آکسون (۲) (یا همان تار عصبی) به شکل تکانه‌های عصبی به مغزِ شنونده رسیده و به این ترتیب، عصبیت از صادرکننده‌ی پیام به گیرنده‌ی پیام منتقل می‌شود.

پی نوشت

۱- آنگونه که از نوشته‌ی فینگلیشِ نام آلبوم استنباط می‌شود.

۲- با دانش پزشکی قلیلِ ما، آکسان هم می‌توانیم بخوانیم‌اش.

نویز

***

گفتگوی هارمونیک


آلبوم «یادگار روزگار تار» اثری از «رامتین کاکاوندی» است. او پیش از این آلبوم «آمد ندید برفت» را منتشر کرده بود. مجموعه «یادگار روزگار تار» در سبک کلاسیک ایرانی و شامل ده قطعه تک‌نوازی بی‌کلام است. رامتین کاکاوندی آهنگسازی و نوازندگی تار و تمبک کلیه قطعات را به عهده داشته است.

قطعات ساخته شده در این آلبوم از دستگاه نوا، آواز بیات ترک، دستگاه شور، مخالف سه گاه و دستگاه چهارگاه می باشند.

«رامتین کاکاوندی» متولد سال ۱۳۶۹ است. از وی تاکنون آلبوم‎های «پلی بسوی خورشید»، «آمد ندید برفت»، «یادگار روزگار تار»، «مَرنو» و کتاب های «شیوۀ نوین آموختن دف »، «مروارید مست بیداری ۱۰ قطعه برای تار وسه تار»، «خوف درۀ خاموش ۷ قطعه برای سه تار»، «هفتاد و دو مقام تنبور آوانویسی مکتب تنبور صحنه»، «همزاد همرنگ هراس دو نوازی دف» منتشر شده است.

سعید یعقوبیان

سعید یعقوبیان

متولد ۱۳۵۸ تبریز
کارشناس ارشد علوم اقتصادی و برنامه‌ریزی از دانشگاه علامه طباطبایی ۱۳۸۶
نوازنده‌ی تار و سه‌تار، منتقد و پژوهشگر موسیقی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است