هنرجوی رهبری باید تا حد امکان برای فرآیند تمرین آماده باشد و اگر با مشکلات غیرقابل پیشبینی در روند تمرین مواجه شد، باید برای حل این مشکلات یا به تأخیر انداختن آنها -تا زمانی که یک راهحل مناسب برای تمرین بعدی ابداع شود- تلاش کند. نوازندگان، احترام بیشتری به رهبر ارکستر خواهند گذاشت، اگر به جای لاپوشانی نواقص، حل فوری این مشکلات را به تعویق بیاندازد.
در تحلیل نهایی، رهبر باید در طول تمرینات «مسئول» باشد. او بایستی قاطع باشد و از این طریق، جهت و مسیر تمرین را تعیین کند. اگر اتفاقات یا مشکلات غیرقابل پیش-بینی رخ دهند، رهبر باید تصمیم بگیرد که آیا آنها را فوراً ، در حین تمرین و در راستای منافع گروه، حل کند یا خیر. در صورت عدم تمایل به حل مشکل، او باید راهی برای بازگشت سریع و مؤثر به برنامهاش بیابد. اگر مشکلی نیازمند راهحلی فوری باشد، رهبر میتواند آن را حل کند و سپس به روند تمرین برنامهریزی شدهاش، بازگردد.
رویدادها یا مشکلات غیرقابل پیشبینی نباید حواس کسی را پرت کند، یا در روند تمرین اخلال ایجاد کند. اتلاف وقت در فرآیند تمرین، منجر به از دست دادن اعتبار رهبر ارکستر میشود و آمادگی برای اجرای کنسرت را کاهش میدهد. من این بخش از هدایت فرآیند تمرین توسط رهبر را با جزئیات بیشتری در فصل سوم بررسی کردهام: ده مورد ضروری تمرین (بهویژه نکتۀ شمارۀ۳ در بارۀ زمان تمرین و نکتۀ شمارۀ۴ در بارۀ سرعت بخشیدن به روند تمرین).
مستندسازی پیشرفتها و شناسایی چالشهای موجود در فرآیند تمرین
رهبران ارکستر باید اتفاقاتی را که از یک فرآیند تمرین به فرآیند دیگر رخ میدهد، در جایی ثبت کنند. این کار به دو روش اساسی انجام میشود:
1- اگر رهبر ارکستر احساس کند که حافظهای قوی دارد، می-تواند بلافاصله پس از تمرین یادداشت کند که در تمرین بعدی چه چیزی باید رعایت شود. (توصیه میکنم این کار پس از هر تمرین، سریعاً انجام شود).
2- یک ضبط (صوتی یا صوتی/تصویری) از فرآیند تمرین، می-تواند مدارک ماندگارتری از مشکلات پیشآمده، در اختیار بگذارد. استفاده از تجهیزات برترِ ضبط، منجر به تصوری واقعگرایانهتر از آنچه رخ داده میشود. به ویژه از منظر معیارهای فنی چون: دقت اجرایی، کوک صحیح، تعادل صوتی، انسجام بافت صوتی و ترکیب، وضوح بیان، ساختار جملهبندی موسیقایی و غیره. این مشخص میکند که در کدام بخشها بهکار بیشتری نیاز هست. ضبط تمرینها، میتواند برای رهبر ارکستر، در بررسی سرعت، آراستگی تمرین، نظم و انضباط و نتایجِ به دست آمده از تکنیک رهبری، بسیار مفید باشد. ضبط روند تمرین، ابزار ارزیابی دیگری را برای رهبر ارکستر فراهم میکند.
۱ نظر