ضبط صوتیِ تمرینات، این امکان را به رهبر میدهد که کار را بشنود و نتایج فرآیند تمرین را ارزیابی کند. در بسیاری از مواقع، رهبر ارکستر متوجه میشود که در روند تمرین، موارد خاصی را نادیده گرفته است. از آنجایی که در فرآیند تمرین، همزمان اتفاقات زیادی رخ میدهند و رهبر مجبور است بر روی یک مشکلِ خاص تمرکز کند، ممکن است از مشکلات دیگر غافل شود. به کمک ضبط صدا، رهبر میتواند در محیطی آرام وکمتر پیچیده، به روند تمرین گوش دهد و با دقت بیشتری برای تمرین بعدی آماده شود.
پس از آنکه رهبر ارکستر، تجربهی قابل توجهی در کار با آنسامبل بهدست آورد، نیاز به ضبط تمام تمرینات، تا حدودی کاهش مییابد. با این حال، اگر تمرینها پریودیک و با فاصله باشند یا به ندرت اتفاق بیافتند، رهبر ممکن است نیاز به ضبط فرآیند تمرین داشته باشد، تا در طول وقفهها، از نکات مهم غافل نشود و از این تنفسها، برای آماده شدن در تمرینات بعدی استفاده کند. رهبر ارکستر باید از نسخههای ضبط شده، برای آمادهسازی ادامهی تمرینات، یادداشتهای کاملی بردارد.
مرور تمرینات قبلی بهمنظور آمادهسازی تمرین آتی، به رهبر این امکان را میدهد که اهداف فرآیند تمرین را بازبینی کند، بخشها و روشهای آینده را تعیین کند، ترتیب رویدادهای تمرین را سازماندهی کند، استراتژیهای آموزشی را (با هدف بالا بردن کارایی یادگیری در فرآیند تمرین بعدی)، طراحی کند و بیان موزیکال را تحقق بخشد. همچنین رهبر ارکستر باید این یادداشتها را برای مقایسه با تمرینها و ارزیابیهای قبلی، نگه دارد. رهبر ارکستر باید برای کشف جزئیات بیشتر (مانند نوانسهای ظریف) و بهبود تفسیر موزیکال رپرتوار کنسرت، به مطالعهی پارتیتور ادامه دهد. رهبر ارکستر باید به طور مستمر، وضعیت آمادهسازی هر اثر را برای اجرای کنسرت ارزیابی کند.
انتقالِ آموختهها در روند تمرین
در فرآیند تمرین، رهبر ارکستر به یک معلم تبدیل میشود. او برای آنکه بتواند آموزگاری مؤثر باشد، باید راهبردهای تدریس را گردآوری و طراحی کند. دانیل کوهت، دو گزینه برای آموزش موسیقی در فرآیند تمرین ارائه میدهد: ۱- آموزش از طریق نمایش، ۲- آموزش تحلیلی (۹/۱۹۹۶). این نشان میدهد که رهبر ارکستر باید آمادگی دقیقی داشته باشد تا از آموزش و یادگیری مؤثر، اطمینان حاصل شود. اجرای عملی موسیقی توسط رهبر در هنگام تمرین، بهترین فرصت را برای یادگیری و تقویت مهارتهای نوازندگی فراهم میکند.
درنهایت، مهم است که به یاد داشته باشید: آموزش و یادگیری در یک محیطِ تمرینِ مثبت، بیشترین اثربخشی را دارند. اگر آموزش اصولی و مؤثر باشد، انتقال واقعیِ دانش، اتفاق میاُفتد. آموزش مؤثر، شامل یادگیریهایی است که میتوانند از موقعیتی به موقعیت دیگر منتقل شوند. روشهای یادگیری طوطیوار این کار را انجام نمیدهند. در هر موقعیت آموزشی و یادگیری خوب، باید درک درستی از این مفاهیم اجرای موسیقی وجود داشته باشد تا به تمرینها، اجراها و سایر گروهها منتقل شود.
۱ نظر