گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

بررسی و مقایسه سه کارگان آموزشی مختلف برای ساز سه‌تار (۸)

۶- نتیجه‌گیری
 با بررسی‌های به عمل آمده در این تحقیق، با ذکر نکات مشترک در ویژگی‌ها، نقاط ضعف و همچنین نقاط مشترک و متد آموزشی، کارگان‌های بیان شده می‌توان چنین به نتیجه رسید که با انتخاب کارگان حسین علیزاده برای آموزش سه‌تار به دلیل طبقه‌بندی متفکرانه و بی‌عیب، آن‌هم در بخش‌های تئوری موسیقی، ازجمله آموزش ریتم با استفاده از اتانین و تبدیل آنها به نت، ضمن ارج نهادن به ارزش‌های روش پیشینیان در تاریخ موسیقی ایران زمین، و همچنین در بخش‌های عملی نیز از نحوۀ بدست گرفتن ساز تا مضراب‌زدن و ترتیب برنامه‌ریزی شده و قدم به قدم تمرینات برای بالا بردن سطح درک ریتم و اجرای عملی آن بر روی ساز، هنرجویان می‌توانند با تکنیک‌های پیشرفته‌تر و طبقه‌بندی شده، در نوازندگی سه‌تار از سطح مبتدی به سطح متوسط ارتقاء پیدا کنند، و به هدف اصلی این متد آموزشی، برای اجرای ردیف دستگاهی و قطعه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی، به گونه‌ای، تبحر یابند که اجرای ردیف و قطعات ایرانی برای شنونده و مخاطب آنها نیز زیبا، دلنشین و شنیدنی‌تر باشد و آمادگی لازم برای رسیدن به سطح عالی را پیدا کنند.
بدیهی است انتخاب هر کارگان با توجه به شرایط هر هنرجو به عهده مدرس ساز می‌باشد و بستگی به متد آموزشی آن مدرس خواهد داشت، و نمی‌توان از یک کارگان آموزشی برای همه هنرجویان استفاده کرد. ولی اگر از روی عدل و انصاف و بدور از هر گونه تعصب، داوری کنیم می‌توان گفت که یکی از بهترین و مناسب‌ترین متدهای آموزشی برای فراگیری اکثر هنرجویان ساز سه‌تار، می‌تواند کارگان آموزشی حسین علیزاده باشد.
۷- تشکر و قدردانی
 با تشکر از استادان ارجمندم، سعید ابراهیمی و دکتر پویان آزاده که زمینه نوشتن این تحقیق را فراهم آوردند همچنین برای راهنمایی‌های ارزنده و بی دریغ این بزرگواران.
۸- مراجع
ابراهیمی، سعید، ۱۴۰۰،کلاس درس نوازندگی ساز ایرانی، ترم مهر، دانشگاه هنرآفرین پویان.
 وبسایت پداگوژی.
خالقی، روح‌الله ،۱۳۷۰، دستور مقدماتی تار و سه‌تار کتاب اول، تهران، انتشارات صفی علیشاه.
 -،۱۳۷۰، دستور مقدماتی تار و سه‌تار کتاب دوم، تهران، انتشارات صفی علیشاه.
 – طهرانیان، فرزین، ۱۳۹۶، موسیقی از آموزش تا اجرا، تهران، چاپ سوم، انتشارت هم آوا.
 ایرنا، طنین سه‌تار ذوالفنون بر بلندای موسیقی ایرانی. irna.ir
ذوالفنون، جلال (۱۳۶۹) و (۱۳۷۸). آموزش سه‌تار، تهران، جلد اول و دوم، انتشارات آهنگ، جلد سوم و چهارم، نشر، هستان.
 طلایی، داریوش ،۱۳۷۴، تحلیل ردیف میرزا عبدالله، تهران، انتشارات، فرهنگ معاصر.
علیزاده، حسین،۱۳۷۷، دستوردوره‌ی ابتدایی، تهران، چاپ اول، چاپ موسسه فرهنگی هنری ماهور.
-،۱۳۹۸، دستور تار و سه تار دورۀ متوسطه، تهران چاپ موسسه فرهنگی هنری ماهور، چاپ اول.
لطفی، شریف، مقاله فن اجرا (تکنیک) در اجرای اصول موسیقی، تهران، فصلنامه هنر شماره ۷۷.

محمدعلی مزینانیان

بیشتر بحث شده است