گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

«رهبری و آماده سازی آنسامبل‌های سازی» (۱۵)

اهداف اجرایی آنسامبل را بر اساس سناریوی داده شده، تدوین کنید. اهداف باید واقع بینانه و قابل دست‌یابی باشند. در تحلیل نهایی، این اهداف، مفهومی از آن‌چیزی خواهند بود که رهبر می‌خواهد در آنسامبل تحقق یابد. «اهداف فرآیند تمرین»، تنها براساس «تصور همه‌جانبۀ اهداف اجرایی آنسامبل»، تنظیم و فرمول‌بندی می‌شوند و به‌عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف اجرایی آنسامبل به‌کار می‌روند. رهبر باید با اهداف به وضوح تعریف شده‌اش از فرآیند تمرین، در تمرینات حاضر شود، وگرنه این امر، منجر به سازمان‌دهی ضعیف تمرینات می‌شود و بازدهی کار، بسیارکم خواهد بود.

سه هدف جامع اجرایی، برای هرآنسامبل موسیقی سازی، همان‌گونه که در پیش‌گفتار بیان شد، عبارت‌اند از:
1- پرورش یک گروه منسجم و موزیکال.
2- بهبود عمل‌کردِ نوازندگان، به‌صورت فردی و گروهی، به عنوان یک کُل واحد، از هر دو منظر فنی و موسیقایی.
3- تهیۀ رپرتوار برای اجرایی معتبر، موزیکال و هیجان انگیز.

یقیناً هم‌زمان با این اهداف اصلی، باید «حساسیت موسیقایی»، «نوازندگی هنری» و «آگاهیِ زیبایی شناختی» گروه نیز تقویت شود. سایر اهداف خاص‌ اجرایی آنسامبل که به‌وسیلۀ رهبر تصور و طراحی می‌شوند، تا حد زیادی به سناریوی داده شده وابسته‌اند.

اهداف آنسامبل به عنوان دست‌آوردهای مهمی تلقی می‌شوند. در بیشتر موارد، حوزه و قلمرو این اهداف دوربُرد است. (اینها نباید با اهداف فرآیند تمرین که ماهیت کوتاه‌مدت دارند، اما درنهایت منجر به دست‌یابی به اهداف اجرای آنسامبل می‌شوند، اشتباه گرفته شوند.). افزون بر توسعۀ مهارت‌ها و انتقال اطلاعات در فرآیند تمرین، عوامل دیگر طراحی هدف، باید به طور عام شامل«ایجاد نگرش هم‌کاری در تک‌تک نوازندگان و جنبه‌های زیبایی‌شناختیِ اجرای موسیقی» باشند.

به طور خاص، فرمول‌بندیِ هدف شامل کارهایی است که رهبر می‌خواهد با آنسامبل (و برای آن) انجام دهد. چه‌گونگی دست‌یابی به این اهداف، بسته به مهارت رهبر ارکستر، بلوغ و سطح عمل‌کرد آنسامبل، و جدول زمانی تمرین‌ها و اجراها متفاوت خواهد بود. در همۀ این حالات، هدف‌تان را برای سناریوی خاص تدوین کنید. اهداف را به صورت دوره‌ای ارزیابی کنید تا بتوانید مسیر و دست‌آوردهای آتیِ آنسامبل را بهتر مشخص کنید.

رهبر ارکستر باید اهداف فرآیند تمرین را برای نوازندگان تصویر و ترسیم کند. این اهداف باید بسیار فراتر از یک انتخاب سادۀ موسیقی باشند. آن‌ها باید شامل همۀ چیزهایی باشند که در فرآیند تمرین، از طریق مصالح خاص موسیقی، به‌دست می‌آیند. در ادامه، اهداف فرآیند تمرین به عنوان پله‌ای برای اهداف اجرایی متنوع آنسامبل عمل می‌کنند. این اهداف باید ذاتاً منجر به دست‌یابی به اهداف اجرایی آنسامبل شوند. بدون این اهدافِ به وضوح تعریف شده، فرآیند تمرین، فاقد «تمرکز و سازماندهی» خواهد بود. اگر این اهداف به درستی برای آنسامبل درنظر گرفته شده و تعریف شده باشند، بی‌شک نتایج مثبت در فرآیند تمرین به‌دست خواهد آمد.

نزهت امیری

۱ نظر

بیشتر بحث شده است