گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اگرچه آمار خودکشی بین طرفداران موسیقی راک و هوی متال (به ویژه موسیقی هوی متال) بالاتر است اما نتایج پژوهشی بر روی دانش آموزانی که اختلالات روانی دارند و طرفدار موسیقی هوی متال هستند ثابت کرد که این دانش آموزان پس از گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شان، در ژانر هوی متال، به روحیه بهتری دست یافتند. پژوهش دیگری با شرکت دانش آموزان افسرده نتایج مشابهی را رقم زد: در واقع، این دانش آموزان از این نوع موسیقی برای درمان افسردگی خود استفاده می کنند تا اینکه با گوش دادن به آن بیش تر دچار افسردگی شوند.

جالب توجه است که دانشجویانی که موسیقی مورد علاقه شان راک یا هوی متال است، در آزمون های هوش، به طور میانگین، نمره های بالاتری می آورند، مخصوصا در رابطه با پرسش هایی که نیاز به تفکر انتزاعی دارند. همچنین بررسی ها نشان داده اند که بزرگسالانی که به موسیقی هوی متال گوش می دهند از هوش بالایی برخوردارند.

با این وجود بر اساس یک پژوهش، بزرگسالان زن یا مرد که طرفدار موسیقی هوی متال هستند نمره های پایین تری در دانشگاه/مدرسه کسب می کنند که البته این مسئله می تواند ناشی از جنبه های شخصیتی یا تأثیرات محیطی (مانند استرس زیاد) باشد تا ناشی از تأثیرات مستقیم موسیقی.

در یک بررسی از دانشجویان پسر مقطع لیسانس ثابت شد که احتمال گرایش به نقش های جنسیتی کلیشه ای و نگرش منفی نسبت به زنان بین آن دسته از شرکت کنندگان که در معرض موسیقی هوی متال، با محتوای خشونت آمیز نسبت به زنان، قرار گرفته بودند بیشتر است. البته احتمال می رود که این نتایج به خاطر محتوای خشونت آمیز اشعار این موسیقی حاصل شده باشد تا خود موسیقی.

نتیجه آزمایشی روی موش هایی که روزانه بیست و چهار ساعت در معرض موسیقی هوی متال از گروه Anthrax قرار گرفتند نشان داد که این موسیقی توانایی موش ها را در یادگیری چیزهای جدید تحت تأثیر قرار می دهد؛ در واقع، به جای رد شدن از هزارتو همه موش ها یکدیگر را کشتند.

در آزمایش دیگری که موش ها را به مدت ده روز در معرض موسقی هوی متال قرار دادند، آن ها یکدیگر را نکشتند اما توانایی شان در عبور از هزارتو بدتر از قبل شد.


موسیقی راک:
گوش دادن به موسیقی راک میزان ترشح آدرنالین را بیش از گوش دادن به هر نوع موسیقی دیگری افزایش می دهد. اگر شنونده علاقه ای به موسیقی راک نداشته باشد، گوش دادن به آن او را عصبانی تر می سازد و باعث آزار او می شود. همچنین باعث می شود که ضربان قلب و فشار خون نیز بالا برود. در حالیکه اگر شنونده به این نوع موسیقی علاقه داشته باشد، گوش دادن به آن نه تنها باعث کاهش استرس می شود بلکه تأثیری بر ضربان قلب یا فشار خون نیز نخواهد داشت.

دانشمندان پژوهشی را برای بررسی تأثیر موسیقی راک بر روی موش های آزمایشگاهی انجام دادند. عملکرد گروه موش هایی که موسیقی راک برایشان پخش می شد در رد شدن از هزارتوها رفته رفته بدتر می شد. سرانجام آن ها آنقدر گیج و سرگردان شدند که دیگر تنوانستند هزارتو را تا آخر بپیمایند. زمانی که دانشمندان مغز آن ها را تشریح کردند متوجه شدند که مغز آن ها دچار تغییرات ساختاری غیر عادی شده اند.

یاخته های عصبی مغز آن ها (مخصوصا در ناحیه هیپوکامپوس که در یادگیری و شکل گیری حافظه ضروریست)، وحشیانه، در تمام جهت ها رشد کرده بودند بدون اینکه با نرون های دیگر ارتباط برقرار کنند. همچنین میزان RNA، که در شکل گیری حافظه نقش دارد، نیز به شدت افزایش یافته بود که می تواند دلیل تمایل بیشتر طرفداران موسیقی راک به مصرف مواد مخدر و برقراری روابط نامشروع باشد. به علاوه تمایل طرفدارن موسیقی راک هوی متال به خودکشی نیز ناشی از افزایش میزان RNA است.

در هر حال یکی از یافته های مسلم این پژوهش ها این است که گوش دادن به هر نوع موسیقی که مورد علاقه فرد باشد، نه تنها موجب بروز تأثیرات منفی و مخرب نمی شود بلکه توانایی های شناختی خاصی را در شنونده بهبود می بخشد. در نتیجه یکی از مسائل مهم در انتخاب موسیقی، شناسایی نوع موسیقی است که با روحیات و طبیعت فرد سازگار است.


منابع:

www.miami.muohio.edu

www.suite101.com

www.lifemojo.com

www.elsevier.com

www.theaudioprof.com

محبوبه خلوتی

محبوبه خلوتی

متولد ۱۳۶۵ استهبان
مترجم، دکترای ادبیات انگلیسی دانشگاه یونیسا (UNISA)

دیدگاه ها ۱۹

  • به عنوان کسی که در حال حاضر عاشق موسیقی کلاسیک ،راک ، متال ، و مخصوصا جز هستم و خودمم موزیسینم ، واقعا بره این نوع دسته از مقالات که واقعا سطحین و موجودی مثل موش را با انسان مقایسه میکنن که فقط از نظر ساختار بدن به انسان شبیه است و نه احساساتو هوش و ادراک ،متاسفم و نیازی نمیبینم بیشتر از این موضوع رو بشکافم.

  • طبق یک بررسی….بر اساس یک پژوهش…نتایج یک آزمایش………..؟؟؟؟/ممووووشششش؟؟؟ خدارو شکر که این ترجمه تمام شد..بدون اینکه ذره ای درباره موسیقی چیزی یادمان بدهد…..این دوتا دوستی که تعریف کردن از چی تعریف کردن دقیقاٌ؟؟؟/ کاشکی نخونده بودم…این نیز گذشت…

  • جناب آقای بهادر
    الحمدلله که خودشماهم از شکافتن موضوع بی نیاز شدی. ولی ما که نفهمیدیم چه چیزی را شکافتی که بیشتر از این نمی خوای بشکافیش؟
    فقط توجه داشته باشید که می تونید راجع به اهمیت تحقیق علمی و علم و باقی قضایا که قبلا شکافته شدن چیزای زیادی یاد بگیرید. ما که خوندیم و لذت بردیم و می شه راجه به صحت و سقمشم رفرنسهای دیگه رو مطالعه کرد.
    راستی …. احتمالا برای تو علم موسیقی شناسی زیستی هم احمقانه است. کاربرد ریاضی و فیزیک در موسیقی جفنگ است … امان از دست بعضی از شما موزیسینها که دنیاشون فراتراز چند تا نت نیست.

  • حرکت ونیل به سمت هارمونی در طبیعت همیشه وجود داشته در اجتماعی که ما زندگی میکنیم با ناملایماتش با ریاکاریهاش ودروغاش ویا جدا از اجتماعمون وفرض داشتن نسل جوان وپر انر‍ژی ، گرایش به سمت موسیقی هوی متال بی علت نیست واینجاست که وقتی یک ذهن ناآرام وبه سرحد انفجار رسیده با موسیقی اعتراض آمیز وفریاد زننده روبرو میشه قاعدتا به هماهنگی میرسه ناخودآگاه ودر نتیجه از صدای به ظاهر وحشت آلود وشلاقی هوی راک یا متال لذت میبره تخلیه میشه ومیتونه زندگی سالمتری در جهت تحمل شرایط به دور از حقیقت فعلی خودش داشته باشه. به نظر حقیر اگر اون موشها در کارخانه ی فولاد یا فرودگاه هواپیماهای جنگنده زندگی میکردند الان از اون موسیقی هوی متال نه تنها همدیگرو نمیکشتن بلکه با هم همپیمان هم میشدن برای عبور از مسیر

  • خوب بود دوستان سعی نکنن با تعصب به موضوع نگاه کنن هرچیزی مشکلاتی هم داره من خودم نوازنده گیتار الکتریکم ولی دلیلی نمی بینم نسبت به این مقاله موضع گیری کنم

  • nemidoonam chi begam yane kesaei mese ma ashegh va tarafdare music heavy metal7rock hastan ye mosht adame ravooni va motad hastan dg.be nazare man bayad be salighe afrad ehteram gozash.va in donyaei ke ma daresh zendegi mikonim hame chizash doroogh ast chera? be khatere inke bi tarafane be mozoo nigah nemikonan

  • از نظر من(به عنوان یک مخاطب تقریبا حرفه ای موسیقی) این مقاله علمی هست و بر اساس آمار تهیه شده. درسته که سطحی هست ولی ایراد چندانی بهش وارد نیست و در حد اطلاعات عمومی، مطلب جالبیه و جای تشکر داره

  • ما موسیقی رو برای لذت و ارامش گوش میدیم.تنها دلیلی هم که بیشتر عمر خودمونو زنده ایم اینه که متال گوش بدیم اگه نباشه مردیم.موسیقی علم پزشکی نیست که ۴ تا دکتر کچل بشیینن برسیش کنن موسیقی هنره و نیاز به هنرمند داره تا درکش کنه .متال صدای این زندگی…. ماست.

  • حقیقتن طرفدارای موسیقیهایی از جنس راک و متال (به ویژه راک) موسیقی رو به عنوان بخشی از تفریحاتشون در نظر نمیگیرن بلکه یه جورایی روش زندگیشون رو تعیین میکنه! خیلی از راکرها، به خصوص نویسنده های متن در موسیقی راک و متال برای طرفدارهاشون چهره پیامبرگونه دارند. اگر به این نکته توجه کنین میفهمین قیاس موش با آدم در این مورد چقدر مضحکه. اما اگر خواسته باشین تاثیر دیستورشن را بر سلولهای مغز بررسی کنین، خوب چرا موشها رو تووی یک تراشکاری نگه نمیدارن! موسیقیهایی از جنس راک و متال همراه خودش ایدئولوژی میاره، حالا ارتباط موش با ایدئولوژی رو پیدا کنین!!!

  • واقعا هوی متال با وجود حالت خشن و اعتراض امیزش روح آدمو تسکین میده. هر موقع که اعصابت خورده میتونی گوش بکنی حالشو ببری. هیچ چیز مثل تکنوازی های گیتار الکتریک به ادم انرژی نمیده و واقعا هم از لحاظ علم موسیقی هوی متال یک سر و گردن از این سبک های مسخره رپ و هیپ هاپ و پاپ بالاتره .

  • موسیقیه هوی متال سرشار از حرف ها ی اعتراضی هست همراه با فهش و جیغ و …
    و وقتی انسان به این اهنگ ها گوش میده احساس میکنه داره خالی میشه یعنی تمام اعصبانیت ادم رو خالی میکنه و به ادم یه زندگیه جدید می بخشه و برای کسانی که از این اهنگ ها بدشون میاد باید بگم که الکی دارین زندگی میکنید زندگی بدون هوی متال معنا نداره
    JUST HEAVY METAL

بیشتر بحث شده است