گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

واکاوی نظری موسیقی امبینت (۴)

همچنین در همین دهه ۶۰ بود که استفاده از سازها و مودهای شرقی در آهنگسازی موسیقی های کلاسیک، جز و پاپ به میزان بی سابقه ای رایج شد. اشتوک هاوزن (۲۳) کاوش‌های کیج در موسیقی تجربی و پیشبرد ایده های او را با متریال جدید و استفاده از تجهیزات دیجیتال مورد بررسی قرار داد. او با ساخت موسیقی هایی در سبک سریالیسم علائق خود به کاربرد صداهای جدید – هرچند غیر معمول – را جدی گرفت و در یک گفت‌وگوی رادیویی با دویچه‌وله گفت: «آهنگسازان مجبورند آثار خود را با نوع سازها، طرز نواختن هر یک از آنها و توان نوازندگان تنظیم کنند. من اما می ‌خواهم موسیقی‌، ترجمان والاترین نداهای بشریت باشد و این تنها با صوت‌های الکترونیکی امکانپذیر است.»

این دهه همچنین زمان جذب ایده های آوانگارد به موسیقی راک بود. در اواخر دهه شصت موسیقی راک با ترکیبی از تکنولوژی الکترونیک و ایده های موسیقی آوانگارد کلاسیک و نو آوری های بزرگان جازهمچون مایک دیویس (۲۴) تکامل یافت. موسیقی کلاسیک هند برای اولین بار تاثیر قابل توجهی بر نوازندگان و آهنگسازان غربی گذاشت. این تاثیر را می توان در ابتدا روی بزرگان دنیای کلاسیک همچون رایلی (۲۵) و یانگ (۲۶) و سپس گروه‌هایی چون بیتل‌ها (۲۷) گروه زهی های افسانه ای (۲۸) مشاهده کرد.

گروه بیتلز نشان داد که چگونه می توان در بدنه موسیقی عامه پسند متفاوت و جدی تر ظاهر شد. بعد از بیتل ها گروه های راک هنری (۲۹) همچون «پینک فلوید» و هنرمندان سبک «کرات راک» (۳۰) مانند «تنجرین دریم»، «کلاوس شولز» و «کلاستر» با کند کردن متر قطعات و گاهی کم رنگ کردن نقش شعر در آثارشان و معطوف داشتن تمرکز شنوندگان بر فضای غالب بر قطعات، راه را بر دستیابی به سبکی مستقل به نام امبینت باز کردند. این گونه قطعات در مجموع سازی، بر پایه بداهه نوازی، طولانی و فضا محور بودند. زمانی که موسیقی راک در حال گذر از آوانگارد خاص خودش بود، تنوع بی انتهای اصوات در سینتی سایزر آنالوگ و جایگزین دیجیتال آن به ابزاری مهم برای بیان موسیقی تجربی (۳۱) تبدیل شد. به جرات می توان گفت تحولاتی که بعد از اختراع سینتی سایرز در موسیقی بوجود آمد بدون آن امکان پذیر نبود.


پی نوشت

۲۳- کارل اشتوکهاوزن (Karl Heinz Stockhausen) آهنگساز آلمانی ۲۰۰۷-۱۹۲۸ یکی از مهم‌ترین و در عین حال بحث‌انگیزترین آهنگسازان قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم به‌شمار می ‌رود. او به خاطر نوآوری‌هایش در زمینه موسیقی الکترونیک، موسیقی تصادفی و سریالیسم اشتهار دارد. اشتوکهاوزن در سال ۱۳۵۱ (۱۹۷۲) در ششمین جشن هنر شیراز یکی از آثار جنجالی اش را به اجرا گذاشت و در آنجا هم با واکنش منفی روبه‌رو شد.

۲۴- Miles Davis 1926-1991

۲۵- Terry Riley Born in 1935

۲۶- La Monte Young Born in 1935

۲۷- بیتلز (Beatles) گروه معروف راک انگلیسی که در ۱۹۶۰ در لیورپول تشکیل شد.

۲۸- The Incredible String Band.

۲۹- آرت راک (Art rock) نوعی موسیقی راک است که عموما ً رویکردی چالش برانگیز و آوانگارد به موسیقی راک دارد و از عناصر مدرن، تجربی، یا غیر متعارف استفاده می ‌کند.

۳۰- کرات راک (Krautrock) نوعی راک تجربی است که در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ در غرب آلمان، در می ان گروه های راک که تحت تاثیر موسیقی آوانگارد بودند و از عناصر راک توهم زا (psychedelic rock) و موسیقی الکترونیک استفاده می کردند، رایج شده بود.

۳۱- Experimental Music

ضیاالدین ناظم پور

ضیاالدین ناظم پور

ضیاالدین ناظم پور
متولد ۱۳۴۵ تهران
آهنگساز، نوازنده رباب، نویسنده

۱ نظر

بیشتر بحث شده است