بیشتر گروهها نقاط ضعفی دارند که باید با آنها مقابله کرد و بهبودشان بخشید. رهبر ارکستر باید اولویتهایی را که باید دریک گروه خاص اصلاح شوند، تعیین کند و در پیِ آن، زمان تمرین بیشتری را به آن اولویتها، اختصاص دهد. برای مثال، اولویتهایی مانند کوک و دقت در لحن صدا، در بالا بُردن سطح عملکردِ گروه بسیار کلیدی هستند. با تمرکز بر این عوامل ضروری و اولویتهای تمرین، رهبر ارکستر و گروه باید بتوانند به سطح مطلوبی از عملکرد دستیابند.
رویدادها و مشکلات غیرقابل پیشبینی در فرآیند تمرین
واقعبینانه بگویم، برخی از اتفاقات و مشکلاتی که ممکن است در روند تمرین رخ دهند، غیرقابل پیشبینی هستند. هر قدر رهبر ارکستر، پارتیتور و پتانسیل اجرایی گروه را بهتر بشناسد، تأثیر رویدادها و مشکلاتِ غیرقابل پیشبینی کمتر خواهد بود. به یک معنا، رهبر باید برای هرگونه احتمالی از این دست آماده باشد. او چگونه این کار را انجام میدهد؟ پاسخ آمادگی خوب داشتن است. توجه اصلی باید بر موسیقی متمرکز باشد. این شامل مطالعۀ دقیق پارتیتور ، طراحی خوب تمرین، و آمادهسازی صحیح است. اگر رهبر ارکستر بدون آمادگی وارد تمرین شود، آنسامبل پیشرفت چندانی نخواهد کرد. با مطالعۀ دقیق پارتیتور، برنامهریزی و آمادهسازی، رهبر میتواند گروه را هدایت و راهنمایی کند که نتیجۀ آن، باوجود رویدادها و مشکلات غیرقابل پیشبینی، تمرینی پُربار خواهد بود.
این رویدادهای غیرقابل پیشبینی در طول فرآیند تمرین، احتمالاً بیش از آنند که بتوان به همۀ آنها اشاره کرد. با این حال، بیشتر این رویدادها با محتوای موسیقی ارتباط دارد. غیبت نوازندگان خاص، باعث کاهش کیفیت تمرین در یک رپرتوار خاص میشود. ممکن است سازها یا تجهیزات ویژهای در دسترس نباشند. در هر دوی این مواقع ، داشتن طرح و برنامۀ خوب، از اتفاقات ناگوار جلوگیری میکند. ممکن است وقایعی از سوی رهبر غیرقابل کنترل باشند، در این صورت او باید به سادگی به «نقشۀ دوم» روی آورد. رهبر باید در برخورد با این رویدادهای غیرقابل پیشبینی و خاص، انعطاف و صبوری از خود نشان دهد. چنین شرایطی، برای رهبر ارکستر فرصتی فراهم میکند تا آرام بماند و به شیوهای خلاقانه تمرین را ادامه دهد. نوازندگان گروه، از این نوع پاسخ، به جای پاسخی که از سر ناامیدی یا احتمالاً خشم رهبر باشد، قدردانی خواهند کرد.
یکی از دلایل اصلی تمرین، اصولاً رفع مشکلات فنی و موسیقایی، و آمادگی برای اجرای کنسرت است. معلم باتجربه و رهبر ارکستر استاد، این مشکلات را در فرآیند تمرین پیشبینی کردهاند. هنرجوی رهبریِ در حال رشد، باید چنین مشکلاتی را، به عنوان یک تجربۀ یادگیری در سالهای اولیۀ حرفۀ رهبری خود، در نظر بگیرد. اگر او به این شیوه به تجربیاتش نگاه کند، به زودی متوجه میشود که مشکلات غیرقابل پیشبینیِ کمتری در روند تمرین رخ خواهند داد.
۱ نظر