گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

واکاوی نظری موسیقی امبینت (۱۰)

موسیقی نیوایج و سلامتی!

به این دلیل که نیوایج، ریلکسیشن و موسیقی های شفابخش (به اصطلاح خودشان) به عنوان زیر مجموعه های موسیقی ناب امبینت به حساب می آیند و ممکن است این ادعاهای عجیب و غریب و اثبات نشدنی دامن موسیقی امبینت را نیز بگیرد لازم است در خصوص افسانه های مطروحه تامل بیشتری کرد. هرچند ضمن تحقیقاتی که در حوزه اشترکی علوم نورولوژی و آکوستیک انجام شده است و نتایج بالینی حاصل از این تحقیقات، موید تغییر فرکانس امواج مغز در مواجهه با انواع خاصی از موسیقی است و باز هر چند که این تغییرات امواج مغزی می تواند در مواردی سبب بهبود علملکرد مغز شود اما هنوز هیچ تحقیقی بهبود ضایعات فیزیولوزیک اندام یا دستگاهی از بدن انسان یا جانور دیگری در اثر عملکرد صرف موسیقی را نشان نداده است.

بهبود های احتمالی بیمارانی که تحت معالجات موسیقی درمانی های سنتی و قومی دیده می شوند نیز صرفا بهبود در علائم بالینی بیماری است و هر گونه ادعایی غیر از این می تواند حاصل از نادانی یا شارلاتانیسم باشد.

به هر حال تاثیرات موسیقی بر سلامت ما – که اغلب در بیان این تاثیرات غلو می شود – هر چه که باشد روی منابعی مهمتر از جسم یعنی مغز، ذهن، احساسات و عواطف صورت می پذیرد. جان شفر در کتاب خود «صداهای جدید» می نویسد: «تاثیرات روانی ضبط های تجاری و بازاری موسیقی شفا بخش بیشتر به دلیل کاربرد اکو، ریورب و سایر تجهیزات استودیویی صورت می پذیرد.»

در کنار اینها برخی از موسیقی های نیوایج به ویژه برخی از اولین ساخته های مربوط به دهه های ۷۰ و ۸۰ از نظر کیفیت عالی هستند و به اندازه موسیقی های دیگر جالب و قدرتمندند. داگلاس مکگوان (۵۶) منتقد و آرشیودار موسیقی بر حاشیه آلبومی (۵۷) می نویسد: «نیوایج در شکل اصیل خود یک موسیقی تاثیرگذار بر روان، و عالی است.»

این موسیقی ها به طورکلی به لحاظ ریتم و متر آرام و کشدار هستند و این ویژگی ها می تواند تاثیرات مثبتی روی روان آدمی داشته باشد. بدیهی است همه ما در انتخاب و استفاده از هر نوع موسیقی و هر زمانی برای استفاده اش آزادیم اما اینکه ما از موسیقی حتی خوب و غیر تجاری برای درمان یا همسو کردن چاکراها، استفاده کنیم باوری بی ربط و بی پایه است و این جایی است که می توانیم برای تمیز سره از ناسره خط رسم کنیم: هر آلبوم موسیقی که تنها به عنوان موسیقی عرضه می شود می تواند خوب یا بد باشد اما اگر به غیر از موسیقی بودن ادعاهای دیگری داشت باید تا رسیدن به یک دلایل عقلانی به آن شک کنیم.


پی نوشت


۵۶- Douglas Mcgowan

۵۷- I Am The Center

ضیاالدین ناظم پور

ضیاالدین ناظم پور

ضیاالدین ناظم پور
متولد ۱۳۴۵ تهران
آهنگساز، نوازنده رباب، نویسنده

۱ نظر

بیشتر بحث شده است