۳-۳- نقاط ضعف:
۱- در بیشتر تمرینات کتاب اول و دوم از قطعات زیادی (گوشههای ردیف) فاقد میزان بندی معمول مانند (درآمد ماهور و…) استفاده شده که در درک هنرجوی مبتدی برای قطعات دارای میزان بندی معمول مشکلاتی ایجاد میشود (به دلیل عدم درک رابطه زمانی در کششها به صورت نصف یا دو برابر) که بهتر بود این قطعات پس از تدریس قطعات دارای میزانبندی معمول در قسمتی جداگانه آورده میشد.
۲- استفاده از درسهایی با کششهای متوالی نت سفید مثل (قطعۀ مرغ سحر) برای هنرجویان مبتدی که کاری سخت می-باشد و عملا بایستی با مضراب تک اجرا شود که آن قطعه به درستی اجرا نمیشود.
۳- برای سادگی اجرا بخشهایی از قسمتهای مهم بعضی ازگوشههای آوازی ردیف، در کتاب اول حذف گردیده که این اتفاق خیلی سودمند نیست.
۴- در پایان کتاب اول از قطعاتی استفاده شده که به شکل مُقَطع بایستی اجرا شود ولی قبل از آن آموزش لازم در قالب تمرینات دیده نمیشود.
۵- استفاده از قطعاتی با میزان ترکیبی ششهشتم بدون هیچ تمرینی از قبل و عدم آشنایی هنرجو با الگوهای ریتمیک در این نوع میزانها.
۴- معرفی کارگانهای «دستور سهتار دورهی ابتدایی» و «دستور تار و سهتار دورهی متوسطه»، حسین علیزاده و معرفی متد آموزشی مکتوب آن:
۴-۱- الف: دستور سهتار دوره ابتدایی:
در سال ۱۳۷۷ توسط حسین علیزاده تالیف شد در این کتاب به شیوهی متفاوتی از کارگانهای معرفی شده قبلی میرسیم که برای آموزش ریتم از اتانین و سپس تبدیل آن به خط موسیقی استفاده شده، همچنین نگارنده با برنامۀ خوبی برای آمادهسازی هنرجو، با آموزش تکنیکهای لازم به صورت مرحلهای به قصد درک، فراگیری و اجرای ردیف دستگاهی، همچنین آشنایی با نغمات و قطعات ایرانی با تمرینات پایهای و اصولی به رشته تحریر درآمده است که ویژه ساز سهتار میباشد.
بخشهای مختلف این کتاب شامل: ۱- شناخت ریتم و اجرای آن ۲- پرده شناسی ۳- آشنایی با فواصل و پردههای دستگاهها
۴- تمرینهای مختلف برای دست چپ و راست میباشد.
۴-۱-۱- هدف از نگارش کتاب«دستور سهتار دورهی ابتدایی» به عنوان کارگان آموزشی سهتار:
حسین علیزاده در این خصوص بیان میدارد با توجه به اینکه تا آن زمان فقط کارگان آموزش سهتار جلال ذوالفنون به عنوان اولین کارگان آموزشی سهتار بود و کارگان آموزشی دیگری برای سهتار وجود نداشت، نویسنده بر آن شد تا با استفاده از تجربیات و دانش شخصی خود در نوازندگی و آموزش سالیان متمادی، با شیوهای نوین اقدام به نوشتن کتابی متفاوت برای آموزش سهتار با اهداف یاد گیری این ساز برای هنرجویان کند که اهداف آموزشی پله به پله و برنامهریزی شده در یادگیری این ساز از تمرینات ساده تا متوسط با استفاده از الگوهای مختلف ریتمیک و فواصل با در نظرگرفتن محتوای موسیقی کلاسیک ایرانی و استفاده از نغمات محلی، همچنین آشنایی با بخشهایی از ردیف موسیقی ایرانی برای هنرجویان سطح مبتدی در نظر گرفته شده تا علاوه بر آشنایی با تئوری موسیقی، ریتمخوانی با شیوۀ اَتانین، همچنین نحوهی بدست گرفتن، مضراب زدن و نواختن ساز با اصول صحیح به این مهم (نوازندگی اصولی) و برای اجرای ردیف دستگاهی و قطعهنوازی در طی آموزش این کتاب برسند.
۱ نظر