گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره اتصالات چسبی ویولن (۱)


محتوای این مقاله بخشی از دروس ارائه شده در اردیبهشت ۱۳۹۷ در کارگاه رضا ضیایی (RZW) توسط رضا ضیایی می باشد که ندا اسدی نژاد آن را گردآوری و تدوین نموده است. متن کامل و دیگر مقالات مرتبط در آرشیو کارگاه موجود می باشد.

آماده سازی قطعات ظریف چوبی جهت استفاده برای اتصال شکاف ها، ترک ها و درزهای اتصال چسبی

زمانی که در یک وسیله چوبی تغییراتی رخ می دهد، دامنه این تغییرات می تواند منجر به واکنش هایی متفاوت از سمت چوب گردد. همان طور که می دانیم چوب ماده ای پویا و تغییرکننده می باشد و تغییرات آن بر اثر دگرگونی های دما، رطوبت، فشارهای فیزیکی و مکانیکی درونی و بیرونی به وجود می آید.

در این متن موضوع مورد نظر ما پدیده ای زیبا و هنرمندانه همچون ویلن می باشد که در ارتباط با چنین تغییرات و اثرات جانبی آنها که منحصرا در مبحث شکاف ها و ترک ها و درزهای اتصال چسبی مورد نظر می باشد، بدان پرداخته شده است. به طور معمول سازندگان ساز در مراحل ابتدایی ساخت صفحات که احیانا اگر آن را به صورت دو تکه در نظر گرفته باشند، گاها از روند قابل اطمینان و یا کاملا مطمئنی بهره مند نمی باشند. این مهم زمانی آشکار می گردد که از مرحله اول که چوب به صورت یک بلوک ضخیم و خام می باشد وارد مرحله تراش و در مراحل پیشرفته تر ضخامت ها ایجاد شده و نهایتا یک صفحه آماده را پیش رو داریم.

به طور دقیق در این مرحله و یا مراحل وابسته، سازنده متوجه احساس و یا سیگنالی منطقی ناشی از روند کار خود شده و اگر دارای حس آینده نگری و احیانا تعهد لازم نسبت به محصول خود در زمان حیات خود و یا حتی پس از آن داشته باشد، در صدد راه حلی برای برطرف کردن مشکل محسوس می باشد، که البته نتیجه گیری قطعی برای وجود مشکل منوط به بررسی و تایید نهایی او در زمان مقتضی خواهد بود. از این رو پس از پایان این پروسه که طی روندی منظوم بدان پرداخته می شود، سازنده و یا هر فرد دیگر که مسئولیت انجام این کار را بر عهده می گیرد، به دنبال راه حلی خواهد بود تا موضوع پیش آمده را رفع نماید.

در بررسی اولیه اگر مراحل از پیش انجام شده قابل بازگشت باشد با بازگشت به یک یا چند مرحله قبل، موضوع مورد نظر اصلاح می گردد در غیر این صورت اگر کیفیت و کمیت مشکل و همچنین اصل موضوع قابل پردازش (به عنوان مثال وجودِ سازی قدیمی و یا از پیش کامل شده توسط شخصی دیگر) در جایگاهی قرار داشته باشد که نیازمند تقویت و یا تغییر باشد برای حل آن سازنده و یا تعمیرکننده با کمک گرفتن از قطعات خاص و با درجه کیفیت و کمیت معین به رفع مشکل می پردازد. حال اگر بخواهیم به مجموعه وسیع و گسترده چگونگی کاربرد چوب ها جهت استفاده در ناحیه درزها و شکاف ها بپردازیم با گستره ای وسیع مواجه خواهیم بود که شاید از حوصله و مجال این نوشته کوتاه خارج باشد. بدین جهت به اندکی مختصر بسنده کرده و در شماره های آینده به ابعاد دیگر آن اشاره خواهیم نمود.

دیدگاه ها ۲

  • با تشکر از شما، به نظر من سری مقالاتی که تحت عنوان رموز ویولن در سالهای قبل د اینر سایت ارائه میشد، به شکل خیلی دقیق و عالی مراحل و نکات ساخت ویولن رو آموزش میداد. امیدوارم دوباره شاهد ادامه این سری مقالات باشیم.
    نکته دیگه این هست که این مقالات که به عنوان کارگاه rzw منتشر میشه، به سادگی قابل پیدا شدن‌در سایت نیس. یعنی مانند سایر مقالات نویسندگان در صفحه مشخصی درج نمیشه و در بین انبوه مقالات دیگه گم میشه

بیشتر بحث شده است