گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ادگارد وارز : پدر موسیقی الکترونیک

ادگارد ویکتور چارلز وارز Edgard Victor Charles Varèse ، آهنگساز فرانسوی الاصل، در ۲۲ دسامبر سال ۱۸۸۳ متولد شد و در ششم نوامبر ۱۹۶۵ چشم از جهان فرو بست. وارز مخترع واژه “نوای سازمان یافته” در موسیقی است، بدین معنا که آهنگ ها و طنین های متفاوت می توانند با یکدیگر در یک گروه قرار بگیرند و ترکیب صوتی جدیدی بوجود بیاورند.

به کارگیری ادوات مدرن موسیقی و منابع الکترونیک سبب شد لقب “پدر موسیقی الکترونیک” را به او نسبت دهند و از او به عنوان ” هنرمندی فرا زمینی در تولید اصوات ” یاد کنند. در حقیقت وارز دمنده روح به کالبد موسیقی الکترونیک است که از فعالیت های برجسته او می توان به تلاش هایش در احیای مجدد واژه “Idee-fixe ” در موسیقی اشاره نمود، این واژه اولین بار توسط “Hector Berlioz” آهنگساز فرانسوی مطرح شده بود.

آغاز فعالیت

ادگارد ویکتور چارلز وارز در ۲۲ دسامبر سال ۱۸۸۳ در شهر پاریس متولد شد، چند هفته پس از تولد والدینش او را نزد خانواده عموی بزرگش در شهر کوچکی به نام Villars در نزدیکی فرانسه فرستادند. در آنجا او وابستگی عمیقی به پدربزرگش Claude Cortot پیدا کرد که به نوعی جایگزین کمبود عاطفی اش در غیاب والدین شد.

در حقیقت وارز از همان سال های نخستین نسبت به پدر احساس کینه داشت و به تدریج با گذشت سالیان متمادی به نوعی خصومت بدل شد. در سال ۱۸۹۳ پدر و مادرش او را وادار به بازگشت نزد خانواده و زندگی در شهر Turin ایتالیا نمودند. او در آن شهر برای اولین بار به طور جدی به فراگیری موسیقی در هنرستان موسیقی Turin پرداخت. وارز از زندگی در ایتالیا احساس آرامش نمی کرد و کینه اش نسبت به پدر به این احساس بیشتر دامن می زد. سرانجام در سال ۱۹۰۳ به قصد زندگی در پاریس خانواده اش را ترک نمود.

از سال ۱۹۰۴ او در مدرسه موسیقی Schola Cantorum به تحصیل موسیقی مشغول شد و پس از آن به همراه Charles Widor آهنگساز و نوازنده مشهور فرانسوی در کنسرواتوار پاریس به تحصیل در رشته آهنگسازی ادامه داد. اولین اثرش که توسط ارکستر اجرا شد Rhapsodie romane در سال ۱۹۰۶ بود. او در سال ۱۹۰۸ به برلین نقل مکان کرده در آنجا با هنرپیشه ای به نام Suzanne Bing ازدواج نمود که ثمره اش یک فرزند بود؛ در سال ۱۹۱۳ از همسرش جدا شد.

طی این سال ها او با افرادی چون Satie : آهنگساز و نوازنده پیانو؛ Debussy : آهنگساز و Busoni : آهنگساز، نوازنده پیانو و رهبر ارکستر؛ آشنا شد که تاثیر بسیاری بر شخصیت هنری او به جا گذاشتند. اولین اجرای وارز در برلین در سال ۱۹۱۰ پس از اخراجش از ارتش فرانسه طی جنگ جهانی اول چندان موفقیت آمیز نبود. پس از آن در سال ۱۹۱۵ به آمریکا رفت و در سال ۱۹۱۷ اولین اجرایش را در این کشور با رهبری قطعه ای از Berlioz به نمایش گذاشت.

زندگی در آمریکا

در اولین سال های اقامتش در آمریکا، با فعالان و دست اندرکاران عرصه موسیقی این کشور آشنا شد و اندوخته هایش در زمینه ادوات موسیقی الکترونیک و رهبری ارکستر را گسترش داد و ارکستر New Symphony را تاسیس نمود. در همین سالها بود که او کار بر روی ساخت اولین قطعه اش Amériques

را در آمریکا آغاز نمود، این اثر در سال ۱۹۲۱ به اتمام رسید. در این اثنی وارز با Carlos Salzedo، آهنگساز و نوازنده چنگ فرانسوی الاصل ملاقات کرد و همراه او انجمن بین المللی آهنگسازان را بنیان گذاری نمود، این انجمن به اجرای آثار جدید آهنگسازان آمریکایی و اروپایی اختصاص داشت.

بسیاری از آثار ارکستری وارز به منظور اجرا در این انجمن ساخته شده، علی الخصوص در نیمه اول دهه ۱۹۲۰ که او آثار چون Offra، Hyperprism ، Octandre و Intégrales را خلق نمود. در سال ۱۹۲۶ او تبعیت کشور آمریکا را بدست آورد.

زندگی در پاریس

در سال ۱۹۲۸، وارز به پاریس بازگشت تا یکی از بخش های Amériques را تغییر دهد. در سال ۱۹۳۰ او یکی از مشهورترین آثار غیرالکترونیک خود را که

audio file
“Ionisation”

نام داشت، ارائه نمود و در آن برای اولین بار از پرکاشن استفاده نمود. هرچند این کار با ادوات جدید موسیقی ساخته شد، کشف جدیدی در خلق این قبیل آثار به شمار می رفت.

در سال ۱۹۳۳ زمانی که وارز هنوز در پاریس اقامت داشت، طی نامه ای از دست اندرکاران موسیقی آمریکا تقاضا نمود تا بودجه لازم به منظور راه اندازی یک استودیوی موسیقی الکترونیک را در اختیارش قرار دهند. اثر بعدی او با عنوان ” Ecuatorial” در سال ۱۹۳۴ به اتمام رسید. در این سال با تقاضای او موافقت شد و وارز مشتاقانه به آمریکا بازگشت تا بتواند به خلاقیت هایش در زمینه موسیقی الکترونیک جامه عمل بپوشاند.

بازگشت به آمریکا

اثر ” Ecuatorial” وارز در آوریل سال ۱۹۳۴ به رهبری Nicolas Slonimsky در آمریکا اجرا شد. پس از آن او شهر نیویورک را که از سال ۱۹۱۵ اقامتگاه اصلی اش به شمار می رفت ترک نمود و به سانفرانسیسکو نقل مکان کرد. در سال ۱۹۳۶، “Density 21.5” را خلق کرد و در سال ۱۹۳۸ با Leon Theremin روسی، مخترع Theremin که در زمره اولین آلات موسیقی الکترونیک به شمار می رود و در آن زمان اولین سازی بود که بدون دخالت دست تولید صدا می کرد، آشنا شد ، این سال آغاز همکاری های آن دو بود.


وارز در کنار استراوینسکی

شهرت جهانی

در دهه ۱۹۵۰ وارز یک جلسه گفت و شنود با نسل جدید آهنگسازان از جمله : Boul و Dallapiccola برگزار نمود. در سال ۱۹۵۸ اثر برجسته ” Poeme Electronique” را برای ارائه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی ۱۹۵۸Expo عرضه نمود. در سال ۱۹۶۲ از او برای پیوستن به اعضای آکادمی سلطنتی موسیقی سوئد، دعوت به عمل آمد. سرانجام در سال ۱۹۶۳ موفق به دریافت جایزه بین المللی Koussevitzky شد. فعالیت های هنری وارز را می توان در یک جمله خلاصه کرد :”دمیدن روح به کالبدی موسیقی الکترونیک”.

بهترین شاگرد وارز یک آهنگساز چینی به نام ” Chou Wen-chung” است که در سال ۱۹۴۹ با او ملاقات نمود و در سالیان آخر عمر دستیاری وارز را بر عهده داشت. پس از مرگ وارز نیز او اجرا و تکمیل بسیاری از آثارش را بر عهده گرفت. وی در حال حاضر در سمت استاد آهنگسازی در دانشگاه کلمبیا به فعالیت مشغول است.


en.wikipedia.org

sfsymphony.org

سحر افشانی

سحر افشانی

دیدگاه ها ۴

بیشتر بحث شده است