۶- نتیجهگیری
با بررسیهای به عمل آمده در این تحقیق، با ذکر نکات مشترک در ویژگیها، نقاط ضعف و همچنین نقاط مشترک و متد آموزشی، کارگانهای بیان شده میتوان چنین به نتیجه رسید که با انتخاب کارگان حسین علیزاده برای آموزش سهتار به دلیل طبقهبندی متفکرانه و بیعیب، آنهم در بخشهای تئوری موسیقی، ازجمله آموزش ریتم با استفاده از اتانین و تبدیل آنها به نت، ضمن ارج نهادن به ارزشهای روش پیشینیان در تاریخ موسیقی ایران زمین، و همچنین در بخشهای عملی نیز از نحوۀ بدست گرفتن ساز تا مضرابزدن و ترتیب برنامهریزی شده و قدم به قدم تمرینات برای بالا بردن سطح درک ریتم و اجرای عملی آن بر روی ساز، هنرجویان میتوانند با تکنیکهای پیشرفتهتر و طبقهبندی شده، در نوازندگی سهتار از سطح مبتدی به سطح متوسط ارتقاء پیدا کنند، و به هدف اصلی این متد آموزشی، برای اجرای ردیف دستگاهی و قطعهنوازی موسیقی کلاسیک ایرانی، به گونهای، تبحر یابند که اجرای ردیف و قطعات ایرانی برای شنونده و مخاطب آنها نیز زیبا، دلنشین و شنیدنیتر باشد و آمادگی لازم برای رسیدن به سطح عالی را پیدا کنند.
بدیهی است انتخاب هر کارگان با توجه به شرایط هر هنرجو به عهده مدرس ساز میباشد و بستگی به متد آموزشی آن مدرس خواهد داشت، و نمیتوان از یک کارگان آموزشی برای همه هنرجویان استفاده کرد. ولی اگر از روی عدل و انصاف و بدور از هر گونه تعصب، داوری کنیم میتوان گفت که یکی از بهترین و مناسبترین متدهای آموزشی برای فراگیری اکثر هنرجویان ساز سهتار، میتواند کارگان آموزشی حسین علیزاده باشد.
۷- تشکر و قدردانی
با تشکر از استادان ارجمندم، سعید ابراهیمی و دکتر پویان آزاده که زمینه نوشتن این تحقیق را فراهم آوردند همچنین برای راهنماییهای ارزنده و بی دریغ این بزرگواران.
۸- مراجع
ابراهیمی، سعید، ۱۴۰۰،کلاس درس نوازندگی ساز ایرانی، ترم مهر، دانشگاه هنرآفرین پویان.
وبسایت پداگوژی.
خالقی، روحالله ،۱۳۷۰، دستور مقدماتی تار و سهتار کتاب اول، تهران، انتشارات صفی علیشاه.
-،۱۳۷۰، دستور مقدماتی تار و سهتار کتاب دوم، تهران، انتشارات صفی علیشاه.
– طهرانیان، فرزین، ۱۳۹۶، موسیقی از آموزش تا اجرا، تهران، چاپ سوم، انتشارت هم آوا.
ایرنا، طنین سهتار ذوالفنون بر بلندای موسیقی ایرانی. irna.ir
ذوالفنون، جلال (۱۳۶۹) و (۱۳۷۸). آموزش سهتار، تهران، جلد اول و دوم، انتشارات آهنگ، جلد سوم و چهارم، نشر، هستان.
طلایی، داریوش ،۱۳۷۴، تحلیل ردیف میرزا عبدالله، تهران، انتشارات، فرهنگ معاصر.
علیزاده، حسین،۱۳۷۷، دستوردورهی ابتدایی، تهران، چاپ اول، چاپ موسسه فرهنگی هنری ماهور.
-،۱۳۹۸، دستور تار و سه تار دورۀ متوسطه، تهران چاپ موسسه فرهنگی هنری ماهور، چاپ اول.
لطفی، شریف، مقاله فن اجرا (تکنیک) در اجرای اصول موسیقی، تهران، فصلنامه هنر شماره ۷۷.