گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

واکاوی نظری موسیقی امبینت (۲)

امبینت به مثابه یک بستر موسیقایی

موسیقی امبینت – گاهی به اشتباه و گاهی به جا – با نام‌های دیگری هم شناخته می ‌شود که از آن جمله می توان به نیوایج (۳)، موسیقی سازی معاصر (۴)، تجربی (۵)، راک فضایی (۶)، چیلوت (۷)، امبینت تکنو (۸)، امبینت ترنس (۹)، مودمیوزیک (۱۰)، موسیقی جهان (۱۱) و نیواکوستیک (۱۲) اشاره کرد.

با وجود اینکه در آغاز همه موسیقیدانان این حوزه بر سر انتخاب یک نام هم عقیده نبودند ولی نام امبینت که گوش آشناتر از بقیه اسامی بود، از نظر معنایی منطقی تر به نظرمی رسید و نام کامل تری برای توصیف این پدیده موسیقایی بود، برای این سبک انتخاب شد.

اصطلاح امبینت را اولین بار برایان انو (۱۳) طراح صدا و موسیقی دان مفهوم گرا (۱۴) به طور رسمی به کار برد. او در پشت جلد آلبوم «موسیقی برای هواپیما» (۱۵) امبینت را نوعی موسیقی برای آرامش و فضایی برای فکر کردن معرفی کرد. مفهومی که او از امبینت در نظر داشت نوعی موسیقی است که می تواند به عنوان پس زمینه (۱۶) یا به طور مستقل به عنوان یک موسیقی محض (۱۷) شنیده شود؛ بسته به اینکه مخاطب چطور به آن توجه نشان دهد.

این موسیقی بدیع و کاملاً تاثیرگذار در شکل کامل و آرمانی اش مخاطب را به تفکر دعوت می ‌کند و در بدترین شکل خود به عنوان موسیقی آرامش (۱۸) شناخته می شود. با این تعریف شاید امبینت لغزنده ترین ژانر موسیقی باشد چرا که تمیز موسیقی هایی که در ظاهر شبیه و در اصل با اهداف متمایز (موسیقی به عنوان هنر یا موسیقی فقط برای تجارت) هستند خیلی آسان نیست. مطمئنن این موسیقی قبل از اینکه برایان انو آن را تعریف کند وجود داشته است.

از سرودها و مناجات گریگوریانی قرون وسطا تا را ک های توهم زای دهه شصت می توانند به نوعی زیرمجموعه همین موسیقی باشند. برخی معتقدند که در بحث‌ ژانرهای موسیقی هر تعریفی می ‌تواند محدود کننده باشد و این ادعا پذیرفتنی به نظر می ‌رسد و با این توصیف نمی توان با خط کشی دقیق، چند قطعه موسیقی را از هم متمایز و اعلام کرد این امبینت است و این یکی نیست.

هر چند این موضوع در سایر سبک ها و حتی سایر هنر ها هم مصداق دارد و چنانچه زمانی صرف کنیم و قطعاتی را انتخاب کنیم که ملاک تمیز یک سبک موسیقی از دیگر سبک ها باشد چندان کار معقولی نکرده ایم. با این وصف در این مقاله شاخصه های پایه ای این موسیقی مورد بررسی قرار می گیرد تا خواننده معیارهای کلی تفکیک موسیقی امبینت از مشابهات آن را بداند.


پی نوشت


۳-
NewAge

۴- contemporary instrumental

۵- experimental

۶- spacerock

۷- chillout

۸- ambient techno

۹- ambient trance

۱۰- mood music

۱۱- world music

۱۲- new acoustic music

۱۳- Brian Peter George Eon -Born.1948

۱۴- conceptualist

۱۵- Music For Airport 1978

۱۶- “Background Music” موسیقی پس زمینه نوعی موسیقی است که در آن نفس موسیقی، محوریت ندارد (نباید داشته باشد) بلکه عناصر موسیقیایی بدون اینکه توجه شنونده را به خود معطوف کنند مولد فضایی هستند که مخاطب در آن قرار گرفته است. این مکان می تواند یک فروشگاه بزرگ باشد یا یک مرکز خودهیپنوتیزم یا امثال اینها.

۱۷- Absolute Music

۱۸- Relaxation Music

ضیاالدین ناظم پور

ضیاالدین ناظم پور

ضیاالدین ناظم پور
متولد ۱۳۴۵ تهران
آهنگساز، نوازنده رباب، نویسنده

۱ نظر

بیشتر بحث شده است