نتیجهگیری:
یک شغل هیجانانگیز درپیش است!
«شاگرد یک جادوگر، اثر طنز پل دوکاس»، که از طریق فیلم فانتزی والت دیزنی، بهخوبی شناخته شد، انسان را در بارۀ اینکه چهگونه همهچیز میتواند از کنترل خارج شود به تفکر وامیدارد: زمانی که شخصیت اصلی (در اینجا رهبر ارکستر)، به خوبی نمیداند چه کاری باید انجام دهد، یا در رهبری و تمریندهی به شیوهای مؤثر و کارآمد، ناتوان است. هنرجو یا کارآموز رهبری متوجه خواهد شد که این میتواند برای او هم (زمانی که در مقابل یک آنسامبل قرار میگیرد) اتفاق بیافتد، مگر آنکه برنامهریزی مناسب، مطالعۀ پارتیتور به میزان کافی و آمادگی دقیق وجود داشته باشد. من امیدوارم که این کتاب به رهبران در حال رشد، اطلاعات عملی و گزینههای لازم برای رهبری و تمریندهی آنسامبل موسیقی را، در حالی که آنها یک حرفۀ هیجانانگیز در موسیقی را شروع میکنند؛ بدهد. من همچنین مایلم این کتاب یادآور امکاناتی باشد که رهبران مجرب، برای رهبری خلاق نیاز دارند.
بهطور خلاصه، هدف من ارائۀ ایدههاییاست که به هنرجوی در حال رشد، در زمینههای سازماندهی فرآیند تمرین، انتخاب مواد موسیقایی مناسب، رهبری مؤثر و کارآمد و تمریندهی آنسامبل کمک کند، درحالی که یک حرفۀ هیجانانگیز در موسیقی را آغاز میکند. بنابراین، تمرکز این کتاب، بر ارائۀ این چشماندازها و راهنماییها، در آمادهسازی افراد در مقام یک رهبر ارکستر موفق است. گام بعدی، ارائۀ این اطلاعات در سفری هیجانانگیز، برای تبدیل شدن به یک رهبر ارکستر توانمند آنسامبل سازیاست!
ارائۀ این اطلاعات، گامی دیگر در یک سفر هیجانانگیز است، سفری برای تبدیل شدن به یک رهبر ارکستر توانمند آنسامبل سازی!
قدردانیها
از نانسی کولسون – همسرم که در طول بیش از سی سال به من اجازه داد روی این کتاب کار کنم و به افکار من در بارۀ موضوعات مختلف گوش داد. من عمیقاً از او برای صبر همیشگی و درک او، و به موازات آن، پرورش چهار فرزند فوقالعاده و هفت نوۀ دلپذیرمان، سپاسگزارم!
خطاب به آموزگاران رهبریام
– «آن فوربس»، که در دوران دبیرستان، تدریس در مسیر رهبری ارکستر را با او شروع کردم و به خوبی آموزش دیدم.
– «پروفسور ویلیام گوور پدر»، که در دانشگاه آیووا در مقطع لیسانس، رهبری ارکستر را به من تدریس کرد و پیشینۀ خوبی در رهبری به من داد.
– «پروفسور جیمز دیکسون» (دستیار رهبر ارکستر سمفونی مینهسوتا، رهبر ارکستر سمفونیک دانشگاه آیووا و رهبر ارکستر سمفونیک چهار شهر)، که ما دانشجویان فارغالتحصیل را در تمام ۹ سمفونی بتهوون با جزئیات کامل همراهی کرد و پیشینۀ رهبری و تمریندهی خود را از استاد دیمیتری میتروپولوس (رهبر سابق سمفونی مینیاپولیس و فیلارمونیک نیویورک)، برای ما بازگو کرد.
– هنرجویان و نوازندگان کلاس رهبری ارکستر: از چند صد هنرجو و هنرآموز رهبری، در طول دوران تدریس و رهبریام، که الهامبخش این کتاب و چالشبرانگیزانی برای من در پنجاه و چند سال تدریس، تمریندهی و رهبری بودهاند، بهخاطر استعداد و محبتشان تشکر میکنم.
– از یاریرسانان به کتابم – بسیاری از دوستان و همکارانم، به ویژه دو پسرم، پیتر و دیوید، که با ارائۀ کمکهای فنی، تصحیح، ویرایش، و پیشنهادات بسیار برای تغییر، مرا یاری کردند.
– همچنین میخواهم از دکتر «ریچارد لی»، پروفسور بازنشستۀ روزنامهنگاری، که بینش قابلتوجهی در تحقق این کتاب ارائه کرد و سایر افراد آگاه، مهربان و خیرخواهی که به طرق مختلف در تهیۀ این کتاب کمک کردهاند، تشکر کنم.
– و در پایان، از بنت گراف، ویراستار ارشد چاپ (Senior Acquisitions Editor at Scarecrow Press) و کارکنان او برای مشاوره و تخصص مداومشان در طول فرآیند انتشار، تشکر میکنم.
۱ نظر