گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

واکاوی نظری موسیقی امبینت (۷)

همچنین در ۲۰۱۳ در مصاحبه با گاردین مطالب قابل توجهی در مورد سینتی سایزر بیان کرد: «یکی از نکات مهم در مورد سینتی سایزر این است که بطور بدیع و بدون پشتوانه تاریخی وارد موسیقی شده است در حال که پیانو کل تاریخ موسیقی را با خود به همراه دارد. انواع طرح واره های فرهنگی که در سازهای سنتی وجود دارند به شما امر می کنند که کجا و در چه زمانی از آنها استفاده کنید ولی زمانی که شما سازی را اجرا می کنید که از هیچ زمینه و تاریخچه خاصی برخوردار نیست شما همه چیز را بر اساس نفس صدا طرح ریزی می کنید.

این همان چیزی است که سینتی سایزر واقعن هست: یک ساز همیشه ناتمام، وقتی کسی چیزی به آن اضافه می کند تمام می شود. در همان لحظه ای که در حال نواختن آن هستید تصمیم می گیرید که چگونه از آن صدا درآورید و چه صدایی درآورید. سینتی سایزر به جای تبعیت از یک دستورالعمل فرهنگی، خود را با هر فرهنگی هماهنگ می کند.»

موسیقی فضایی (۴۱)

مفهوم موسیقی فضایی یکی از مصنوعات هنری غیرقابل اجتناب زمانه خویش است. در اواخر دهه ۶۰ اصطلاحات راک فضایی و راک کیهانی (۴۲) توسط شنوندگان و منتقدان موسیقی برای توصیف موسیقی الکترونیک و اتمسفریک که توسط گروه هایی چون پینک فلوید (۴۳) و تنجرین دریم (۴۴) منتشر می شد، مورد استفاده قرار می گرفت. تصادفی نیست که در زمان اولین فرود انسان بر سطح ماه، پینک فلوید توجه مخاطبانش را به قطعاتی چون «قلب خورشید» (۴۵) جلب می کند.

این گروه موسیقی اش را در دوره جدیدی از زندگی انسان ارائه می کرد و آن احساسات جادویی و کیهانی که باعث خلق کارهای اولیه آنها شد تا به امروز که به معنای کاملی از موسیقی امبینت دست پیدا کرده ایم هنوز در زندگی بشر وجود دارد. در واقع موسیقی فضایی یا اسپیس می وزیک را باید یکی از جذاب ترین زیر شاخه های موسیقی امبینت قلمداد کرد. موسیقی فضایی در دهه ۶۰ و با تکیه بر سینتی سایزر دقیقن در درست ترین و مناسب ترین لحظه تاریخ که بشر برای اولین بار زمین را ترک کرد طلوع کرد. گویی اصوات الکترونیک با تنظیم خاصی که دارند ما را به روح کیهانی و ژرفای فوق العاده اش نزدیک می کنند.

موسیقی های اواخر دهه ۶۰ گروه پینک فلوید این حس یکی شدن در فضایی خارج از جو زمین را به مراتب بهتر از یک اثر کلاسیک و سنگین مانند سمفونی «سیارات» اثر گوستاو هولست (۴۶) (که اصلن در مورد فضا نیست) بیان می کند.


پی نوشت

۴۱- Space Music

۴۲- cosmic rock

۴۳- Pink Floyd

۴۴- تنجرین دریم (Tangerine Dream) یکی از گروه های مهم مکتب برلین به نام “Kosmiche” است که به تولید موسیقی توهم زا شهرت دارند.

۴۵- The Heart Of The Sun

۴۶- Gustav Theodore Holst- 1874- 1934 England

ضیاالدین ناظم پور

ضیاالدین ناظم پور

ضیاالدین ناظم پور
متولد ۱۳۴۵ تهران
آهنگساز، نوازنده رباب، نویسنده

۱ نظر

بیشتر بحث شده است