۲-۲-ویژگیها:
۱- آشنایی با تمرینات پایه و مناسب برای فراگیری دو عنصر مهم نوازندگی (ریتم و فواصل).
۲- آشنایی با انواع میزانهای ساده و ترکیبی با فیگورهای مختلف ریتمیک.
۳- آشنایی با دستگاه ماهور، سه گاه و آوازهای دشتی، افشاری از ملحقات دستگاه شور.
۴- آشنایی تدریجی هنرجو با گامهای مینور و ماژور.
۵- آشنایی هنرجو با دستانهای مختلف به تدریج در کتاب شامل بالا دسته (منطقه بم-پایین) وسط دسته (منطقه متوسط-
وسط) و پایین دسته (منطقه بالا-زیر)
۶- آشنایی هنرجو با نحوهی انگشتگذاری و آموزش تدریجی استفاده از انگشتان اول، دوم و سوم در تمرینات اولیه بر روی
سیمهای اول و دوم سهتار.
۷- آشنایی هنرجو با اجرای تریل، ریز اشاره، سنکپها و تکیهها.
۸- آشنایی هنرجو با نغمات محلی و فولکلوریک ایران و استفاده مناسب در تمرینات.
۹- آشنایی هنرجو با شکلهای مختلف قطعات ضربی در موسیقی ایرانی همانند (پیشدرآمد، چهارمضراب و رِنگ).
۱۰- تمرینات مختلف پرش در انگشتگذاریها.
۲-۳- نقاط ضعف:
۱- این کتاب بیشتر برای تار نوشته شده و تمرینات نوشته شده (مضراب و انگشتگذاریها) کمتر برای سهتار دیده شده است.
۲- بخش توضیحات، تئوری موسیقی و خصوصا نحوۀ بدستگرفتن سهتار (پاسچر و غیره) بسیار کم است و فاقد شکل یا هر توضیحی میباشد.
۳- اِشکالات چاپی متعدد (در ورژنهای مختلف) وجود دارد که بایستی اصلاح شود. مثلا در درس ۲۵ (دو میزان اول و دوم) که در یک ضرب میزان دو ضربی، سه چنگ به هم متصل شده است. همچنین در این درس به صورت اجرای یک سکوت چنگ و یک نت چنگ به صورت وارونه (دسته نت به سمت پایین به همراه علامت اکتاو بم) که برای هنرجو در اولین تمرینات کاملاً تازگی دارد، همچنین استفاده از نت (دو) دوقلو در سهتار (درسهای ۲۱-۲۵ و ۵۷) که اجرای آن برای هنرجو مشکل میباشد و بیشتر برای تار مناسب است.
۴- عدم آموزش کامل استفاده از سیم بم و انگشتگذاری بر روی آن.
۵- آموزش مضرابهای مختلف مثل دُراب یا تکنیکهایی مثل شلال و استفاده از آرتیکولاسیونها در این کتاب کمتر دیده می-شود.
۶- اکثر هنرجویان از تمرینات سخت و زُمخت آن، شکوِه و گلایه دارند که پیشنهاد میشود هنرآموز با تفکر، درکنار این کارگان از کتابهایی مثل، کتاب اول ذوالفنون یا تار و ترانه نوشتۀ یمین غفاری استفاده شود و همچنین از قطعات سادهتری متناسب با پیشرفت هنرجو مانند قطعه مرغ سحر پس از درس ۵۷ استفاده گردد.
۷- عدم آموزش وزنخوانی (سلفژ پارلاتی) و صداخوانی (سلفژ کانتاتی).
۸- عدم آموزش نتهای پایین دسته به صورت کامل قبل از درسی نظیرِ درس ۷۳.
۹- بدون هیچ مقدمهای در رابطه با کنترپوان در درسهای ۴۵ و ۴۶ به صورت دو خطی و نت در مقابل نت نوشته شده است.
۱۰- در توضیحات آخر کتاب بعضی از ورژنهای این کتاب برای آموزش مضراب ریز برای کشش سیاه نوشته شده که بایستی با توجه به توضیحات کتاب (درس شماره ۱۱) برای کشش نت سفید نوشته میشد.
۱۱- عدم توضیحات لازم در تغییرات مدال گوشهها، برای مثال در پیشدرآمد مقدماتی ماهور درس ۵۷ در قسمتی از قطعۀ
مورد نظر ابتدا به گوشه دلکش (مدگردانی به دستگاه شور) رفته و سپس به دستگاه ماهور برمیگردد (فرود) و هیچ توضیحی در این مورد داده نشده است.
۱ نظر