گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نگاهی به آلبوم بوم، ساخته حمیدرضا دیبازر (۲)

نگاهی گذرا به آلبوم “بوم”:

این اثر شامل ۱۵ ترک به شرح زیر است:

۱- “کوبان” (به تمام نوازندگان، خوانندگان و رقصندگان موسیقی محلی ایران):

در ابتدا تمی توسط سه تار ارائه میشود، سپس این تم به عود و پس از آن به کمانچه سپرده میشود (بهره گیری از تکنیک ایمیتاسیون یا تقلید).

این قطعه با مدولاسیون هایی به مدهای مختلف و همچنین دگرگونی های وزنی همراه است.

در اواسط این قطعه، از همسرایی به شیوه مرسوم در مناطق ایران استفاده شده است.

از دیگر نکات حائز اهمیت این قطعه، ارکستراسیون آن شامل: سه تار، عود، کمانچه، کمانچه آلتو، باس گیتار، نی، سینتی سایزر و سازهای کوبه ای و نیز بخش های متضاد بسیار و ایجاد تنوع بدین وسیله و پایان یافتن به شیوه ای قابل تحسین که با سه وقفه کوتاه همراه میباشد، است.

۲- ”سوربانگ”:

نکات قابل توجه:

بهره گیری از اصوات الکترونیکی، تلفیق صداهای کمانچه و سازهای زهی سنتی، ارائه تم اولیه قطعه ”کوبان” به صورت دگرگون شده ”ایجاد وحدت بدین وسیله”، استفاده از اصوات کوبه ای، ورود ناگهانی، غیر منتظره و جیغ وار ساکسوفون، پایان به روشی منحصر به فرد در لحظه ای که شنونده احساس می کند که قطعه به پایان رسیده، کمانچه باری دیگر ظاهر شده و به نواختن نغمه ای ۴ نتی میپردازد و پس از محو تدریجی اصوات الکترونیکی، قطعه به پایان میرسد.

۳- ”جنون”، کلام از حمیدرضا دیبازر (به جوانان…):

نکات قابل توجه:

آغاز با آکوردی فورته، بهره گیری از هورن های فرانسوی به صورت اسفورزاندو (Sforzando) و تلفیق شده با گیتار الکتریکی (تلفیق اصوات هورن و گیتار الکتریکی)، استفاده از گیتار الکتریکی با تکنیک پیک بر سیم، استفاده از کلام به گونه ای وهم آلود، پایان به شیوه ای نامعمول و منحصر به فرد (واژه های تکرار شونده کلام و دیگر اصوات به صورت آچله راندو که آچله راندو به روش کامپیوتری ایجاد شده) که خیزشهای تهدید آمیز هورن نیز با آنها همراه است و در انتها پس از سکوتی کوتاه، ایجاد فضایی وهم آلود به وسیله اصوات کوبه ای، اصوات سر و صدا گونه و همچنین اصوات الکترونیکی، سپس محو تدریجی اصوات و پایان.

۴- ”پس از واقعه” (به زخمه بر دل داران):

قطعه ای است کوتاه برای تکنوازی سه تار که در آن از تکنیک ویبراتو جهت تزئین ملودیها، استفاده شده است.

۵- ”توهم جاده”، مقدمه:


در ابتدا پیانو به تنهایی به نغمه سرایی پرداخته و با بهره گیری از پدال نگهدارنده، فضایی وهم آلود ایجاد میکند و پس از کرشندو، دی کرشندو و سپس سکوتی کوتاه، زمینه را برای ورود لید گیتاری آماده ساخته و پس از ورود لید گیتاری، به همراهی آن میپردازد.

۶- ”توهم جاده”:

زمینه سازی زهی ها برای ورود آکاردئون که به نغمه سرایی کوتاهی میپردازد، سپس زهی ها و پیانو، به عنوان پاساژ انتقالی، زمینه را برای ورود کمانچه آماده میسازند، در این قسمت از کلارینت و آکوستیک گیتار به عنوان همراهی استفاده شده است.

صادق رنجکش

صادق رنجکش

۱ نظر

بیشتر بحث شده است