گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کنسرت گروه اورانوس به سرپرستی آیدین علیانسب

کنسرت گروه اورانوس به سرپرستی و آهنگسازی “آیدین علیانسب” با صدای “جواد بخشش” در ۳ و ۴ بهمن ۹۲ در تالار رودکی اجرا می شود. بخش اول شامل تکنوازی و گروه نوازی در دستگاه همایون می باشد. در قسمت تکنوازی قطعه “سرمد” توسط “آیدین علیانسب” اجرا می شود و سپس تصنیف “شبگیر” با شعر ه.اسایه و قطعه “جدال” و تصنیف “با من صنما” با شعر مولانا بصورت گروه نوازی اجرا می شود.

قطعات بخش دوم در دستگاه نوا می باشند که شامل قطعه “رهنورد”، “چهار مضراب مژده” تکنوازی تار (کیاوش روزبهانی) تصنیف “نهانخانه اسرار” قطعه “وهم” و تصنیف “چنگ خدائی” نیز می باشد که تمامی تصنیفها بر روی اشعار مهدی اخوان ثالث ساخته شده است.
اعضاء گروه عبارتند از:
آیدین علیانسب: تار و سرپرست گروه، جواد بخشش: آواز، مرضیه رحیم زاده: سنتور، کیاوش روزبهانی: تار، پانیذ مجاهدنیا: تار، سهیل سان احمدی: تارباس، راضیه نظری: تارباس، علی توکلی: رباب، مازیار شریفیان: قیچک، سینا علم: کمانچه، عماد خانکشی پور: نی، شایان یزدی زاده: تنبک

علاقه مندان می توانند جهت تهیه بلیط با شماره های ۸۸۳۶۵۶۴۲، ۸۸۰۸۱۶۳۹ آموزشگاه نوای شهر آشوب و گیشه تالار رودکی ۶۶۷۵۷۵۰۵ و تلفن همراه ۰۹۳۹۵۳۸۴۴۵۴ تماس بگیرند.
***
آیدین علیانسب متولد ۱۳۵۴ است و موسیقی را از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۳ با فراگیری ساز تار نزد استادان: رامین جزایری، جمال سماواتی، زیدالله طلوعی، ارشد تهماسبی، حسین علیزاده و داریوش طلائی آموخته است. وی از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۴ در رشته پیانوی کلاسیک در کنسرواتوار تهران و کنسرواتوار کومیتاس (ارمنستان) تحصیل نموده است. او در طول این مدت از نزد اساتیدی چون: محسن الهامیان، دکتر هما سادات افسری، کامبیز آرانژاد، پروفسور تنگزیز شاولو خاشویلی و دکتر سوفی میکائیلیان بهره برده است.

وی آلبومهای در دست انتشار دارد که شامل: “درگذر…” تکنوازی تار (۱۳۷۹)، “سر گشته…” تکنوازی تار (۱۳۸۷)، “کمینگاه” گروه نوازی با کلام (۱۳۸۶)، “جدال” گروه نوازی (۱۳۸۶) می باشد.
***
علیانسب درباره این گروه می گوید: گروه اورانوس در سال ۱۳۸۶ تشکیل شد. به علت حساسیت در کیفیت اجرا و همچنین پیچیده بودن قطعات تمرینات این گروه با وقفه و یا به علت بعضی کمبودهای نوازندگی و یا نامنظم بودن برخی از اعضای گروه مجبور به تعویض اعضاء توسط سرپرست گروه و نظر جمعی از اعضاء می شد. اولین کنسرت گروه اورانوس اسفند ۱۳۹۱ در تالار ایوان شمس بود که تقریباً اعضاء به ثبات رسیده بودند. کنسرت بهمن ۱۳۹۲ با کمی تغییر اعضاء در تالار رودکی خواهد بود که امیدواریم رضایت مخاطبان را فراهم نماید. خوانندگی این گروه را “جواد بخشش” به عهده داشته است.

بعضی از قسمتهایی که توسط گروه اورانوس اجرا می شود در قالب تصنیفهای قدیمی می باشد، یعنی بصورت تک صدایی و غالباً به گوشه های مختلف بر اساس ردیفهای موجود مثل ردیف میرزا عبدالله و یا ردیف آوازی طاهر زاده می باشد. (البته بنا به شرایط فعلی موسیقی و زمان در بعضی نقاط مدولاسیونهایی صورت گرفته که آنها هم از همان مُدهای مورد نظر در ردیفهای موسیقی سنتی ایران بوده است.)

بطور مثال تصنیف “شبگیر” که بر اساس شعر هوشنگ ابتهاج ساخته شده از ابتدا به گوشه های درآمد، چکاوک و حزین اشاره ای داشته، بعد از بیداد و عشاق به آواز دشتی و گوشه هشتری یا هشت دری اشاره می شود و سپس به همایون فرود می آید. همچنین در تصنیف “نهانخانه اسرار” در دستگاه نوا به گوشه های درآمد، گردانیه، بیات راجع، حزین، عشاق و نهفت اشاره شده که به صورت تک صدایی اجرا می شود.

قطعات و تصنیفهایی که برای ارکستر ایرانی تنظیم شده شامل “جدال” و “چهار مضراب مژده” و تصنیف “بامن صنما” تصنیف “چنگ خدایی” و قطعه “رهنورد” می باشد. در قطعه “جدال” سازهای تارباس، باب، عود، نی، کمانچه، سنتور و دارای تکنوازی با همراهی تنبک و تارباس می باشند که نوازندگان هر یک از این سازها قسمتهایی از این قطعه را به تنهایی اجرا می کنند که آهنگساز سعی بر این داشته که قدرت اجرایی هر یک از این سازها و همچنین توانایی نوازندگان را به معرض نمایش بگذارد. قطعه “جدال” هم در کنسرت ۹۱ توسط گروه اورانوس اجرا شد و هم در ۳ و ۴ بهمن ۹۲ در تالار رودکی اجرا خواهد شد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است