رپرتوار استاندارد ارکستر برای خرید یا اجاره از ادوین اف. کالموس، ناشر موسیقی در فلوریدا، یا کتابخانه موسیقی لاک در میشیگان در دسترس است. در برخی مواقع، لازم است برای تهیه قطعاتی خاص، مستقیماً با آهنگساز یا ناشر اثر تماس گرفته شود. ناشران و مراکز دیگری، موسیقی فراتر از این رپرتوار استاندارد را مدیریت میکنند. برای دسترسی به آثار جدیدتر، رهبر ارکستر نیاز به انجام تحقیقات دارد تا بفهمد چه کسی قطعات جدیدتر را منتشر یا مدیریت میکند. (۱) در بسیاری از موارد، ناشر «نتهای قابل مطالعه» (۲) را ارائه میدهد تا به رهبر موسیقی ارکسترال (پیش از خرید یا اجاره نت)، در تصمیمگیری و انتخاب رپرتوار خاص کمک کند. یک منبع مهم برای رپرتوار موسیقی ارکسترال، ویرایش چهارم »یک کتابچه راهنما« اثر دیوید دنیلز است. برای ارکسترهای بادی، کتاب »آوای تغییر« اثر فرانک ال. باتیستی یکی از منابع ادبی معاصر است.
در ایجاد محیط فیزیکی تمرین، نت موسیقی، پوشهها، کابینت یا قفسههای مرتبسازی وکتابخانه موسیقی، همگی باید در نظر گرفته شوند. رهبری که قبل از فرآیند تمرین، موسیقی آماده اجرا نداشته باشد، به دلیل فقدان آشکار سازماندهی خوب، در معرض خطر از دست دادن احترام نوازندگان قرار میگیرد. این امر همچنین نیاز به برنامهریزی و آمادهسازی قبلی موسیقی دارد و شامل انتخاب موسیقی، تهیه نت (خرید یا اجاره)، علامتگذاری موسیقی، قرار دادن آن در پوشههای موسیقی یا اختصاص آن به نوازندگان و سپس سازماندهی پوشهها در کابینت، قفسه مرتبسازی یا هر سیستم دیگری برای دسترسی سریع است. (در برخی مواقع، مسؤول کتابخانه موسیقی، مسؤول نگهداری این نتها در پوشهها یا قرار دادن آنها روی پایه نتهای مناسب، قبل از شروع تمرین است.) به خصوص در موسیقی ارکسترال، رهبر ارکستر یا مسؤول کتابخانه، باید از نام سازها به زبانهای خارجی آگاهی داشته باشند تا بتوانند موسیقی را به درستی در پوشهها قرار دهند (مانند فاگوتو، کور، ترومبو، تمبورو، پائوکن، گروس ترومل و کلمات خارجی دیگر برای سازهای مختلف).
همراه با مطالعه پارتیتور، رهبر ارکستر ممکن است لازم بداند که قطعات را علامتگذاری کند: آرشهکشی و انگشتگذاری (پوزیسیونها)، تغییرات متر، تغییرات کلید، دینامیک، آرتیکولاسیونها، اکسنتها، جملهبندی (تنفس و آرشهکشی)، تغییرات تعادل و علائم عمودی برای شناسایی پالس و نشانههای سبک. علامتگذاریها لازم است قبل از قرار دادن نت در پوشهها، انجام شوند. علاوه بر این، رهبر ارکستر میتواند دستورالعملهای خاصی مانند پیتزیکاتو، آرکو، سوردین، باز، تغییرات کلید، برشها، تکرارها، علائم جلوههای ویژه و بسیاری از انواع دیگر علائم را برجسته کند. با این روشِ علامتگذاریِ قطعات (پیش از شروع تمرین)، در زمان فرآیند تمرین صرفهجویی میشود. رهبر ارکستر هنگام تصمیمگیری در باره علامتگذاری قطعات، باید سطح پختگی نوازندگان را در نظر بگیرد. در این راستا، بیشک، گروههای دانشجویی و آماتور، به کمک بیشتری نسبت به گروههای حرفهای است.
پینوشت
1- Educational Music Service، Boosey and Hawkes Rental Library، G. Schirmer, Inc.، Presser Music Company و Broude Brothers
2- perusal scores































۱ نظر